طرح بورسیه غیرقانونی اتهام قبل از بررسی است/ ضرورت حضور نماینده دانشجویان در کمیته بررسی

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با بیان اینکه حتی اگر یک نفر هم قانونی بورسیه شده باشد بحث بورس غیرقانونی دروغ است، گفت: لازم است در کمیته بررسی یکی از دانشجویان هم باشد تا بتواند حرف‌های آنها را منتقل کند.

رضا رمضان‌نژاد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با اشاره به اخبار برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در رابطه با بورس‌های ۳ هزار نفری، گفت: چند وقتی است که بحث بورس‌‌های غیر قانونی مطرح شده و وقتی به متن اخبار این روزنامه توجه می‌کنیم می‌بینیم که تمام دانشجویان بورسیه داخل و خارج از کشور را به رانت‌خواری و استفاده غیرقانونی از بودجه‌های دولتی متهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها و مسئولان در این ایام به دانشجویان بورسیه واژه‌هایی نامناسبی را نسبت داده‌اند، افزود: این افراد و رسانه‌ها می‌گویند این دانشجویان که بورس‌های غیر قانونی گرفته‌اند لیاقت حضور در دانشگاه‌ها به عنوان اعضای هیات علمی را ندارند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا خاطرنشان کرد: اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا در ۶۰ شهر اروپایی دفاتر فعالی را دارد و بدنه اصلی این اتحادیه‌ را همین دانشجویان بورسیه که به آنها تهمت‌های ناروا زده می‌شود، تشکیل می‌دهند.

این فعال دانشجویی خارج از کشور ادامه داد: دانشجویان بورسیه در چند ماه گذشته تقاضاهای زیادی به شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا ارسال کرده و درخواست پیگیری این موضوع و جلوگیری از ادامه این روند را داشته‌اند.

رمضان‌نژاد تاکید کرد: تقاضای ما به عنوان دانشجویان بورسیه و دانشجویان خارج از کشور این است که مسئولان به طور شفاف این موضوع را بررسی کنند تا اگر جایی قانون زیر پا گذاشته شده است و رانتی در کار بوده مشخص شود و افراد مرتبط معرفی شوند.

وی با بیان اینکه اگر تمام یک مجموعه سه هزار نفری را بخواهیم به رانت‌خواری متهم کنیم بسیار کار اشتباهی انجام داده‌ایم، افزود: ما باید در آینده به عنوان اعضای هیأت علمی وارد دانشگاه‌های کشور شویم حال اگر این شبهه ایجاد شود که ما به صورت غیرقانونی بورسیه شده‌ایم باعث می‌شود هزینه هنگفتی که نظام برای دانشجویان بورسیه داشته است و گاها هم به نیم میلیارد می‌رسد از بین برود و این هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونی مشکل دارد و از سویی دانشجویان در آینده دیگر برای اعضای هیات علمی تره هم خورد نمی‌کنند زیرا احساس می‌کنند آنها با سطح پایین علمی و غیرقانونی عضو هیات علمی شده‌اند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا تصریح کرد: ما به عنوان دانشجویان بورسیه با وزارت علوم قرارداد رسمی داریم و برحسب شرایط آن زمان و با شروطی که وجود داشته است موفق به دریافت بورس شده‌ایم.

رمضان‌نژاد ادامه داد: برخی از دانشجویان که امروز به آنها تهمت زده می‌شود در بهترین مراکز تحقیقاتی اروپا مشغول به تحصیل هستند و نکته دوم خروجی کار آنهاست که عموما با چند مقاله با ضریب اثر بالا فارغ‌التحصیل می‌شوند و گاها دانشجویان نخبه و شاگرد اول دانشگاه خودشان هستند و مقالات آنها در کنفرانس‌های بین‌المللی جوایزی کسب کرده‌ است.

به گفته دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا برخی از دانشجویان بورسیه هم اکنون در چند طرح تحقیقاتی در داخل کشور همکاری می‌کنند و یا مجری آن طرح هستند.

وی اظهار داشت: وقتی از مسئولانی که بحث بورس‌های ۳هزار نفری را مطرح کردند پاسخی خواسته می‌شود می‌گویند فقط بخش کوچکی از این تعداد تخلف کرده‌اند ولی متاسفانه باز هم در سخنانشان شنیده می‌شود که همه دانشجویان بورسیه را متهم می‌کند و همه را با یک چوب می‌زنند.

رمضان‌نژاد ادامه داد: اکنون در بین دانشجویان بورسیه یک فضای دلسردی و ناامیدی ایجاد شده که ممکن است به پیشرفت آنها صدمه وارد کند.

وی با بیان اینکه حتی اگر یک نفر هم قانونی بورسیه شده باشد بحث بورس ۳هزار نفری غیرقانونی دروغ است، تصریح کرد: ما تقاضا می‌کنیم تا زمانی که بررسی‌ها کامل نشده و متخلفان مشخص نشده‌اند اینگونه همه را متهم نکنند.

رمضان نژاد تصریح کرد: ما برای بررسی این موضوع اصرار داریم و این مسئله در حال بررسی است و حتی اتحادیه می‌تواند رسما به این موضوع کمک کند ولی اینکه قبل از بررسی فضا را متشنج کنیم، درست نیست.

وی در خاتمه تصریح کرد: اکنون یک کمیته ۴ نفره در حال بررسی است که ما تقاضا می‌کنیم در این کمیته یکی از دانشجویان هم قرار گیرد تا بتواند حرف‌های آنها را منتقل کند.

https://hoorkhabar.ir/174175کپی شد!
145