لزوم توجه به امنیت غذایی در قشر ضعیف جامعه

با ورود به ماه مبارک رمضان، دغدغه های بسیاری متوجه مسئولین خواهد بود زیرا نیاز به مصرف مواد غذایی در این ماه نسبت به گذشته تفاوت خواهد کرد و باید متولیان امر با نظارت بر مواد مصرفی در این ماه، دست سودجویان را کوتاه کنند.
به طور کل به دلیل وجود نیاز اصلی به مواد غذایی جهت مصرف آن در سحر و افطار ، هجوم به مصرف مواد غذایی افزایش یافته و کاهش قدرت خرید افراد و افزایش هزینه سبب شده تا افراد به سمت کالاهای با کیفیت کم و حجیم بروند. موادی که سلامت افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و شاید برای عموم آنقدرها در مرحله ی اول مهم جلوه نکند.
از سوی دیگر افراد در این ماه به طور معمول بیشتر به خرید محصولات غذایی توجه داشته و اهمیت بسیار کمی به خرید لباس و کالاهای دیگر در این میان دیده می¬شود. بر همین اساس به دلیل افزایش تقاضا، عرضه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و امکان افزایش قیمت کالا غیر قابل پیش بینی نخواهد بود؛ بر این اساس دولت موظف به تامین امنیت غذایی مردم است.
حال این سوال پیش می آید که امنیت غذایی به چه معناست؟ جالب آن که تنها به معنای در دسترس بودن ماده غذایی نیست بلکه امنیت غذایی یعنی اینکه افراد باید از سلامت غذا یا مواد غذایی برخوردار باشند اگر دولت بخواهد با فشار، قیمت ها را کاهش دهد در عمل امنیت غذایی کم می¬شود. زیرا به ظاهر دولت قیمت را می تواند کنترل کند ولی کیفیت کاهش خواهد یافت و سلامت عموم نشانه می رود. دولت باید در مقابل فضای جدید می تواند با ارائه بسته کالایی برای اقشار کم درآمد جامعه و یا حتی افراد با درآمد متوسط  فشار ناشی از ماه رمضان را جبران کند.
از سوی دیگر نمی توان از تاثیر دولت بر کنترل قیمت ها غافل شد و دولت باید عرضه کالا با کیفیت مطلوب را در دستور کار خود قرار دهد. در این میان طبقه پایین جامعه کمترین زیان را با توجه به بحث هدفمندی رایانه می بینند ولی قشر تعیین کننده قشر متوسط مایل به پایین جامعه هستند. نکته جالب توجه وجود این نکته است که قشر متوسط جامعه بر رونق اقتصادی تاثیرگذار خواهند بود و افزایش فشار ناشی از گرانی محصولات عملا کاهش تقاضا را ایجاد می کند؛ عدم حمایت از قشر متوسط رو به پایین جامعه خود پیامدهای اقتصادی ناگوار را در بر دارد بنابراین باید در این مقطع از این گروه را حمایت کرد.
دولت باید نسبت به نوع محصولات غذایی توجه ویژه نشان دهد زیرا با کاهش کیفیت، سلامت مواد غذایی در خطر قرار می گیرد.  پیشنهاد می شود دولت در ماه رمضان سبد کالایی برای اقشار متوسط رو به پایین جامعه در نظر بگیرد تا بتواند فشار ناشی از مشکلات غذایی را کاهش دهد.
https://hoorkhabar.ir/658691کپی شد!
124