آغاز برشمردن مشکلات بایگانی شده همزمان با فصل برداشت محصول در خوزستان

به گزارش هورنیوز همزمان با فصل برداشت گندم در استان خوزستان بار دیگر مسئولان به یاد کمبودها و نواقصی افتاده اند که سال هاست علی رغم ایجاد مشکلات بسیار برای شهروندان و کشاورزان، به صندوقچه فراموشی سپرده شده و تنها چند روز در سال و برای توجیه کم کاری ها از آن رونمایی می شود.

کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان سال گذشته در زمان برداشت محصول گندم اظهار داشت: خوشبختانه جایگاه استان از نظر خرید گندم نه تنها تنزل نیافته بلکه به افزایش ۳۶۰ هزار تنی در خرید گندم نسبت به سال گذشته نیز دست یافتیم و با وجود طوفان، تگرگ و خشکسالی اواخر سال گذشته و سیلاب و بارش‌های سیل‌آسای ۲۵ فروردین‌ماه امسال، همچنان خوزستان در زمینه خرید و تولید گندم حائز مقام اول است.

وی افزود: خرید گندم در استان نسبت به سال گذشته ۳۷٫۵ درصد افزایش یافته که این رقم رکورد جدیدی در تاریخ و سابقه کشت گندم در خوزستان به شمار می‌رود و سال گذشته میزان خرید ۹۶۰ هزار تن بود که امسال تاکنون یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن محصول گندم از کشاورزان خریداری شده است.

خوزستان زیرساخت بسیار ضعیفی برای ذخیره سازی دارد

این آمارها بیش از آنکه لبخند خوشنودی را بر لبان بنشاند کام شهروندان را تلخ خواهد کرد چراکه نبود زیرساخت های مناسب در این زمینه باعث آن شده تا در نهایت محصول باکیفیتی بر سر سفره های مردم قرار نگیرد. سیاوش حسین پور مدیرعامل غله و بازرگانی خوزستان چند روز پیش  گفت: استان خوزستان زیرساخت بسیار ضعیفی برای ذخیره سازی دارد و مشکلاتی از این نظر داریم. برخی مناطق فاصله بسیار زیادی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر با اولین مرکز ذخیره سازی دارند و این مسئله مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می کنند.

مدیرعامل غله و بازرگانی خوزستان بیان کرد: انبارهای ذخیره سازی تعاون روستایی باید باز شوند که متاسفانه برخی از آنها مورد تائید قرار نگرفت و با این وضعیت در خرید محصولات با مشکل مواجه می شویم.

حسین پور گفت: کشاورزان معمولا گندم خود را تحویل مراکز تعاون روستایی می دهند که این مسئله ما را با مشکل مواجه کرده است و هنوز هم بابت سال گذشته در حال پاسخگویی هستیم. اگر بنا هست مراکز تعاون روستایی نزدیک به مراکز ذخیره سازی استاندارد فعال باشند باید یک مصوبه و بخشنامه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ۴۵ هزار تن گندم امسال باید برای کشور عمان صادر کنیم و سال آینده نیز باید برنامه ریزی برای ۱۶۰ هزار تن صادرات گندم داشته باشیم و غذا و دارو باید تجدیدنظری در این موارد داشته باشد.

حسین پور اظهار کرد: مصرف گندم خوزستان نهایتا ۶۰۰ هزار تن است و مابقی آن باید از استان خارج می شود و با این موانع غذا و دارو فقط شرکت غله و بازرگانی با مشکل مواجه می شود.

برای ساخت سیلو باید به جهادکشاورزی سخت گرفت

همچنین غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: با وجود داشتن بهترین گندم در استان، ولی در مقابل یکی از بی کیفیت ترین نان ها را داریم و چون برخی موارد آثار بلندمدت بر سلامت افراد دارد کسی نسبت به آن توجهی نمی کند.

وی توضیح داد: برای ساخت سیلوهای استاندارد باید به جهاد کشاورزی سخت گرفته و طی برنامه ای حدودا سه ساله به وضعیت بهتری در این زمینه برسیم.

پیگیری های مسئولان استانی و بیان کمبودهای استان اگرچه امری مهم و در عین حال لازم است اما این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که چرا پس از بیان این مشکلات راهکاری برای حل آنها اعمال نمی شود و تا سال آینده به بایگانی می روند؟

https://hoorkhabar.ir/653477کپی شد!
65
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • طرفی این افزایش تولید گندم ناشی ازبرنامه ریزی مسؤلین استان نیست .این تلاش بخش خصوصی دربخش کشاورزی در روستاهای استان است.مسؤلین استان به خود نبالند که استعداد این استان بیشتر از این است.شما از این تلاش ۴ نانوا خوب در اهواز به ما معرفی کنید که بتوانیم نان مرغوب تهیه کنیم . که این برکت دارد حیف و میل میشود.با سپاس.
منتشر شده۱