نفس های به شماره افتاده، تمام سهم خوزستان از صنایع آلاینده

به گزارش هورنیوز در خوزستان تنها نمایی که در هر ساعت شبانه روز حتی میان ریزگردهای گاه و بیگاه آسمان دیده می شود، مشعل های روشنی است که علاوه بر آلایندگی هوا دود را هم به ریه شهروندان تزریق می کنند.

عدم توجه جدی صنایع آلاینده موجود در خوزستان و فقدان قاطعیت لازم در مسئولان استانی و بی توجهی دستگاه های نظارتی مرتبط با این موضوع باعث شده است تا امروز، مشکل آلودگی هوا به یک مساله بغرنج و بحرانی تبدیل شود به همین جهت در سال های اخیر مشکل آلودگی هوا به عنوان مهم ترین چالش زندگی مردم خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز، مطرح شده است.

بر اساس برآوردهای کارشناسان و مسئولان محیط زیست، بیشترین سهم در آلودگی هوای خوزستان را صنایع موجود در این استان بر عهده دارند. براساس مطالعات انجام شده در طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهر اهواز، ۷۰ درصد آلودگی این شهر ناشی از فعالیت های صنعتی صنایع موجود در این استان است.

مدت‌هاست که شهروندان خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز در آرزوی داشتن یک روز هوای پاک و سالم هستند، کارشناسان محیط زیست معتقدند که توسعه صنایع بدون در نظر گرفتن مولفه‌های محیط زیستی و دودهای ناشی از صنایع آلاینده بر سیستم عصبی فرد تاثیرات منفی را ایجاد  و همچنین سبب بروز بیماری‌هایی از قبیل سرگیجه، بیماری‌های تنفسی، سرطان‌های ناشناخته، اختلالات مغزی در کودکان، تولد کودکان ناقص الخلقه و صدها بیماری ناشناخته دیگر می‌شود.

 

سهم عمده مشعل های نفتی در تولید گازهای گلخانه ای

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه حجم عمده ای گازهای گلخانه ای ناشی از سوختن گازهای همراه نفت است، تاکید کرد: وزارت نفت مکلف شد تا پایان برنامه ششم توسعه عمده گازهای همراه نفت، که هم اکنون در حال سوختن است، را جمع آوری و برای تولید انرژی استفاده کند.
لاهیجان زاده تصریح کرد: هم اکنون تنها در محدوده فعالیت های شرکت مناطق نفتخیز جنوب روزانه حدود ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت سوزانده می شود، که باید به آن میادن غرب کارون و استان های نفتخیز دیگر همچون بوشهر، ایلام کهگیلویه را نیز اضافه کرد که در صورت اجرای طرح، حجم عمده ای از گازها کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: فاز دوم طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) برای جمع آوری ۱۰ میلیون فوت مکعب گاز اسیدی در ماه های اخیر به بهره برداری رسید، اما مشعل های (فلرهای) زیادی در اطراف اهواز، امیدیه و رامشیر همچنین جاده اهواز به خرمشهر وجود دارند که گازهای همراه نفت از آنها متصاعد می شود و مشمول طرح آماک نمی شوند.

 

پرداخت حق آلایندگی صنایع به خوزستان از ضروریات است

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز نیز چندی پیش  از مهمترین بحث های آلایندگی در خوزستان را  آلودگی های صنعتی دانست و گفت: حجم زیادی از آنها مربوط به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است و باید به این مساله رسیدگی شود.

وی ادامه داد: در دیدار با وزیر نفت خواستار انجام اقداماتی در زمینه کاهش آلودگی های ناشی از فعالیت های نفتی شدیم و در این زمینه وزیر صنعت نیز قول داد تا کنترل آلودگی های زیست محیطی از جمله طرح آماک را پیگیری کند.

یوسفی در خصوص عدم پرداخت حق آلایندگی صنایع در خوزستان تصریح کرد: متأسفانه این بحث جدی است و در حال پیگیری آن هستیم تا صنایع عوارض خود را در این زمینه پرداخت کنند.

 

در طرح آماک به دنبال جمع آوری گوگرد هستیم

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه توسط طرح آماک ۷ هزار و ۵۰۰ تن آلاینده جمع‌آوری می‌شود، افزود: گوگرد موضوع اصلی هست که در طرح آماک مورد نظر است و از سطح هوای منطقه جمع می‌شود.

ابتکار عنوان کرد: امیدوارم اجرای طرح‌ها در راستای کاهش آلاینده‌ها استمرار یابد تا شهروندان از هوای سالمی برخوردار شوند و همچنین هزینه‌های درمانی و اجتماعی کاهش پیدا کند.

 

به گزارش هورنیوز فاصله بین سالروز استخراج نخستین چاه نفت در خوزستان و محیط زیست در تقویم تنها چند روز است اما برای مردم خوزستان سال هاست که چاه های نفت تنها پیام آور آلایندگی، محرومیت، بیماری و نفس های به شمارش افتاده شده است. مردم خوزستان منتظر تحقق وعده های دولت درخصوص اجرای کامل طرح آماک و پرداخت حق آلایندگی در جهت مبارزه با اثرات این صنایع هستند.

https://hoorkhabar.ir/659286کپی شد!
198