صدای جوانگرایی در دولت دوازدهم شنیده می شود؟

به گزارش هورنیوز دولت دوازدهم به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است و اکنون تمام چشم ها به دهان رئیس جمهور است تا ببینند چه اشخاصی را برای بدنه دولت پیشنهاد می دهد.

ایران در بین ١٧ کشور بررسی‌شده، رتبه سوم را در کنار هند و چین در بهر‌ه‌گیری از افراد مسن در کابینه به خود اختصاص داده است. طبق این گزارش، متوسط سن کابینه ایران با ۶٢ سال، تقریبا برابر با هند و چین است. در واقع با درنظرگرفتن آغاز‌به‌کار دولت، این متوسط سنی، ۵٨ سال بود.

اگر میانگین سنی اعضای کابینه را در زمان آغاز به کارشان در دولت‌های اول تا یازدهم مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که متوسط سنی از دولت اول تا چهارم که حدود ٣٨، ٣٩ سال بوده، به‌تدریج افزایش پیدا کرده است. هر دوره دولت متوسط سن، یک‌ سال تا سه ‌سال افزایش پیدا کرده و از دولت دهم به دولت دوازدهم، با جهشی هشت‌ساله روبه‌رو بودیم. در مجموع در مدت این ١١ دوره، متوسط سنی کابینه، ١٩ سال (تقریبا به میزان یک نسل) افزایش پیدا کرده است. از طرفی، در بُعد جهانی و از طرف دیگر، برای کشوری که متوسط سنی و اصطلاحا میانگین سنی آن حدود ٣١ سال (سرشماری سال ١٣٩۵) است، این کابینه با شکاف نسلی آشکار و عمیق تلقی می‌شود.

خمیرمایه اصلی مباحث در انتخاب وزیران این دوره جوان‌گرایی است که خود رئیس‌جمهوری هم در نخستین نشست مطبوعاتی خود درباره تغییرات در کابینه گفت که ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از وزیران فعلی به شخصه اذعان کرده‌اند که سن‌ آنها برای ادامه کار اقتضا نمی‌کند و کار را به فرد دیگری واگذار خواهند کرد. اگر چه در مورد وزیرانی که سن آنها بالا رفته این استدلال وجود داشته که تجربه کافی را برای پست مورد نظر داشته‌اند، اما اکنون انتظارات از کابینه به طرق مختلف بالا گرفته است و همچنان که رئیس‌جمهوری نیز اشاره کرده نه تنها در دولت، بلکه به طور کلی سن مدیریت نیز باید کاهش پیدا کند. روحانی حتی گفته بود سن دولت را ۵ سال کاهش خواهد داد.

نکته مهم و اساسی حول محور تغییرات در کابینه جدید، انتخاب وزیرانی با گرایش‌های اصلاح‌طلبانه است. با توجه به اینکه حامیان اصلی و فعال رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلب هستند، گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب وزرا از این طیف را تشدید کرده است.

همزمان با آغاز گمانه‌زنی درباره تغییرات در کابینه آینده، مصادیق و گزینه‌های احتمالی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در میان وزرای فعلی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن با ۷۲ سال سن از جمله گزینه‌هایی است که اذهان را متوجه خود کرده است.

نعمت‌زاده مسن‌ترین عضو کابینه یازدهم است. وی پیش از انتخابات گفته بود که می‌خواهد عرصه را به جوان‌ترها واگذار کند و البته این روزها زمزمه‌هایی هم درباره کنار رفتن او از جمع اعضای دولت به گوش می‌رسد.

فارغ از بُعد سیاسی ماجرا، نکته مهم آن است که جوان‌گرایی یا همان نخبه‌گرایی، پدیده‌ای است که تقریبا در تمام کشورهای پیشرفته مدنظر قرار می‌گیرد.

https://hoorkhabar.ir/664438کپی شد!
359