وضعیت ناوگان حمل و نقل شهری اسفناک است/تشکیل شورایاری ها رمز توسعه شهر است

به گزارش هورنیوز جمیله حسنی فرد فعال اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان در جمع خبرنگاران درخصوص انتخابات شورای شهر اهواز و وضعیت نابسامان شهر اظهار داشت: نامزدها در شعارهای تبلیغاتی خود از آبادانی و پاکیزگی شهر سخن می گویند اما در واقعیت باعث ایجاد چهره ای زشت در شهر شده اند.

وی با انتقاد از اینکه شهرداری اهواز در تعیین اماکنی برای تبلیغات نامزدها کوتاهی کرده است، ادامه داد: اینگونه رفتارها از سوی نامزدهای انتخاباتی خلاف شرع و قانون است.

حسنی فرد با دعوت از این افراد برای پیوستن به کمپین “نه به تبلیغات کاغذی و نه به پوستر”، تصریح کرد: متأسفانه شورای چهارم و شهرداری مطابق با اعتباراتی که در اختیار داشتند به مردم خدمت رسانی نکردند.

وی با بیان اینکه در سال جدید شاهد تحول خاضی در سطح شهر نبودیم، یاداور شد: تبلیغات برای راه اندازی پروژه های عمرانی به مراتب بیشتر از خود پروژه های عمرانی بوده است. شورای چهارم در بحث زنان، فضای سبز، معلولان، مبلمان شهری بسیار کم کاری کرد و می توان گفت بودجه کلان شهر اهواز صرف هیچ شد.

این فعال فرهنگی در بخشی دیگر از سخنان خود به معضل حاشیه نشینی اشاره و خاطر نشان کرد: در مناطقی همچون ملاشیه، عین دو، حصیرآباد و… بافت شهری شکل نگرفته و مردم با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون استخدام های خارج از ضابطه در شهرداری اهواز توضیح داد: شورا یک نهاد خدماتی است اما شورای شهر چهارم با پیشبرد سیاست هایی که اغلب به نفع شهروندان و شهر اهواز نبوده، حداقل خدمات به ویژه خدمات فرهنگی را به شهروندان داشته است. شورای شهر بیاد معیاری برای استخدام ها در نظر بگیرد و از منابع شفاف اجازه استخدام بدهد تا از استخدام های رابطه ای  و غیر شفاف جلوگیری کند.

حسنی فرد درخصوص لزوم ساماندهی فضای سبز نیز گفت: در پایان نامه خود به صورت تخصصی به این مطلب پرداختم. ۱۶ گونه گیاه بومی همچون کنار،درخت انار، برهان،نخل،شمشاد اهوازی و خرزهره وجود دارد که متناسب با شرایط آب و هوایی اهواز است. به طور نمونه گیاه خرزهره مقاومت بالایی در برابر گرد و خاک دارد.

وی با انتقاد از کاشت زیاد درخت غیربومی کونوکارپوس یادآور شد: این گونه که ساختاری شبیه علف هرز دارد باعث می شود تا سایر گیاهان در اطراف آن رشد نکنند. ضمن آنکه مقاومت کمی در برابر باد دارد.

این بانوی فرهنگی تصریح کرد: این درخت رشد بالایی دارد از همین رو بودجه کلانی باید صرف هرس آن شود همچنین مانند گونه های بومی از سایه نیز برخوردار نیست از همین رو گفته می شود که کاشت بی رویه آن در آینده اهواز را دچار مشکل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون مبلمان شهری بیان کرد: شهر اهواز شهری گرم است و نیاز به سایه بان ها و مبلمان شهری مناسب دارد که در چهار سال اخیر کمتر اقدامات موثری در این زمینه دیدیم. باید در خیابان هایی که تراکم رفت و آمد دارند، مبلمان های مناسب فضای شهر اهواز به همراه سایبان تعبیه شود تا شهروندان از این امکانات بهره مند شوند. البته شهروندان اهواز نیازمند فضای مناسب شهری اند، ولی در این میان برای شهروندان معلول و ناتوان کوچکترین حقی در نظر گرفته نشده است. شهروندان معلول نه در ناوگان اتوبوسرانی و نه در مبلمان شهری و نه در پیاده رو ها و دیگر فضاهای شهری جایی ندارند و به جرات باید گفت در حق آن ها ظلم بزرگی شده است. به نظر من شورای پنجم باید برنامه های توسعه شهری خود را بر پایه خدمت رسانی به همه شهروندان-چه سالم و چه ناتوان- استوار کند.

حسنی فرد یکی دیگر از وظایف شهرداری را فرهنگ سازی درخصوص تفکیک زباله دانست و افزود: پسماندهای خانگی باید با تفکیک شوند و شهرداری باید واحدهایی در محلات برای این تفکیک در نظر بگیرد. باید در هر محله در جاهایی وسیع محل هایی برای تفکیک زباله داشته باشیم که در بهترین موقعیت و شعاع دسترسی افراد در نظر گرفته شود. درخصوص پسماندهای صنعتی هم شهرداری می تواند با گرفتن هزینه ای از ساختمان سازها، خود هزینه نقل و انتقال نخاله ها را به جای مورد نظر شهرداری بر عهده بگیرد. در این حالت دیگر نگران تخلیه شبانه نخاله ها در حواشی شهرها نخواهیم بود.

وی در پیشنهادی جالب و کارآمد گفت: شهرداری باید قانونی را اعمال کند به این شکل که انبوه سازان، در کنار رعایت فضای پارکینگ و ضوابط دیگر، ملزم به ایجاد فضای سبز متناسب با سختمان خود شوند. تنها در این صورت است که می توان در  کوتاه مدت نهضت فضای سبز اهواز را با کمک خود شهروندان اهوازی به نتیجه رساند.

در حاشیه های شهر از کیفیت و کمیت اتوبوس ها کاسته شده است و هیچ شورایی برای آن راه حلی ارائه نداده است. امیدوارم در شورای آتی مجمع مشورتی این شورا راه حلی برای این موضوع به ویژه در حواشی بیابد.

وی در پایان گفت: ایجاد شورای محله با کمک معتمدین محله و استفاده از توان محلات برای بهسازی محیط محله یکی از برنامه های من هست چون باور دارم که بدوم مشارکت شهروندان و استفاده از پتانسیل شهروندان، شهر خوب ساخته نمی شود. باید از توان مردم محله استفاده کنیم. مردم باید تشخیص بدهند برای ساخت و بهسازی محله به چه چیزی نیاز دارند و در ساخت آن از افراد محله کمک بگیریم. افراد محله باید یاد بگیرند از محله خود حمایت کنند. با شناسایی مشکلات محلات، افراد را در رفع این مشکلات شریک کنیم.

https://hoorkhabar.ir/657833کپی شد!
64