آمار تکان‌دهنده مرگ با مصرف خودسرانه دارو‌های مجاز!

رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور به مصرف خودسرانه داروهای مخدر واکنش نشان داد.

هورخبر –  مریم اخگری رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص تجویز خودسرانه داروهای مخدر هشدار داد و افزود: تجویز خودسرانه داروهای مخدر بدون دستور پزشک در گروه‌های سنی مختلف به ویژه گروه‌های مسن بسیار خطرناک است زیرا این افراد به دلیل شرایط سنی خود مصرف کننده داروهای متعدد هستند و ممکن است تجویز داروی خودسرانه آنان را دچار مشکل کند.

اخگری از مردم درخواست کرد: از خرید اشکال مختلف دارو مثل قرص، کپسول و شربت‌های دست ساز از عطاری‌ها جدا خودداری کنند زیرا عطاری‌ها اجازه فروش دارو ندارند بلکه آنها صرفاً مجاز به فروش پودر یا خود گیاه برای برخی امراض هستند.

همچنین بر اساس آمارهای موجود در ۳ ماهه نخست سال جاری ۱۴۳۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۶ نفر بر اثر داروهای مخدر جان باخته اند.

متأسفانه آمار تلفات ناشی از مصرف داروهای مخدر در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته که عمده این موارد به دلیل ناآگاهی از عوارض و تبعات و مصرف خودسرانه آنها اتفاق می‌افتد.

بر اساس این گزارش در این مدت در مجموعه ۱۴۳۰ نفر در کشور بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند که از این تعداد یکهزار و ۲۱۸ نفر مرد و ۲۱۲ نفر زن بودند. آمار تلفات اعتیاد در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است از کل تلفات سوءمصرف مواد در بهار امسال، ۱۷۳ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، ۴۰ نفر مواد محرک، ۷۸۶ نفر داروهای مخدر، ۲۱۵ نفر مصرف همزمان مواد مخدر و محرک با داروی مخدر و ۱۶۳ نفر سوءمصرف همزمان چند دسته مواد و دارو جان خود را از دست داده اند.

https://hoorkhabar.ir/713679کپی شد!
8798
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.