دعوت معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در اهواز

هورنیوز – در ابتدای این جلسه، عباس دغاغله ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس شهرداری ها در ایران، گفت: اگر اولین قوانین شهرداری ها را مرور کنید می بینید بسیاری از امور شهری از جمله ساخت مکان های عمومی نظیر سینما، بیمارستان و غیره به عهده ی شهرداری ها بود که به مرور زمان و با گسترش دولت و تخصصی شدن امور و تاسیس وزارتخانه ها ، این وظایف به نهادهای مربوطه

انتقال یافت. و به همین منظور در گذشته دولتها درآمدها و اعتباراتی را به شهرداری ها جهت اداره امور شهر اختصاص دادند.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز افزود: اما هم اینک شهرداری از نظر درآمدی یک نهاد خودکفاست، هرچند گاهی دولت برای برخی پروژه های خاص عمرانی، اعتباراتی را اختصاص می دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد:  این اعتبارات در مقایسه با بودجه ی کل شهرداری ناچیز بوده و شهرداری اهواز نیز در سه سال گذشته نیز هیچ گونه کمکی از دولت دریافت نکرده است.

عباس دغاغله گفت: با تبدیل برخی از شهرها به کلانشهر، شاهد افزایش نیازهای شهروندان به خدمات متنوع عمرانی، فرهنگی، ترافیکی، اجتماعی، فضای سبز و غیره بودیم و از سویی  با مشکلات اقتصادی، تورم، بالا رفتن هزینه ی پروژه ها و کاهش درآمدهای شهرداری ها نیز مواجه شدیم.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز گفت: یکی از سیاست های شهرداری ها مشارکت با بخش خصوصی جهت انجام پروژه های شهری است که در این راستا اداره مشارکتهای اقتصادی به شهرداری ها اضافه شد که در برخی از شهرها نظیر تهران، با عنوان سازمان مشارکتها و درپاره ای از شهرها نظیر کرج با عنوان مدیریت مشارکتها و در بعضی شهرها مثل اهواز و مشهد با عنوان معاونت مشارکتهای اقتصادی شهرداری اداره می شود.

در ادامه ی جلسه عباس دغاغله به برخی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: مهمترین پروژه انجام شده، راه اندازی کشتارگاه بزرگ صنعتی اهواز با استفاده از آخرین فناوری های روز و بهداشتی با مبلغی حدود ۷۰ میلیارد ریال است که این کشتارگاه جایگزین کشتارگاه سنتی اهواز شد.

وی وعده داد : هم اکنون صنایع جنبی کشتارگاه با برآورد اولیه ۱/۸ میلیارد تومان در حال احداث است و به زودی به بهره برداری می رسد.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز همچنین افزود: براساس مطالعات و نیازسنجی ها انجام گرفته، مشخص شد کلانشهر اهواز به جز در ایام نوروز و نیز کاروانهای راهیان نور، شهری مسافرپذیر بوده و از طرف دیگری با کمبود هتل های بین المللی، با کیفیت بالا و در شان اهواز مواجه هستیم که در این راستا مقرر شد پروژه عظیم هتل ۵ ستاره به همراه مرکز تجاری و پارکینگ در زمینی به مساحت حدود۹۰هزار مترمربع با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در کیانپارس روبروی کتابخانه ی مرکزی احداث شود.

وی ادامه داد: پس از توافقات اولیه با سرمایه گذار، فراخوان سراسری جهت طرح اولیه برگزار شد که پس از تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و بررسی طرح های رسیده، مشاور مربوطه انتخاب و مشاور هم نقشه ها و برآورد اولیه پروژه را تحویل داده که هم اکنون در مرحله ی استعلام از شهرسازی و اداره میراث فرهنگی جهت تطبیق نقشه ها با استانداردها و قوانین هستیم.

 معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به  جزییات این پروژه گفت: آورده ی شهرداری در این پروژه ۷۷میلیارد تومان شامل قیمت زمین، پروانه ساخت، و غیره بوده و آورده ی سرمایه گذار، ساخت پروژه با اعتبار۳۲۰ میلیارد تومان می باشد.

دغاغله به دیگر پروژه های در دست اقدام این معاونت اشاره کرد و گفت: سینما شش بعدی در ورودی پارک لاله و پارک آبی در روبروی کیانشهر از جمله های پروژه های در حال بهره برداری هستند.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه های در حال مطالعه این معاونت اشاره کرد و افزود: احداث برج چند منظوره ۱۲طبقه در محل ترمینال فعلی زاگرس در بلوار پاسداران، احداث برج چند منظوره ۲۵ طبقه در خیابان سروش کیانپارس، احداث مجتمع تالار عروسی به همراه پارکینگ طبقاتی و رستوران در خیابان ۱۵ شرقی کیانپارس از جمله پروژه های مصوب و در حال طراحی هستند.

وی همچنین گفت: زمینی به وسعت حدود ۱۵۳ هکتار در منطقه ی کیانشهر متعلق به شهرداری وجود است که حدود ۱۵-۲۰ هکتار آن به ساخت شهرک سلامت اختصاص می یابد که در این شهرک علاوه بر ارائه انواع خدمات پزشکی، هتلی جهت استراحت همراهان بیماران غیربومی پیش بینی شده است که هم اکنون در این زمینه مشغول مذاکره با دانشگاه علوم پزشکی هستیم.

معاون مشارکتهای اقتصادی شهرداری اهواز ضمن تاکید بر پتانسیل بالای رودخانه کارون برای اجرای پروژه های تفریحی گفت: ما در این خصوص ایده های خوبی برای اجرا داریم ولی طبق قانون، رودخانه کارون و حریم آن به عهده ی سازمان آب و برق می باشد.

دغاغله با اشاره قوانین کلی در این حوزه گفت: کلیه ی پروژه ها طبق شیوه نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور انجام می شود و با هر سرمایه گذاری، با توجه به نوع پروژه و متناسب با آورده طرفین مشارکت صورت می گیرد. ضمن آنکه با توجه به ارتقای جایگاه شهرداری اهواز و چارت جدید، معاونت مشارکتها به سازمان مشارکتها تبدیل می شود و ما نیز از این فرصت استفاده کرده و کلیه ی پیشنهادات خود را جهت تسریع در امور و درج در اساسنامه ی سازمان به وزارت کشور اعلام کرده ایم.

وی سرمایه گذاران را به مشارکت در پروژه های شهری دعوت کرد و گفت: شهردار اهواز نگاه ویژه ای به بحث مشارکتها دارد واکنون  بستر مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم است و سیاستهای تشویقی مناسبی نیز در این خصوص وجود دارد که بهره مندان واقعی از این مشارکت و سرمایه گذاری ها ،مردم اهواز هستند.

https://hoorkhabar.ir/612224کپی شد!
51