مشاغل خانگی ضرورت کاهش بیکاری/سهم اندک زنان از اشتغال واقعیت

به گزارش هورنیوز  اشتغال زنان یکی از فاکتورهای توسعه یافتگی جوامع است و موجب تسریع توسعه اقتصادی می شود، عاملی مهم و بسیار تأثیرگذار که امروزه با توجه به نرخ مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی اهمیت بالایی پیدا کرده است.

حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی آن ها تنها ۲۳٫۷ درصد است و این رقم که بیش از نرخ مشارکت اقتصادی زنان کشور است به دلیل بهبود شرایط اشتغال زنان استان نیست، بلکه ناشی از پیشی گرفتن جمعیت روستایی است که جزو جمعیت فعال و شاغل محسوب می شوند.

کار کردن در خانه و کسب درآمد در میان ما ایرانیان امر تازه ای نیست و حتی بیشتر با زنان این دیار مانوس است. در این شیوه ، فرد شغل خود را به منـزل می‌آورد و به جای این که هزینـه‌هـای زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل خود ، کـار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب و کار ، ارزش افزوده کالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.

تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده و زود بازدهی و نیاز اندک به سرمایه در جهت متعادل کردن بازار کار مؤثر بوده است. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی ، کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند بازدهی مناسبی داشته و در کوتاه مدت و حتی در میان مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشد.

از این رو سامان بخشیدن، به‌ روز رسانی و نظام‌مند کردن کسب کارهای خانگی یک ضرورت آشکار است که مدتی است در دستور کار دولت قرار گرفته و تلاش می شود آب رفته به جوی برگردد.

عمده مشکل مشاغل خانگی، نداشتن بازار است

علی خسروی معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان خوزستان با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی در اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از راهکارهای مهم برای درآمدزایی و اشتغال که بدون اختلال در نظم جامعه و در منزل انجام می‌شود، مشاغل خانگی است. اینگونه مشاغل نیاز به حمایت‌های فراوانی دارند تا تبدیل به صنایع بزرگتر شوند زیرا این صنایع در ابتدا کوچک و خرد هستند و برای بزرگتر شدن نیاز به حمایت مالی و معنوی دارند.

وی عنوان کرد: عمده مشکلات مشاغل خانگی، مربوط به بازار آن‌ها است که برای برطرف کردن این مشکل ما نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنیم و در این نمایشگاه‌ها، حمایت‌های بسیار خوب و قابل ملاحظه‌ای از مشاغل خانگی می‌شود.

خسروی با اشاره به برگزاری جلسه با تجار عراقی در روز گذشته افزود: شرکت‌هایی به عنوان شرکت‌های مدیریتی صادراتی وجود دارد که در جلسه‌ روز گذشته با تجار عراقی مقرر شد که با همکاری این دو بخش، محصولات ما به آنجا صادرات شوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان خوزستان بیان کرد: برای مشاغل خانگی آموزش به صورت رایگان در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد و دوره‌های مختلفی را برای آن‌ها برگزار می‌کنیم و ما تورهای صنعتی نیز برای بازدید از سایر صنایع موفق استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که این اقدام، به شکوفایی صنعت استان کمک فراوانی می‌کند.

یکی از مشکلات بانوان در این مشاغل، آموزش ناکافی و ندانستن عواقب کار است

همچنین  سیده فرانک موسوی در سمینار مشاغل خانگی اظهار کرد: با توجه به اهمیت مشاغل خانگی برای استان ما باید این موضوع و توسعه آن را جدی پیگیری کنیم. یکی از موضوعاتی که در مشاغل خانگی اهمیت دارد، بحث توانمندسازی است. ازجمله این توانمندسازی‌ها می‌توان به توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بانوان اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش بانوان در توسعه بیان کرد: در کشورهای که به زنان، طرز فکر و توانمندهای آنان اهمیت داده شود، قطعاً این کشورها از نظر توسعه‌یافتگی و اشتغالزایی پیشرفت بالایی می‌کنند.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: منظور از توانمندسازی این است که بانوان ما باید در همه ابعاد، توانایی خود را نمایان کنند و باید همه با همدیگر همکاری کنند تا بتوانیم اقتصادی پایدار را برای جامعه خود به وجود بیاوریم؛ دختران دانشجوی ما باید علاوه بر رشته خود به مشاغل خانگی نیز اهمیت بدهند.

وی با اشاره به موانع و مشکلات مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بانوان در این مشاغل، آموزش ناکافی و ندانستن عواقب کار است. بانوان برای ورود به این مشاغل، نیازمند آموزش کامل و آگاهی هستند تا چرخه توانمندسازی بهتر حرکت کند.

موسوی گفت: در بحث توانمندسازی بانوان نسبت به مردان حساسیت بیشتری وجود دارند. وظیفه دولت در قبال مشاغل خانگی، دادن تسهیلات است و بخش‌های اجرایی باید با همکاری و هماهنگی خود و با تلاش‌های خود بانوان و همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی با ایجاد و توسعه مشاغل خانگی، اقتصاد خوبی را برای کشور محقق کنند.

در هر حال گام های اولیه برای توسعه مشاغل خانگی، اختصاص بودجه های لازم، و کاهش نرخ بیکاری از این طریق برداشته شده است که ضروری است با برنامه ریزی درست این طرح به جرگه طرح های شکست خورده نپیوندند و راه حلی باشد برای رزق حلال.

شاید یکی از دست آورده های مثبت این طرح اشتغال و کسب درآمد زنان در شغل های مورد نظر خود ودر خانه باشد امری که با توسعه مشاغل کاذب و دست پایین در بین زنان مورد غفلت قرار گرفته است.

https://hoorkhabar.ir/661005کپی شد!
654