غافلگیری مردم از افزایش قیمت ها در آستانه ماه رمضان

به گزارش هورنیوز تنها دو روز به آغاز ماه مهمانی خدا باقی مانده و هرکس به نوعی خود را برای این ماه پر فضیلت آماده می کند در این میان اما همواره افزایش خارج از ضابطه قیمت ها یکی از دلنگرانی های مردم بوده است.

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان احتمال افزایش قیمت اقلام پر مصرف مانند گوشت قرمز و مرغ، برنج، خرما، حبوبات، قند و شکر در این ماه به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است.

یکی از شهروندان با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام حبوبات گفت: نرخ این اقلام و دیگر کالاها مانند پیاز و سیب زمینی در سال جاری و قبل از شروع ماه مبارک رمضان گران شد، بنابراین بیم آن می‌رود در آستانه ماه مبارک رمضان این گرانی افزایش یابد و سایر اقلام دیگر را نیز در برگیرد.
وی افزود:هنوز دو روز مانده به ماه رمضان قیمت گوشت گوسفند به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است در حالی که انتظار می‌رود مسئولان با ورود به هنگام مانع از گران شدن این قبیل کالاهای مورد نیاز در این ماه شوند.
وی اضافه کرد:با توجه به شرایط اقتصادی، و ضعف توان مالی مردم، کنترل بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باید بیش از سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرد.

سید راضی نوری نماینده مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت ها در آستانه ماه رمضان گفت: نرخ گوشت بایدطبق حداقل‌های اقتصادی  معیشتی شهروندان در نظرگرفته شود، زیرا  نرخ حقوق اقشارکم درآمد جامعه جوابگوی نرخ تصاعدی کالای‌های غذایی همچون گوشت  را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه هماهنگی اتحادیه‌ها فرآورده‌های گوشتی و مرغی با شرکت‌های پشتیبانی  برای تنظیم بازار مواد غذایی الزامی  است، تصریح کرد: شوک‌های  افزایش نرخ مواد غذایی برای شهروندان غیرقابل قبول است.

نوری ادامه داد: کنترل نرخ  بازار  مواد غذایی نباید تنها در  مناسبت ها با  تزریق کالاهای ذخیره شده توسط دولت عملیاتی شود بلکه باید برای تنظیم بازار مواد غذایی یک برنامه یکساله تنظیم شود.

 عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه حذف شبکه‌های پیچیده دلالی رابطه مستقیم با برچیدن پدیده‌ای  شوم همچون  احتکار دارد،یادآورشد: متاسفانه ریتم نامنظم گرانی مواد غذایی به ماه مبارک رمضان رسیده است .

گرانی، کاهش قدرت خرید، رکود و موضوعاتی از این دست که برای تک تک افراد جامعه این روزها ملموس است؛مسوولان بدون چاره اندیشی به راه خود ادامه می دهند،درحالی که دراین میان سفره مردم هر روز کوچک تر و حسرت های بر دل مانده بیشتر می شود.

برخی معتقدند تمرکز دولت برکاهش نرخ تورم و بی توجهی به نرخ رکود عامل اصلی گرانی های اخیر رخ داده در بازار است، برخی نیز معتقدند بی برنامگی عامل بروز مشکلات کنونی است؛اما دراین میان آنچه اهمیت دارد کاهش هر روزه قدرت خرید مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان است.

شنیدن اخباری از گرانی بی سابقه مرغ، خرما، چای، هندوانه، برنج و غیره در ماه رمضان با وجود اینکه  برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها را داده بودند؛نگرانی های عمده ای را برای مردم موجب شد تا جایی که برخی دیگر اقدام به خرید نمی کنند،البته این عدم تمایل به خرید ناشی از نبود نقدینگی نزد بسیاری از اقشار جامعه است.

https://hoorkhabar.ir/658411کپی شد!
225