تاثیر تحریم بر رفاه زندگی مردم

اقتصاد مشکلات فراوانی دارد و نمی توان صرفا با اتکا به یک یا دو کشور روند تجارت جهانی را مدیریت کرد و در چرخه اقتصاد جهان جایگاهی داشت.

هورخبر –  آلبرت بغزیان، اقتصاددان اظهار داشت: برای درک لزوم احیای برجام باید شاخص های اقتصادی دو مقطع بعد از تصویب برجام و پس از خروج آمریکا از توافق را بررسی کرد.

ایران پس از امضای توافق هسته ‌ای، رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی را تجربه کرد. اگرچه این رشد کوتاه‌ مدت بود و با خروج آمریکا از توافق برجام در سال ۹۷ مسیر توسعه اقتصادی کشور را کند کرد. اما شاخص های اقتصادی پس از امضای توافق برجام به خوبی نشان دهنده تاثیر مثبت حل چالش های سیاسی بر رشد اقتصاد است.

پس از خروج آمریکا از برجام و با شروع مجدد تحریم ها، روند تورم صعودی شد که منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش تولید ناخالص داخلی شد. تحریم ها کشور را با چالش اقتصادی رو به رو کرده تا جاییکه وعده گره نزدن سفره های مردم به تحریم توسط دولت مردان امروز به یک طنز تلخ شبیه شده است.

اقلامی نظیر گوشت و مرغ، برنج و حتی نان، بر اثر افزایش تورم، گرانی شدند. تحریم موجب شد سفره ایرانی ‌ها کوچک شود و سبد خرید خانوار تغییرات عمده ای به خود ببیند.

از این منظر، می توان بین دوران تعلیق برجام و کاهش سطح معیشت و رفاه ایرانی ‌ها نسبت مستقیم برقرار کرد. نه آمریکا می تواند ادعا کند تحریم هایی که اعمال می کند تاثیری بر مردم ندارد، و نه دولت مردان ایرانی می توانند بگویند سفره مردم را به تحریم گره نزده اند! زیرا تورم پیامد‌ تحریم علیه ایران است و به طور مستقیم بر کیفیت زندگی ۸۵ میلیون ایرانی تاثیر گذاشته و سطح معیشت و رفاه جامعه را کاهش داده است.

با این وجود حتی اگر تحریم ها در آینده لغو شود، شاید حداقل یک سال طول بکشد تا وضعیت اقتصادی و معیشتی خانوارها به سمت بهبود حرکت کند. علت این است که لطمه ای که تحریم و افزایش تورم به اقتصاد وارد کرده سنگین تر از آن است که یک شبه بهبود پیدا کند.

اما برای نجات اقتصاد و معیشت مردم از شرایط دشوار کنونی، ضرورت دارد تعاملات اقتصادی و سیاسی با غرب توسعه یابد و چالش ها حل شود.

اقتصاد مشکلات فراوانی دارد و نمی توان صرفا با اتکا به یک یا دو کشور روند تجارت جهانی را مدیریت کرد و در چرخه اقتصاد جهان جایگاهی داشت.

احیای برجام یا هر توافق جدیدی به منظور تعامل و ارتباط با سایر کشورهای پیشرفته برای اقتصاد ضروری است. این ضرورت در بدنه کارشناسی و اقتصادی کشور درک شده است. رفتار سیاسی دولت و سایر نهادها و مجموعه ها از جمله مجلس باید در مسیر افزایش تعامل و کاهش تنش باشد. هدف گذاری باید در مسیر رشد اقتصادی باشد.

راه دیگری وجود ندارد.اگر بوددر این چند سال آن را آزموده بودیم، بخش عمده ای از عقب ماندگی اقتصاد و خروج از ریل توسعه به نوع روابط خارجی، تعلیق برجام و بازگشت تحریم‌ ها بستگی دارد، اما همین موارد با تغییر نگاه سیاسی در دولت و مجلس قابل اصلاح است.

https://hoorkhabar.ir/715062کپی شد!
3965