مزارع نیشکر در حال نابودی است/ عدم آبیاری مزارع نیشکر تولید و اشتغال را به مدت ۵ سال متوقف می کند / ٧۵ درصد مزارع نیشکر در کشت و صنعت دهخدا از بین رفت

هورنیوز– مدیر کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دهخدا اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد خشکسالی، مقرر شده بود آب مورد نیاز برای کشت و صنعت نیشکر دهخدا تخصیص داده شود اما متاسفانه تاکنون این میزان آب در اختیار ما قرار نگرفته است. زراعت نیشکر چند ساله است و اگر سطح زیر کشت آبیاری نشود به مدت ۵ سال اشتغال و تولید متوقف می شود.

بهادری گفت: کشت و صنعت نیشکر دهخدا از مهمترین شرکت های تولیدی استان خوزستان است و بیش از ٢ هزار نفر در حال حاضر در سطوح کارشناس، تکنسین و کارگر در این شرکت مشغول به کار هستند که بیش از ٩۵ درصد آنها از روستاهای بومی و پیرامونی کشت و صنعت دهخدا به کار گرفته شده اند و هر گونه آسیب به موقعیت شغلی آنها، اشتغال و امنیت پایدار را در منطقه تهدید می کند.

وی افزود: کشت و صنعت نیشکر دهخدا طی ۵ سال گذشته هر سال یک میلیون تن نیشکر تولید کرده است و نقش مهمی در اقتصاد استان خوزستان بر عهده دارد.

بهادری گفت: در سال زراعی ٩٧- ٩۶ که استان خوزستان با کاهش بارندگی رو به رو شد، ستاد خشکسالی مصوب کرد که برای کشت و صنعت دهخدا آب کافی تخصیص داده شود تا در این شرکت اشتغال پایدار حفظ شود ولی در حال حاضر حدود یک ماه است که در این کشت و صنعت آب کافی برای آبیاری مزارع وجود ندارد و به دلیل کم بودن میزان سطح آب، با روند سوختن دستگاه های پمپاژ نیز رو به رو شدیم.

وی با اشاره به اینکه کشت و صنعت دهخدا طی یک ماه گذشته کمتر از یک چهارم درصد نیاز آبی خود را دریافت کرده است، تصریح کرد: این امر سبب خشک شدن مزارع نیشکر شده است و از ١٠ هزار هکتار سطح زیر کشت در این شرکت تا کنون فقط آبیاری ٢ هزار و ۵٠٠ هزار هکتار انجام شده است و ٧ هزار و ۵٠٠ هزار هکتار دیگر در حال خشک شدن است.

بهادری خاطر نشان کرد: زراعت نیشکر چند ساله است و اگر سطح زیر کشت آبیاری نشود به مدت ۵ سال اشتغال و تولید در این مجموعه متوقف می شود.

وی گفت: درآمد کشت و صنعت دهخدا از میزان تولید نیشکر تامین می شود و یکی از تبعات مهم خشک شدن گیاه نیشکر به عنوان محصول مزارع این کشت و صنعت ، بیکاری خیل عظیم کارگران، کارشناسان و کارکنان این شرکت است و لازم است تا برای جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت، مسئولین مربوطه آب کافی را برای آبیاری مزارع نیشکر تامین کنند.

بهادری با اظهار اینکه در یک بازدید میدانی خشک شدن مزارع نیشکر کاملا مشهود است، بیان کرد: اگر روند خشک شدن مزارع ادامه پیدا کند، تولیدی که درکشت و صنعت نیشکر دهخدا طی سالهای گذشته انجام می شد، دیده نخواهد شد.

وی در عین حال با اشاره به وجود بخش صنعت در کشت و صنعت دهخدا گفت: حدود ۵٠ درصد افراد این شرکت در بخش صنعت که به بخش کشاورزی وابسته است، اشتغال دارند و اگر کشاورزی با بحران رو به رو شود، چرخه صنعت نیز متوقف می شود و پرسنل آن بیکار خواهند شد.

بهادری با بیان اینکه در کشت و صنعت دهخدا اقدامات زیادی برای کاهش مصرف آب انجام شده است، افزود: فرآیند کاهش مصرف آب با بهره گیری از یک تیم کارشناسی قوی در این شرکت انجام شد. استفاده از لوله های هیدروفلوم به جای لوله های سنتی ، برطرف کردن نشتی ها، استفاده از متعلقات آبیاری با کیفیت و توجه به ملزومات مهندسی آبیاری، بخشی از راههایی است که برای کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آب در این شرکت انجام شده است و راندمان آبیاری را به بالای ۵٠ درصد رسانده است که در استان خوزستان چنین راندمانی بی نظیر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زهاب نیشکر نیز مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: بسیاری از کشت و صنعت ها برای آبیاری زراعت های غیر نیشکری مثل گندم از زهاب نیشکر استفاده می شود.

بهادری گفت: کشت بی رویه شلتوک در روستاهای بالادست مزارع نیشکر نیز یکی دیگر از دلایل کمبود آب برای آبیاری مزارع نیشکر است. نزدیک به ١٠ هزار هکتار از مزارعی که در بالادست رودخانه دز هستند، اقدام به کاشت شلتوک کرده اند که این امر سبب شده است آب رودخانه دز به حداقل ممکن برسد و نیاز است که مسئولین استانی در راستای جلوگیری از تشدید بحران در کشت و صنعت دهخدا، این مسئله را مدیریت کنند تا هم آب مورد نیاز برای کشت شلتوک فراهم شود و هم خشکی در مزارع نیشکر بیش از این پیشرفت نکند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از تبعات خشکی مزارع نیشکر، گسترش آفات گیاهی از جمله کنه و سوسک ریشه خوار نیشکر است که در بازدیدهای میدانی به فراوانی قابل مشاهده است و اگر جلوی این آفات گرفته نشود مزارع نیشکر با آسیبی جدی مواجه می شوند و برای سالهای آینده نیز نیشکری نخواهیم داشت.

بهادری گفت: در حال حاضر آب کشت و صنعت دهخدا از نظر کمیت و کیفیت دچار تنش خشکی و شوری شده است و بررسی ها نشان داده است که میزان خسارتی که از این بابت متوجه مزارع نیشکر می شود سبب می شود بسیار هنگفت است.

بهادری همچنین با اشاره به نقش کشت و صنعت دهخدا در مهار کانون های ریزگرد گفت: قبل از تاسیس این کشت و صنعت که در ٣٠ کیلومتری اهواز واقع است، این منطقه یکی از کانون های ریزگرد در خوزستان به شمار می آمد اما کشت گیاه چند ساله نیشکر علاوه بر اینکه تولید و اشتغال را در منطقه رونق داده است، سبب مهار این کانون مهم ریزگرد نیز شده است .

https://hoorkhabar.ir/674096کپی شد!
104