تردد بمب های متحرکی به نام خودروهای گازسوز در خیابان های شهر

به گزارش هورنیوز دغدغه تقریبا اکثر دارندگان خودرو، استفاده از سوخت مرقون به صرفه و البته مناسب برای خودرو است.در این بین اجرای  قانون هدفمندی یارانه ها توانست به این دغدغه مردم  تاحدودی پاسخ دهد و سوخت گازی را به منظور یکی از راهکارهای کاهش هزینه ها،  به عنوان جایگزین بنزین معرفی نماید.

در اینکه استفاده از این نوع سوخت چه مزایایی را به همراه خواهد داشت بارها صحبت و نظراتی ارائه شده است. اما نکته ای که در کنار مزایای استفاده از گاز CNG  همیشه مغفول مانده کیفیت جایگاه نگهداری این نوع گاز یا همان کپسول های تعبیه شده در خودروهاست.

رئیس سازمان استاندارد  در همین خصوص اظهار داشت: تاکنون ‌سازو کاری برای بازرسی و تست مخازن CNG توسط دستگاه‌های دولتی تعریف نشده است ودر صورت ادامه روند فعلی و بلاتکلیفی تست و بازرسی مخازن CNG خودروهای دوگانه‌سوز، این خودروها عملا قابلیت تبدیل به بمب‌های گازی را دارند. اگر صحبت‌های نیره پیروزبخت به این معنی باشد که هیچ نهاد کنترلی قابل اطمینانی، بازرسی و تست مخازن CNG را انجام نمی‌دهد، پس این خودروها با چه ضابطه‌ای کنترل  می‌شوند و چطور می‌توان از امنیت آنها مطمئن شد؟

شنیده هاحکایت از این دارد که واردات کپسول های گاز فاقد استاندارد از چین و هند به دلیل هزینه های تمام شده پایین تر وسوسه های شیرینی را برای خودروسازان که مدام از هزینه های بالای تولید گله مند هستند  به وجود آورده است. وسوسه هایی که با وجود شیرین بودن برای خودروسازان، اما  طعم آن برای مصرف کننده تلخ است و تلخی آن  زمانی تاثیر خود را بر جای می گذارد که خانواده و یا حتی جامعه ای را دچار خسارات کند.

عدم رعایت استانداردهای لازم در واردات کپسول های CNG  در کنار نبود معاینه و بازرسی ادواری از این مخازن  مانند حمل یک بمب ساعتی برای سرنشینان خودرو است که امکان منفجر شدن هر لحظه ای آن وجود دارد.

استفاده از گاز طبیعی فشرده شده یا همان CNG تابع شرایط خاصی است  تعداد زیادی از اتوبوس ها و خودروهای دارای این سوخت پاک باید مورد معاینه و بازرسی  قرار گیرند اما این اقدام تاکنون در ایران اتفاق نیافتاده است .

به گفته دبیر انجمن سی ان جی کشور در حال حاضر آمارهای رسمی حاکی از ۰۰۰/۸۰۰/۳ خودروی دوگانه سوز است ولی با توجه به حدود ۰۰۰/۱۵۰ خودروهایی که بصورت غیر رسمی در کارگاه های غیر مجاز تبدیل شده اند آمارها به نزدیکی چهار میلیون می رسد.

علی رضا پور رضا در خصوص عدم بازدید ادواری از سیستم های خودروهای دو گانه سوز گفت : قانون برای اجرای بازرسی ادواری چند سال قبل به تصویب رسیده است که به موجب آن وزارت کشورموظف به اجرای آن شده است. اما متاسفانه وزارت کشور به دلیل پیچیدگی موضوع تاکنون ، علیرغم برخی تلاشهای صورت گرفته، موفق به اجرایی کردن آن نشده است.

به این ترتیب بلاتکلیفی بر این موضوع سایه انداخته و همانطور که رئیس سازمان استاندارد عنوان کرده، متاسفانه ایمنی این خودروها در نبود مراکز مستقل بازرسی، زیرسوال است.

https://hoorkhabar.ir/645379کپی شد!
122