برنامه جامعی برای صادرات در خوزستان نداریم

مهرداد نیکو ظهر امروز دوشنبه در نوزدهمین همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه خوزستان در تالار اجتماعات صنعت، معدن، تجارت خوزستان اظهار کرد: صادرات به ما این اجازه را می‌دهد که وارد فضای رقابت جهانی شویم. همچنین باعث ارز آوری و اشتغالزایی شده و در عین حال به صورت غیر مستقیم بر رفاه جامعه تأثیرگذار است.

وی افزود: همواره باید استانداردهای هر جامعه هدف را رعایت کنیم. حتی اگر استانداردهای بالایی هستند هم باید خود را به آن استاندارد‌ها برسانیم. برای صادرات باید بسته جامع داشته باشیم و خلاء برنامه صادراتی آن در این استان احساس می‌شود چون چشم انداز مشخصی برای صادرات وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: صادرات فرآیندی است که از تأمین منابع مالی شروع می‌شود و به تولید و بازاریابی ختم می‌شود. در واقع یک زنجیره است که اگر تنها به یک بخش بپردازیم و از بخش دیگر غافل شویم به اهدافمان نخواهیم رسید.

نیکو بیان کرد: نگاه زنجیره‌ای لازمه صادرات است و از گذشته به صادرات به صورت بخشی نگاه می‌شده است. همه جوانب باید با هم دیده شود و تشکیلات دستگاه‌های اجرایی متولی باید اصلاح و با این زنجیره تعریف شود.

وی یادآور شد: نکاتی که در برنامه توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد باید در خوزستان هم به طور جدی آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم. تنوع بخشی بازار هدف یکی از این مواردی است که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد چرا که بازار هدف ما محدود است و با کوچکترین تلاطمی دچار رکود و بی‌ثباتی می‌شویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان ادامه داد: در کنار بازار هدف متنوع باید تولیدات متنوعی هم داشته باشیم. اقلام صادراتی ما گاها محدود به مواد اولیه خام است، بنابراین باید تنوع بخشی محصولات را در دستور کار خود قرار بدهیم. ‌‌

نیکو تأکید کرد: همان طور که تکیه به نفت و اقتصاد تک محصولی مطلوب نیست و زیان‌هایی هم از آن دیده ایم. بنابراین اگر موفقیتی در صادرات محصولات نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم.

وی اظهار کرد: صادرات نتیجه تولید و تولید هم تابع فضای کسب و کار است. البته کسب و کار ویژگی‌های مثبت و منفی دارد. به عنوان مثال سوخت ارزان یکی از ویژگی‌های مثبت اقتصادی است که تاکنون نسبت به سایر کشور‌ها هم ارزان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان اضافه کرد: به تناسب آن حمل و نقل هم ارزان است که در کنار تورم بالا و قانون کار سخت گیرانه باید این‌ بخش ها را مدیریت کنیم. همچنین باید به دنبال بازارهای هدف جدید باشیم.

نیکو تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از اولویت‌های مهم استان است ولی نسخه خاص استان را برای آن خواهیم داشت. البته در کنار این مدیریت و برنامه ریزی ها رموز موفقیت صادرکنندگان موفق نیز باید شناسایی شود.

وی عنوان کرد: وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت مستند سازی تجارب صادرکنندگان موفق است ولی متأسفانه تاکنون در این زمینه ضعیف عمل کردیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان بیان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که بدون برند سازی موفق نخواهیم بود و یکی از راهبردهای ما برندسازی داخلی و توسعه است. همچنین استفاده از برند‌های خارجی و مشارکت با آن‌ها دیگر راهبردی است که باید به کار گرفته شود.

نیکو یادآور شد: البته یکی از این دو راهبرد مذکور را وزارت صنایع باید مشخص کند. در حال حاضر ۲۰ برند استانی برای الگوسازی به وزارت صنعت معدن تجارت معرفی شده است.

وی تأکید کرد: هر حرکتی اگر بخواهد به موفقیت منجر شود، باید برنامه جامع داشته و برنامه محور باشد. یکی از اولویت‌های کاری استان بحث توسعه صادرات است که هم عزم ملی و هم عزم استانی برای حمایت از صادرکنندگان و جهش صادراتی جزم شده است.

مهر
https://hoorkhabar.ir/588045کپی شد!
70