جهان در مسیر افزایش «فجایع آب و هوایی»

نشریه فارن‌پالیسی از مسائل مرتبط با «واقعیت‌های زشت تغییرات اقلیمی» نوشته و با اشاره به این که «همه‌جا دارد گرم‌تر و بحرانی‌تر می‌شود» ادعا کرده که در حدود یک هفته اخیر هزاران نفر در سراسر جهان برای فرار از بلایای مرگبار زیست‌محیطی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

هورخبر –  تاثیرات مرگبار تغییرات اقلیمی همچنان خودنمایی زشت خود را ادامه می‌دهند؛ چنان‌که در هفته جاری شاهد بودیم که کشورهای مختلفی در سراسر جهان با بحران‌های زیست محیطی و تبعات ویرانگر آن‌ها مواجه بودند.

جمعه گذشته باران‌های سیل‌آسا در کره جنوبی که موجب رانش زمین و آسیب رسیدن به مناطق مسکونی، آب گرفتن پارکینگ‌ها، تخریب زیرساخت‌های کلیدی و شکستن یا قطع درختان و تعدادی شدند، در عین حال باعث شدند برق بیش از ۴۰۰۰ خانه نیز در این کشور قطع شود. این علاوه بر لغو بیش از ۱۳۰ پرواز و تخلیه اجباری حداقل ۱۳۶ نفر از خانه‌هاشان بود. مقامات دولتی هشدار شدیدی صادر کرده‌اند مبنی بر این‌که در شرایطی که شبه‌جزیره کره در اوج فصل باران‌های موسمی خود قرار دارد، آخر این هفته شاهد تشدید این شرایط و به عبارت بهتر سیل بیشتر و شدیدتری خواهیم بود. در واقع کارشناسان هواشناسی تنها برای روز شنبه پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است تا ۱۰۰ میلی‌متر باران ببارد.

در هند نیز در دو هفته گذشته دست‌کم ۱۰۰ نفر به دلیل آب و هوای بحرانی ناشی از باران‌های موسمی جان خود را از دست داده‌اند. ایالت هیماچال‌پرادش در این میان در قیاس با ایالت‌های دیگر بیشترین آسیب را متحمل شده است؛ از جمله رانش زمین در این ایالت مقامات محلی را مجبور به تعطیلی اغلب مدارس کرده است. در سراسر شمال هند بیش از ۱۰۰۰ خیابان به دلیل آسیب‌های وارده به زیرساخت‌های برق که جاده‌ها را مسدود کرده است، بسته هستند. آمارهای سوخویندر سینگ سوخو وزیر ارشد این ایالت در توییتر حکایت از آسیب‌های فراوان به این منطقه می‌کند. او در این زمینه در توئیتر نوشته که حدود ۳۰۰۰۰ نفر به کمپ‌های امدادی و پناهگاه‌ها منتقل شده‌اند و بیش از ۶۰۰۰۰ گردشگر نیز در این هفته پس از سرگردانی در هیماچال‌پرادش نجات یافته‌اند.

آبیانت تیواری رئیس بخش برنامه‌های سلامت و تاب‌آوری اقلیمی در شورای دفاع از منابع طبیعی هند گفت: «بی‌تردید بدون توجه و تلاش‌ در زمینه کاهش و سازگاری اقلیمی- چه در هند و چه در دیگر نقاط جهان- قادر نخواهیم بود از تاثیرات قریب‌الوقوع تغییرات آب و هوایی فرار کنیم».

هم‌زمان با کره جنوبی و هند، تبعات تغییرات اقلیمی در دیگر مناطق جهان نیز مشاهده می‌شود. به عنوان مثال قرار است طی هفته آینده در جنوب اروپا گرم‌ترین دمای تاریخ این مناطق ثبت شود و به عبارت دیگر دریای مدیترانه شاهد یک موج گرمای سوزان خواهد شد. اروپا در این موج گرمایی که با نام مستعار سربروس- سگ سه سر جهان اموات در اساطیر یونانی- نام‌گذاری شده است، رکورد رسیدن به دمای سه‌رقمی فارنهایت را خواهد شکست- و این باعث شده مقامات پزشکی و بهداشتی آمبولانس‌ها را مجبور کنند در مقاصد گردشگری محبوب در حالت آماده‌باش منتظر آسیب‌دیدگان احتمالی بمانند.

در این راستا؛ مقامات ایتالیایی برای ۱۰ شهر بزرگ هشدار قرمز صادر کرده‌اند؛ مقامات یونان ساعات کاری را کم کرده و ادارات و مراکز تجاری را در مناطق پرخطر برای جلوگیری از بحران‌های پزشکی از ساعت ۱۲ تا ۵ بعد از ظهر به حالت تعلیق و تعطیل درآورده‌اند؛ و در بالکان نیز قرار شده آتش‌نشانان برای مهار آتش‌سوزی‌های مزارع و باغات نزدیک روستاها در حالت آماده‌باش کامل قرار گیرند.

بر اساس گزارشی که روز گذشته در مجله طبیعت و دیگر نشریات معتبر علمی منتشر شد؛ کارشناسان محیط زیست نگران این موضوع هستند که این احتمال وجود دارد که آمار تلفات جانی ناشی از موج گرمایی امسال از شمار بیش از ۶۱۶۰۰ نفری که سال گذشته در اروپا به دلیل دمای شدید جان خود را از دست دادند، بیشتر شود.

https://hoorkhabar.ir/713254کپی شد!
7013