نمایش بازبازک برگرفته از سنت قدیمی مردم بختیاری

هورنیوز – علی قاضی با اشاره به ضرورت احیای آداب و رسوم محلی و نمادهای فرهنگی مناطق مختلف، اظهار داشت: حفظ ارزش‌ها و احیا سنت‌های بومی و محلی و استفاده از عروسک‌های متناسب با فرهنگ ملی و محلی در نمایش “بازبازک” مسجد سلیمان از جمله اهداف این نمایش است.

۱۳۹۵۰۷۰۷۱۳۵۳۱۳۳۰۰۸۷۸۱۸۳۴

وی گفت: سعادت و سلامت جامعه در گرو حفظ ارزش‌ها و احیا سنت‌های بومی و محلی است، چون امروزه برخی از سنت‌های قدیمی و بومی از سوی مردم به فراموشی سپرده شده و با برگزاری نمایش‌های بومی و محلی این سنت‌های قدیمی فراموش شده احیا می‌شود.

کارگردان نمایش “بازبازک” مسجد سلیمان با اشاره به ویژگی‌های نمایش بازبازک در بخش آئینی یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان تصریح کرد: نمایش بازبازک برگرفته شده از سنت قدیمی مردم بختیاری است که امروزه در بین مردم بختیاری به فراموشی سپرده شده و ضرورت بازنگری و بررسی و احیا این سنت بومی با توجه به تهاجم فرهنگی در جوامع متمدن امروز از الزامات فرهنگی است.

وی گفت: حفظ ارزش‌ها و سنت‌های بومی و محلی و استفاده از عروسک‌های متناسب با فرهنگ ملی و محلی در بازی‌های کودکانه از جمله اهداف اینن نمایش است و در این نمایش نیز عروسک دست کودکانی است که آن‌را به شکل صلیب و با استفاده از مواد و وسایل بومی ساخته‌اند و سپس با نظم خاص به سوی یکی از امامزاده‌ها حرکت می‌کنند.

قاضی افزود: این عروسک‌ها از موادهای الک، پشم و کاموا ساخته شده است و در حین اجرای نمایش بازبازک توسط بازیگر گرفته شده و دست‌های این عروسک که با یک طناب وصل است به چرخش و حرکت درآمده.

وی اظهار کرد: مردم بختیاری در زمان‌های قدیم طی یک مراسم خاص بازبازک را همراه خود به یکی از امامزاده‌ها می‌بردند و از این طریق برای بچه‌دار شدن زنی که نازا بود در امامزاده‌ها دعا می‌خواندند تا خداوند متعال به وی یک فرزند دختر بدهد.

کارگردان نمایش “بازبازک” مسجد سلیمان گفت: امیدوارم برگزاری این نمایش‌های بومی باعث احیا رسم و آئین‌های قدیمی در بین مردم شود و بار دیگر مردم به آن دوران قدیم خود برگردند.

گفتنی است؛ علی قاضی کارگردان نمایش “بازبازک” مسجد سلیمان، در دوره‌های هفتم، هشتم و دهم جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته است.

https://hoorkhabar.ir/627039کپی شد!
76