فریب اذهان عمومی مردم خوزستان در سایه اقدام زیبای نهال کاری

به گزارش هورنیوز سال ها از ایجاد و تشدید معضلی به نام ریزگردها در خوزستان می گذرد؛ دولت های مختلف هرکدام با وعده ها و راه حل های نیمه و نصفه این مشکل را رها و برای دولت بعد به ارث گذاشتند.

اکرچه بخشی از کانون های ریزگرد در خارج از مرزها وجود دارد اما متأسفانه درخصوص حل کانون های ریزگرد داخل نیز نه تنها اقدام مؤثری صورت نگرفته بلکه در نتیجه برخی تصمیمات اشتباه هر روز بر تعداد این کانون ها نیز افزوده می شود.

در چند سال گذشته بحث نهال کاری درخت در بیابان های خوزستان مطرح شده است؛امری که در نگاه نخست مطلوب به نظر می رسد اما به نظر برخی کارشناسان و صاحبنظران راهکار اصلی نیست و به نوعی فریب اذهان عمومی است.

درختکاری فریب افکار عمومی است

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مردم خوزستان مطالباتی دارند که این مطالبات تلاش برای سالم سازی محیط زیست و محو آلودگی ها و در رأس آن حل مسئله ریزگردها به صورت صحیح است نه به صورت غیرحقیقی و به عنوان مسکن به درد نمی خورد.

وی افزود: درختکاری اگرچه فوائد و ثمراتی دارد اما ازآنجا که دیر به ثمر می رسد نتیجه مطلوب ندارد همان طور که طرحی که اکنون برای نهالکاری کانون های فوق بحرانی دارند برای کاشت۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار درخت کاری است که ۵ سال طول می کشد.

آیت الله حیدری ادامه داد: میلیاردها مترمکعب آب از خوزستان به جاهای دیگر منتقل شده و هر چه تاکنون آب منتقل شده کافی است و بر اثر همین انتقال آب است که زمین های خشکیده شده منبع ریزگردها شده است با رساندن آب طی یک ماه می توان ریشه ریزگردها را بخشکانند.

وی بیان کرد: اما مسئولان به جای انجام این کار درختکاری می کنند و معاون اول رئیس جمهور در همان هفته ای که تونل انتقال کارون به کرمان را افتتاح می کند به خوزستان می آید و نمایش کاشتن درخت را برای مردم اجرا می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این فریب افکار عمومی و به معنای بازی دادن و مسخره کردن مردم خوزستان است در حالی که مردم خوزستان فهیم و بصیر هستند و می دانند مسئله از چه قرار است.

 نهال کاری راه حل منطقی مبارزه با ریزگردها نیست

پیش از این امید کشمیری مخترع و مبدع مالچ طبیعی نیز در گفتگو با هورنیوز وجود برخی مسائل پشت پرده را عامل رغبت ماه های گذشته به نهال کاری دانست و افزود: بیابان زدایی شامل مالچ پاشی، نهال کاری، نصب بادشکن و پخش سیلاب است و هیچ کدام به تنهایی جوابگو نخواهد بود. از سویی دیگر هر نهال دست کم به ۵۰ لیتر آب نیاز دارد و اگر در هر هکتار ۲۰۰ نهال کاشته شود میزان آن در ده هزار هکتار به دو میلیون نهال می رسد که بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

این مخترع با اشاره به اینکه اگر شرایط زیست نهال فراهم باشد ده سال بعد جلوی ریزگردها را می گیرد، ادامه داد: پیشنهاد ما اینست که این حجم از آب در زمین های بایر کشاورزی به مصرف برسد تا مانع مهاجرت، افزایش اشتغال و مدیریت بهینه آب شود چراکه اگر اراضی کشاورزی احیاء شود قطعا جلوی بخش عمده ای از ریزگردها را خواهد گرفت.

درحال حاضر به علت قرار گرفتن در آستانه انتخابات نمی توان انتظار حل و یا پیگیری این امر را داشت اما حداقل انتظار می رود مسئولان با اظهارات صادقانه شرایط بحرانی محیط زیست خوزستان را عادی جلوه نکنند.

https://hoorkhabar.ir/657307کپی شد!
209