بودجه خوزستان؛ هرسال کمتر از پارسال!

به گزارش هورنیوز – این روزها بحث اعتبارات استانی و تقسیم بودجه سال۹۶ به یکی از مباحث داغ و پرحاشیه تبدیل شده است. بودجه بیشتر استان ها با رشدی چند درصدی همراه بوده اما در این میان چند استان معدود از جمله استان خوزستان شاهد کاهش اعتبارات در سال ۹۶ بوده است.

کاهش بودجه استان خوزستان در حالیست که این استان با توجه به جایگاه و درآمدهای خود سهم اساسی در تعیین درآمدهای سالانه کشور ایفا می‌کند.

روند کاهش بودجه استان خوزستان از سال ها پیش آغاز و در سال ۹۶ نیز تکرار شده است که همین امر با واکنش برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیرانی استانی و مردم همراه بوده است.

کاهش بودجه خوزستان یک خودزنی برای دولت است

اقبال محمدیان نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در مجلس نسبت به این وضعیت اعتراض و گفت :  در بودجه سال ۹۶ ، استان خوزستان دچار سیل نزولی اعتبارات تملک دارایی شده است. همچنین اعتبارات عمرانی استان با کاهش یازده درصدی مواجه شده اند. به علاوه دو طرح بزرگ توسعه پایدار استان و احیای رودخانه کارون دچار کاهش اعتبار شده‌اند، در صورتی که اعتبارات مشابه در کل کشور هشت درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: استان خوزستان با ۶۰ درصد تولید نفت و گاز اقتصاد کشور مدیون آن است اما معضل بیکاری و آب و هوای ناسالم و مشکلات برجای مانده از دفاع مقدس زندگی را برای مردم سخت کرده است. چرا استان خوزستان باید مورد بی مهری قرار گیرد؟ علت کاهش اعتبارت چیست؟

این نماینده مجلس افزود: در سال پایانی دولت کاهش اعتبارات استان یک خودزنی برای دولت و یک بی عدالتی است که باعث نگرانی مردم استان شده است.

کاهش بودجه استان خلاف قانون است

حجت الاسلام ناصری نژاد دیگر نماینده استان نیز در واکنش به این امر توضیح داد: یکی از ایرادات وارده به برنامه ششم در خصوص سهم مناطق نفت‌خیز آن است که یک‌سوم از سهم سه درصدی به مناطق نفت‌خیز و دو سوم به مناطق کمتر توسعه‌یافته اختصاص داده شده اما چون بسیاری از مناطق استان کمتر توسعه‌یافته هستند باید از کل سهم سه درصدی استفاده کنیم و همه آن به استان اختصاص داده شود.

وی با بیان این‌که سهم ۳ درصدی در گرفته شده برای استان کم است و باید افزایش پیدا کند، افزود: همچنین ایراد وارده به برنامه بودجه آن است که وقتی که سهم نفتی را به استان می‌دهد، به دنبال کاهش سهم استان در بحث اعتبارات تملک و دارایی هستند و این مسأله در بودجه امسال نیز اتفاق افتاده اما به دنبال رفع این مشکل هستیم.

ناصری نژاد تصریح کرد: قانون اختصاص ۳ درصد از درآمدهای صادرات نفتی به شکلی است که این اعتبارات اضافه بر اعتبارات تملک و دارایی باید به استان اختصاص داده شود و این مساله ‌که چون سهم نفتی به استان داده می‌شود، باید سایر اعتبارات استان کاهش پیدا کند، خلاف قانون است.

بودجه سال ۹۵ کمتر سال ۸۹ است

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به اینکه درسال ۹۵ نیز بودجه استان به شدت کاهش داشته، اظهار داشت: خوزستان مانند یک مادر شیر ده، منبع درآمدی برای ایران است و باید برای آن هزینه شود اما متاسفانه بودجه سال ۹۵ آن کمتر از بودجه سال ۸۹ است درحالی که بودجه برخی از استانها ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

از سویی دیگر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان دلیل اصلی کاهش بودجه استان را انتقال آمار غلط و پیگیر نبودن مدیران دانست و یادآور شد: این مشکل در حالی است که پس از تهران استان خوزستان بیشترین نمایندگان را در مجلس شورای اسلامی دارد و اینکه خوزستان بااین‌وجود دارای این محرومیت‌ها باشد پسندیده نیست.

به گزارش هورنیوز – سریال ادامه دار کاهش بودجه استان درحالی هرسال از سوی دولت رونمایی می شود که استان خوزستان با مسائل و مشکلات بی شماری همچون بیکاری، رشد بالای حاشیه نشینی، تعطیلی کارخانه ها و ورشکستگی تولیدکننده ها و… مواجه است و بیش از هر زمان دیگر به تزریق بودجه و ساماندهی این امور نیازمند است.

یکی از مهم ترین اتفاقات پس از کاهش بودجه و کم شدن درآمدهای استان، روی آوردن به افزایش مالیات از واحدهای تولیدی و سایر صنایع است، امری که باتوجه به شرایط رکود به عنوان یک تیرخلاص بر پیکره این واحدها تلقی می شود.

https://hoorkhabar.ir/642406کپی شد!
138