چهارمحال و بختیاری مقصد ششمین سفر استانی روحانی / نگاهی به پنج سفر قبلی کابینه یازدهم

دولت یازدهم تاکنون پنج سفر استانی به خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان انجام داده و قرار است بعد از ماه مبارک رمضان در ششمین سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری سفر کند.

دولت یازدهم تاکنون پنج سفر استانی به خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام و لرستان انجام داده و قرار است بعد از ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۳ و احتمالا در نیمه دوم مرداد ماه، در ششمین سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری سفر کند.

دیدار با قشرهای مختلف مردم و صحبت در جمع آنان، دیدار با اندیشمندان، دانشجویان و نخبگان، دیدار با علما و روحانیون، دیدار با عشایر و روستاییان، شرکت در جلسه با مسئولان استانی و بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، کلیدواژه مشترک میان تمام سفرهای استانی حسن روحانی بوده است.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در آبان‌ماه ۹۲ گفته بود رشد درون‌زا یعنی استعدادهای استانی را بشناسیم و وسایلی برای رشد درون‌زای استان‌ها فراهم کنیم، گفت: حیف است اسم این برنامه‌ها را سفرهای استانی بگذاریم؛ چون استان‌ها با یک سفر یا چند سفر شکوفا نمی‌شوند و اسم این برنامه را باید برنامه پایش و پویش استان‌ها بگذاریم.

سه‌شنبه ۲۴ دی ماه ۹۲؛ خوزستان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، ظهر سه‌شنبه ۲۴ دی ماه سال ۱۳۹۲ به همراه تعداد زیادی از وزرا و معاونان خود وارد استان خوزستان شد و اولین سفر استانی دولت تدبیر و امید را رقم زد.

در این سفر دو میهمان ویژه همراه رئیس جمهور بودند که هنگام خروج از هواپیما سوژه عکاسان شدند؛ محسن رضایی از رقیبان انتخاباتی روحانی و علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی.

در ابتدای این سفر سه روزه، روحانی در جمع مردم اهواز صحبت کرد که مهم‌ترین محورهای آن از این قرار است:

• ما برای آماده کردن ۵۵۰ هزار هکتار زمین استان خوزستان برای کشت، نیازمند ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم که برای این رقم دولت پیش‌بینی‌‌های لازم را انجام داده است، ما از طریق صندوق توسعه در طول سه سال آینده، انشاءالله همه این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد.

• شورای عالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت برای احیای کارون از سرشاخه‌های این رودخانه جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت.

• آب آشامیدنی اهواز انشاءالله هفته آینده وصل خواهد شد، برای خرمشهر و آبادان نیز تلاش و پیگیری ویژه خواهیم داشت تا در زمانی کوتاه آنها هم به ثمر نهایی برسد.

• برای آبادانی خرمشهر و آبادان دو طرح مورد نظر است که یکی پاکسازی و لایروبی اروند است، این کار باید با توافق دولت عراق انجام شود که برای این کار در جریان سفر نخست‌وزیر عراق به تهران مفصل با وی صحبت کردم. توافق کلی صورت گرفته و هیأتی نیز به بغداد سفر کرد و هم‌اکنون هم هیأتی از عراق در تهران به سر می‌برد و ما این مسیر را ادامه می‌دهیم تا اروند به صورتی درآید که علاوه بر کشتیرانی و آبادانی بتواند بخشی از معضل بیکاری را هم رفع کند.

• از موضوعات مهم دیگر استان خوزستان منطقه آزاد است که باید بگویم شرایط امروز منطقه آزاد اروند مناسب نیست. دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند.

در این سفر حسن روحانی از طریق شبکه استانی با مردم خوزستان گفت‌وگو کرد. افزون بر این رئیس‌جمهور با فرهیختگان و دانشگاهیان، سران عشایر، ایثارگران و مدیران صنعت نفت دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی در این سفر سه روزه علاوه بر شهر آبادان به مسجد جامع خرمشهر نیز رفت و از نزدیک با مردم آن منطقه صحبت کرد.

هیات دولت پس از سه روز، خوزستان را به مقصد تهران ترک کرد و به پایتخت بازگشت.

سه‌شنبه ۶ اسفند ماه سال ۹۲؛ هرمزگان

حسن روحانی در دومین سفر استانی خود، صبح سه‌شنبه ۶ اسفندماه سال ۹۲ وارد هرمزگان شد، رئیس‌جمهور در بدو ورود به این استان در فرودگاه اعلام کرد که سفر دولت به استان‌های دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

محورهای مهم سخنان روحانی در جمع مردم بندرعباس به شرح زیر است:

• دولت تدبیر و امید از ابتدا به ملت ایران قول داده است که همه مردم به طور مساوی از حقوق شهروندی برخوردار شوند و در این راستا فرقی بین شیعیان و اهل سنت وجود ندارد.

• دولت برنامه‌های مفصلی برای سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به ویژه سواحل استان هرمزگان، سواحل مکران و احیای این سواحل دارد. جاسک به یک بندر بسیار مهم تبدیل خواهد شد؛ بنادر این استان به ویژه بندرعباس، بندر شهید رجایی و باهنر باید توسعه یابد. در این سفر برنامه‌ریزی می‌شود که در همین دولت یازدهم قدم‌هایی برداشته شود؛ ظرفیتی که امروز برای حمل و نقل کالا وجود دارد از هشتاد میلیون به بالای صد میلیون تن افزایش یابد؛ قدم‌هایی که برداشته خواهد شد هرمزگان را به طور کامل متحول می‌کند.

بازدید از مجتمع فولاد و بندر شهید رجایی، دیدار با فعالان صنعت فولاد و توسعه دریا نوردی، دیدار با علما، فضلا و طلاب شیعه و سنی، عزیمت به بندر جاسک و دیدار با مردم آن شهر، حضور در پایگاه نیروی دریایی، دیدار با ایثارگران و نیز برخی ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های رییس جمهور در سفر به استان هرمزگان بود.

تیم دولت پس از سه روز حضور در استان هرمزگان، به پایتخت بازگشت.

سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۳؛ سیستان و بلوچستان

رئیس‌جمهور برای سومین سفر استانی خود، روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۳ وارد سیستان و بلوچستان شد؛ استانی که مردمش بیشترین رأی را به او داده بودند.

روحانی همچون سفرهای پیشین خود مستقیم از فرودگاه به جمع مردم رفت و برایشان سخنرانی کرد؛ از مهم‌ترین محورهای سخنان روحانی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

• دولت برای شناسایی و استخراج از معادن ذی‌قیمت این استان تلاش خواهد کرد، ان‌شاءالله از شروع این سفر برای کشف و شناسایی معادن ذی‌قیمت مس، روی، قلع، طلا و آهن اقدام خواهد شد.

• روحانی با تأکید بر اهمیت مسئله گازرسانی در سیستان و بلوچستان گفت: گازرسانی از منطقه ایران‌شهر به سمت زاهدان و خاش خواهد بود و این گازرسانی در همین دولت یازدهم صورت خواهد گرفت.

• مرحله اول و دوم توسعه بندر چابهار را به منظور تسهیل ترانزیت در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد، راه‌آهن از چابهار به سمت زاهدان و در نهایت به افغانستان و آسیای مرکزی اتصال پیدا خواهد کرد تا شاهد توسعه و تحول در این استان باشیم.

• یکی از اهداف سفر ما به کشورهای افغانستان و عمان، توسعه استان سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌مرز بودن با این کشورها بود؛ به ویژه در افغانستان بر روی حق آب این استان از هیرمند تاکید کردیم تا شاهد آبادانی دوباره هامون، جازموریان و دیگر تالاب‌های این استان باشیم.

بعد از دیدار با مردم، حسن روحانی به دانشگاه سیستان و بلوچستان رفت تا با جمعی از نخبگان، ایثارگران، فرهنگیان، دانشگاهیان و هنرمندان گفت‌وگو کند.

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۳؛ ایلام

چهارمین سفر حسن روحانی این بار در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۳ شکل گرفت و رئیس جمهور به همراه چند وزیر و معاون وارد استان ایلام شد.

رییس جمهور در جریان سفر به استان ایلام از طرح جامع مدیریت پیشگیری و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های بلوط و مرکز سامانه الکترونیکی ارتباط مردم با دولت (سامد) در استان بازدید و با حضور در مجتمع پتروشیمی ایلام، فاز نخست این مجتمع را افتتاح کرد.

مهم‌ترین محورهای سخنانی که رئیس‌جمهور در دیدار با مردم ایلام  مطرح کرد بدین شرح است:

• ما مراکز بهداشتی و درمانی استان ایلام را امسال و سال آینده تجهیز خواهیم کرد، بیمارستان ۳۷۶ تخت خوابی این استان نیز تا پایان سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

• ما در مرحله دوم یارانه به محیط زیست رسیدگی خواهیم کرد و ایلام که از ریزگردها در رنج است با تلاش ما در این استان و با کمکی که از سوی دولت عراق صورت می‌گیرد نجات خواهد یافت و در این راه قدم‌های لازم را امسال و سال آینده و تا پایان عمر دولت برمی‌داریم.

• به جنگل‌های زاگرس و ایلامی که معروف به «عروس زاگرس» است و مشکلاتی که برای آنها پیش آمده رسیدگی خواهیم کرد.

• در این سفر اجرای ۴۴ پروژه در دستور کار است که بخش اعظم این پروژه‌ها در سال ۹۳ و ۱۰ پروژه دیگر آن در سال آینده به پایان خواهد رسید.

• جاده‌هایی که در این استان باید بهسازی شود تا سال ۹۴ عملیاتی خواهد شد مثل جاده صالح‌آباد به مهران که تا پایان امسال و مهران تا مرز که تا پایان سال ۹۴ اجرا خواهند شد.

چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه ۹۳؛ لرستان

پنجمین سفر استانی روحانی، سفری دو روزه به لرستان بود. رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه سال ۹۳ به همراه هیئتی از وزیران و معاونان وارد استان لرستان شده و با استقبال مردم و مسئولان مواجه شد.

جملات زیر را می‌توان مهم‌ترین محورهای سخنان روحانی در جمع مردم لرستان خواند:

• به همه ابرقدرت‌ها، مزدوران، آدمکشان و تروریست‌ها اعلام می‌کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عتبات عالیات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

• در آغاز این دولت تورم ۴۳ درصد بود که خوشبختانه امروز تورم نقطه به نقطه به ۱۶ درصد رسیده است، زیرا دولت در این زمینه قدم‌های بزرگی برداشته است.

• امسال و اوایل سال آینده ۷۰ طرح بزرگ با اعتبار ۶۱۰ میلیارد تومانی در استان لرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

• ما تلاش کرده‌ایم تا از رنج مردم در بیمه درمان، وضعیت بیماران صعب‌العلاج و خاص کاسته شود و در نظر داریم تا شرایط مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، سهل‌تر شود؛ به طوری که در گسترش نظام سلامت همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد و در ماه‌های آینده این راه دنبال خواهد شد.

• تنها در ۱۰ ماه گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی و بخش خصوصی برای ایجاد رونق و کسب و کار در لرستان هزینه شده و باز هم بودجه بیشتری در این زمینه تزریق خواهد شد.

• تا پایان امسال و سال آینده سدهایی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ در کنار این سدها، سدهای دیگری نیز وجود دارد که در برنامه‌های این سفر اعلام خواهد شد و طبق برنامه ادامه خواهد یافت.

• برای مناطق شیب‌دار که مسأله باغبانی و کشاورزی مطرح و نیاز به پمپاژ آب دارد، اقدامات و اعتبارات لازم با هماهنگی وزارت کشاورزی منظور خواهد شد. برای جلوگیری از هدر رفت آب، مسئله آب‌رسانی باید اصلاح شود که طرح و برنامه‌هایی در این خصوص آماده شده که امسال و سال آینده این طرح ادامه خواهد یافت.

• پتروشیمی خرم‌آباد در حال تکمیل شدن است. در کنار تکمیل این پتروشیمی، یک شهرک صنعتی پتروشیمی نیز احداث خواهد شد. تمام سرمایه‌گذاری اولیه این شهرک را وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام خواهند داد.

• با قول وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو کارخانه لاستیک خودرو و سنگبری مدرن در استان لرستان احداث خواهد شد.

• صندوق توسعه ملی برای تسهیلات استان لرستان، تخفیف ویژه‌ای را اختصاص داده است که این تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی با ۱۱ درصد، صنعت ۱۶ درصد و برای گردشگری ۱۲ درصد است که می‌تواند زمینه اشتغال را برای استان فراهم کند.

روحانی در روزهایی که به استان لرستان سفر کرده بود، با عشایر و روستاییان و با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان دیدار و در جلسه‌های در توسعه و سرمایه گذاری استان و شورای اداری استان شرکت کرد. او همچنین از مجتمع پتروشیمی لرستان بازدید کرد.

حال در میانه فصل تابستان ۹۳، قرار شده که رئیس‌جمهور به استان چهارمحال و بختیاری سفر کند، برنامه‌ریزی‌های لازم برای این سفر صورت گرفته اما هنوز زمان دقیق و جزئیات آن مشخص نیست. گرچه گفته می‌شود این سفر در نیمه دوم مرداد ماه صورت خواهد گرفت.

https://hoorkhabar.ir/158387کپی شد!
208