تولید۱۲۰هزار واحد خون در سال گذشته/افزایش کیفیت محصولات خونی پس از راه اندازی مرکز جامع خونگیری در استان

به گزارش هورنیوز عبدالحسین قاسم زاده مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۴خردادماه روز جهانی تقدیر از اهداء کنندگان مستمر خون در جهان اظهار کرد: شعار تعیین شده برای امسال ” نیاز به خون همیشگی است، اهداء کننده مستمر بمان” می باشد.

وی با اشاره به اینکه هر شخصی که سالانه بین دو تا چهار بار خون اهداء کند اهداء کننده مستمر شناخته می شود، ادامه داد: سال گذشته سازمان انتقال خون خوزستان بیش از ۱۲۰هزار واحد حون تولید کرد که نسبت به سال گذشته رشد هفت درصدی داشته است.

قاسم زاده با بیان اینکه ۲۷۰هزار واحد فرآورده خونی نیز تولید شده ، گفت: بالغ بر ۴۰هزار واحد پلاسمایی برای تبدیل به سرم انسانی به خارج کشور صادر شد که پس از تبدیل به دارو بار دیگر وارد  کشور شد.

وی با اعلام این خبر که در اوایل سال جاری موفق به راه اندازی مرکز جامع خونگیری شدیم، تصریح کرد: در مرکز جامع خونگیری این امکان وجود دارد تا مراجعه کننده حق انتخاب در اهدای گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت خون را داشته باشد.

مدیرکلسازمان انتقال خون خوزستان یکی از مزیت های این مرکز را افزایش کیفی خون از جمله پلاکت ها دانست و خاطر نشان کرد: درحال حاضر خوزستان از جمله معدود استان هایی است که این مرکز را راه اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه محدوده زمانی نگه داری خون محدود است، یادآور شد: گلبول قرمز یک ماه، پلاسما یکسال و پلاکت سه روز قابلیت نگه داری دارند.

قاسم زاده با یادآوری این مطلب که سازمان انتقال خود هیچ گونه وجهی از بیماران بابت تحویل خون دریافت نمی کند، اظهار داشت: تولید خون براساس نیاز استان است. شاخص های تولید خون مبنایی برای افزایش یا کاهش فعالیت سازمان نیست.

وی با بیان اینکه احداث مراکز انتقال خون براساس طرح توزیع شبکه خون رسانی کشور تعریف می شود، توضیح داد: شاخص های فنی، پزشکی و دسترسی مردم به مراکز انتقال خون برخی از این موارد است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان تعداد پایگاه های فعال سطح استان را ۱۳ مورد دانست و گفت: سه پایگاه در اهواز و مابقی در شهرستان ها هستند.

وی با بیان این امر که سیستم آزمایشگاهی موجود برای دریافت خود کاملا رباتیک است، تصریح کرد: این امر خطای انسانی را کبه حداقل می رساند.

قاسم زاده در بخشی دیگر از سخنان خود به برپایی ایستگاه های موقت دریافت خود در شب های قدر اشاره و گفت: امسال نیز مشابه سال های گذشته در جهت تسهیل ارئه سطح دسترسی مراجعه کنندگان به خدمات، ساعت کاری مراکز در ساعات شب نیز افزایش پیدا کرده است.

وی درپاسخ به این پرسش که چرا تعداد واحدهای اهدای خون بانوان کمتر است توضیح داد: حدود ۹۶درصد جمعیت اهداء کنندگان خون در سطح استان را آقایان تشکیل می دهند و حضور بانوان در این عرصه کم است اما این آمادگی وجود دارد که در صورت افزایش تقاضا تعداد واحدها را زیاد کنیم.

https://hoorkhabar.ir/659915کپی شد!
147