خوزستان در بحث ایثار الگویی برای سایر استان ها است/۲۰۰هزار ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید هستند

به گزارش هورنیوز عبدالرضا فرجیان مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ایام دهه فجر، با اشاره به اینکه استان خوزستان دروازه ورود تشیع است اظهار داشت: بالغ بر ۸۰درصد اتفاقات دوران مقدس در استان خوزستان رقم خورده است و امروز در همه عرصه های فرهنگی و ایثار دارای شهید هستیم.

وی افزود: استان خوزستان در دوران انقلاب بالغ بر صد نفر، دفاع مقدس بالغ بر ۱۶هزار ، حادثه منا، طریق الحسین و دفاع از حرم شهیدان زیادی تقدیم نظام کرده است.

فرجیان با اشاره به اینکه استان خوزستان همواره یک الگو برای سایر استان ها بوده است، تصریح کرد: در خوزستان بالغ بر ۲۰۰هزار ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید هستند.

وی با بیان اینکه  ۱۶هزار و ۵۰۰ پرونده شهید در این بنیاد وجود دارد، یادآور شد: ۲۷هزار تن از والدین شهدا،۱۴هزار و۵۰۰ همسر شهید، ۱۵هزار و ۷۰۰ فرزند شهید و ۳۵هزار جانباز تحت پوشش بنیاد شهید استان هستند.

مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان با بیان اینکه ۲هزار و ۷۵۰ آزاده در استان وجود دارد، تصریح کرد: بیش از صد جانباز قطع نخاع بالای ۷۰درصد در خوزستان است.

وی افزود:  ۳هزار و ۴۰۰ جانباز شیمیایی، ۷هزار و ۸۰۰ جانباز اعصاب و روان، ۴۷ جانباز دوچشم نابینا، ۴۶۰جانباز یک چشم نابینا، ۴۶ جانبازدو پا قطع، ۱۱ جانباز دو دست قطع و هزار و ۴۰۰ جانباط قطع عضو در استان وجود دارد.

فرجیان با اشاره به اینکه جانبازان استان شامل تمام اقشار مانند روحانیت، پزشک، دانشجو، دانش آموز، پرستار، مدیر، جهادگر، پاسدار، بسیجی، ارتشی، نیرو انتظامی، معلم، کشاورز، کارگر و کسبه هستند، یادآور شد: بزرگترین شهید استان محمد حسین بایمانی۵۹ ساله از آبادان و کوچکترین شهید کامران رحیمی یکسال و دوماهه بوده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۲هزار شهیده از استان تقدیم نظام شده است، ادامه داد: ۱۹۵ روحانی طلبه نیز از استان خوزستان شهید شده اند.

مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان پیروی از ولی فقیه، اهمیت به نماز اول وقت، رهروی شهدا و فراموش نکردن یاد آنها را از مهم ترین تذکرات قید شده در وصیت نامه های شهداء دانست و اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به بنیاد شهید و امور ایثارگران محول شده است.

وی افزود: قرار است اثرگذاری بهتر برنامه های متنوع سطح کشور به مناسب زنده نگاه داشتن یاد شهدا در دستور کار قرار گیرد.

فرجیان با بیان اینکه بالغ بر ۸۲درصد از فصل های ۲۷ گانه قانون ترویج ایثار و شهادت درحال اجرا است، توضیح داد: مابقی طی لایحه ای برای اصلاح در آذرماه امسال به مجلس تقدیم شد.

وی افزود: میدواریم در سال ۹۶ با قانون بی نقصی که پس از اجرای آزمایشی آن عملی می شود شاهد خدمت گزاری بهتر به جامعه معظم ایثارگر ارائه دهیم.

مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان گفت: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای ۴ معاونت توسعه منابع انسانی، معاونت تعاون و اجتماعی، معاونت فرهنگی و بهداشت و درمان است.

وی افزود: در استان خوزستان سال گذشته اقدامات خوبی در بحث امور اشتغال، ازدواج، درمان و… صورت گرفته است.

فرجیان با اشاره به اینکه منابع مصوب با اهتمام دولت حاصل شد، بیان کرد: تأمین تسهیلات مسکن، معیشت، اعتبارات اشتغال و… از دیگر موارد انجام شده است.

وی تصریح کرد: منابع مالی اداره کل بنیاد شهید در سه بخش اعتبارات دولتی،سایر منابع مانند شرکت ها و سازمان های اقتصادی و کمک سایر دستگاه های مرتبط تأمین می شود اما در استان فقط اعتبار تملک دارایی راداریم . اعتبارات دولتی نیز بیشتر برای ساماندهی گلزارهای شهدا و مناسب سازی زیست شخصی و عمومی جانبازان و والدین شهدا هزینه می شود.

مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان درخصوص مباحث عمرانی نیز اظهار داشت: باوجود کمبود اعتبار با مشارکت دستگاه ها توانسته ایم براساس مصوبه دولت، موفق به ساماندهی گلزارهای شهداء به ویژه شهدای روستایی و تک مزاری شده ایم.

وی ادامه داد: بالغ بر ۲۳هزار دیدار از خانواده های ایثارگر برای ما مصوب شده که بیش از ۸۵درصد آن صورت گرفته و درحال برگزاری دیدار ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفندماه هستیم.

فرجیان با اشاره به یوم الله ۲۲ بهمن ماه، تصریح کرد: به عنوان دبیرخانه و کمیته ایثارگران دهه فجر برنامه های متنوعی را از دستگاه های اجرایی مطالبه کرده ایم و بالغ بر ۳۵۰ برنامه اعلام انجام شده است.

وی افزود: زنگ انقلاب در مدارس، یادواره های شهداء، برگزاری ادعیه های مختلف، زیارت عاشورا، مسابقات ورزشی، شب شعر ، دیدار از خانواده های معظم شهدا و انقلاب اسلامی، غبار روبی مزار شهداء بخشی از این برنامه ها است.

مدیرکل بنیاد شهید استان خوزستان به مراسم پیاده روی ۲۲ بهمن نیز اشاره و یادآور شد: این راهپیمایی باحضور عظیم جانبازان و خانواده های معظم شهداء برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۲ اسفندماه به نام روز تأسیس بنیاد شهید نامگذاری شده خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ تنها یک درصد جامعه کشوری با این روز آشنا بودند اما امروز براساس نظرسنجی های انجام شده بالغ بر ۴۵درصد مردم آشنا هستند.

https://hoorkhabar.ir/645317کپی شد!
191