محاصره شهروندان در برابر ریز گردها و اشعه «فرابنفش»

تجاوز به طبیعت، دست‌کاری در آن، قطع درختان، از بین رفتن مراتع، مزارع، تالاب‌ها و دریاچه‌ها آثارش امسال بیشتر از سال‌های قبل در کشور نمایان شده است.

هورخبر –  چند سال است استفاده از انرژی‌های نو در کشورهای پیشرفته رایج شده است. علاوه بر این موارد اکنون تروریست‌های طالبان که در افغانستان قدرت را در دست دارند مانع ورود آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون شده‌اند. در شمال غرب کشور نیز اردوغان با سدسازی بر روی سر شاخه‌های ارس باعث شده تا آب کمتری به ایران، عراق و سوریه برسد به همین دلیل خشک‌سالی و کانون‌های گرد و غبار در شرق و غرب کشور افزایش‌یافته‌اند.

تابش نور فرابنفش در برخی از مراکز استان‌ها ازجمله تهران و اهواز به سطح زیاد رسیده و مطابق توصیه‌ کارشناسان، اگر در خارج از منزل هستید، لباس محافظ UV بپوشید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. بر اساس اطلاعات سامانه‌های جهانی هواشناسی، موج گرما در ایران پایدار است و طی ۲ هفته آینده شاهد کاهش دمای هوا نخواهیم بود.

بر اساس این پیش‌بینی‌ها، هفته جاری و هفته آینده می‌تواند، گرم‌ترین بازه زمانی سال ۱۴۰۲ باشد و دمای هوا در استان‌های جنوبی از ۵۰ درجه عبور کند. بر اساس این اطلاعات، دمای هوا در استان تهران فراتر از دمای ۴۰ درجه نوسان خواهد کرد و دمای نوار ساحلی کشور نیز به مرز ۴۰ درجه خواهد رسید.

بر اساس گزارش سامانه‌های جهانی هواشناسی، شاخص اشعه فرابنفش در ساعات ۱۱ الی ۱۶ دیروز در پایتخت به حداکثر مقدار خود ‌رسید و وارد محدوده «بسیار زیاد» شد. حضور طولانی در مقابل تابش فرابنفش، می‌تواند احتمال ابتلا به آسیب‌های حاد و مزمن پوستی، بینایی و تخریب دستگاه ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد. همچنین خوزستان نیز تا پایان هفته با سطح تابش اشعه زیاد اشعه فرابنفش مواجه است.

محمد عباس نژاد، کارشناس مسائل اقلیمی و هواشناسی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا با ورود به محدوده بسیار زیاد اشعه فرابنفش بخشی از فعالیت‌هایی که منتهی به خارج شدن مردم از خانه می‌شود را تعطیل می‌کنند.

در این راستا حضور در خارج از منزل برای انجام فعالیت‌های جاری باید به حداقل رسیده و یا از پوشش‌های ضد اشعه فرابنفش استفاده شود. کشورهای ایتالیا و آلمان نیز در تابستان جاری با افزایش شدت گرمای هوا نسبت به تعطیلی برخی از فعالیت‌های جاری خود اقدام کرده‌اند.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی درباره وضعیت دمایی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود مرداد همچون تیرماه دمای هوا بین ۱ تا ۲ درجه در غالب نقاط کشور بیش از حد نرمال باشد. دو هفته اول مردادماه نیز گرم‌ترین روزهای سال خواهد بود.

وی افزود: کانون بی‌هنجاری دما در شرق کشور به ویژه استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد قرار دارد که بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس دمایی بیش از حد نرمال بود. استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، خراسان شمالی و اصفهان نیز مناطقی هستند که به‌طور نسبی دمای بیش از ۱ درجه بالاتر از نرمال را تجربه کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: دمای میانگین کره زمین طی سال جاری میلادی ۱۷.۲۷ درجه سلسیوس ثبت‌شده این در حالی است که بالاترین دمای ثبت‌شده در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷.۲۴ درجه سلسیوس بود بنابراین دمای کره زمین بیشتر و گرم‌تر از آن چیزی است که گمان می‌کردیم و همچنان نیز به سمت گرمایش بیشتر می‌رود. ازجمله آثار آن نیز می‌توان به آتش‌سوزی‌ها گسترده در جنوب اروپا به خصوص یونان، آمریکای شمالی، جنگل‌ها و مناطق شرقی کانادا اشاره کرد. ماه‌های خرداد، تیر و مرداد جزو ماه‌هایی است که رکورد گرمای هوای دنیا در این مدت ثبت می‌شود که ناشی از تغییر اقلیم است. بستر بسیاری از تالاب‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل‌شده‌اند؛ تهران، قم، کاشان، شهرهای شرقی کشور همچون زابل و زاهدان به دلیل خشک شدن دریاچه نمک قم، هامون گرد و غبار زیادی را متحمل می شوند.

توفان شن در شرق
سازمان هواشناسی از وضعیت جوی سطح زرد در ۱۴ استان به دلیل وزش باد، خیزش گردو خاک و کاهش کیفیت هوا خبر داد. امروز(سه‌شنبه) در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران، جنوب خوزستان و بوشهر در مناطق مستعد خیزش گردو خاک، از کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا(احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری ازجمله سقوط برنوشته، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال خبر داد.

طوفان‌های خسارت آفرین
سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی پیش‌تر درباره چرایی افزایش طوفان‌های شن که در چند روز اخیر شرق کشور را در برگرفته، گفته بود: افزایش رخداد پدیده‌های حدی مثل گرما، سرمای زیاد، گردو خاک و بارندگی‌های شدید، یکی از پیامدهای ناگوار تغییر اقلیم است؛ یکی از این مخاطرات جدی تغییر اقلیم می‌تواند طوفان گردو خاک باشد که در صورت وزش باد شدید به طوفان‌های خسارت آفرین تبدیل می‌شود.

کارگروه اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار، با توجه به پیش‌بینی استمرار شرایط آلودگی هوا و ماندگاری ذرات کمتر از ۱۰ میکرون، تصمیم به تعطیلی ادارات استان مرکزی را در روز دوشنبه دوم مردادماه گرفت. بر اساس این گزارش، آلودگی هوا با منشأ گرد و غبار، چند روزی است که استان مرکزی را فراگرفته و از ابتدای این هفته شدت گرفته است. این آلودگی در روز شنبه باعث تعطیلی ادارات شد و با استمرار و تشدید در روز یکشنبه، شاخص آلودگی هوا را تا شرایط خطرناک پیش برد و دوباره ادارات استان مرکزی را به تعطیلی کشاند. شاخص کیفیت هوا در ساعت ۷ صبح دیروز در اراک ۱۷۴ و نشانگر وضعیت ناسالم و در شازند ۲۴۰ که نشانگر وضعیت بسیار ناسالم بوده است.

تداوم توفان ریز گردها در سیستان
مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۲۷ تیرماه تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز یک هزار و ۵۸۰ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۱۰۲ نفر اکنون بستری هستند. مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.

به گفته مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان؛ در روزهای اخیر وزش باد شدید تا بیشینه ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت شمال این استان را درنوردیده است و گردو غبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی کاهش داد.

https://hoorkhabar.ir/713345کپی شد!
9636
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.