سوزاندن روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در کشور

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه جمع‌آوری گاز‌های مشعل باعث کاهش آلایندگی و تامین خوراک پتورشیمی‌ها خواهد شد، گفت: در ایران روزانه حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل تولید می‌شود.

هورخبر –  در روز‌های گذشته وزیر نفت از جمع‌آوری ۲۱ گاز مشعل در شرق کارون تا پایان سال خبر داد و اظهار داشت: جمع‌آوری گاز‌های ۵۲ مشعل میادین شرق کارون معادل تولید یک فاز پارس‌جنوبی است و با جمع‌آوری آن ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.

کارشناسان می‌گویند یکی از مهم‌ترین دلایل تولید گاز‌های گلخانه‌ای در ایران، سوزاندن گاز‌های همراه نفت است که زیان‌های اقتصادی و مشکلات محیط‌ زیستی مختلفی برای کشور به همراه دارد و جمع‌آوری آن موجب کاهش آلاینده‌ها، افزایش حجم گازی کشور و تامین خوراک پتروشیمی‌ها خواهد شد.

در همین باره رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: جمع‌آوری گاز‌های مشعل هم برای تولید نفت خام و هم به‌عنوان یک ماده طبیعی برای مصرف سوخت در کشور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری گاز‌های مشعل پیشینه تاریخی دارد، افزود: براساس آمار‌های جهانی سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز مشعل سوزانده می‌شود که حدود ۷۵ درصد آن متعلق به ۱۰ کشور از جمله ایران است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کاهش گاز‌های مشعل باعث رفع آلایندگی خواهد شد، اظهار کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان گاز‌های مشعل در ایران حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و ایران در تلاش است با اقداماتی این عدد را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت که در سال‌های اخیر توافقی با شرکت خلیج‌فارس برای کاهش آلودگی هوا و استفاده از گاز‌های موجود برای خوراک پتروشیمی‌ها انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۷ به بعد ایران تجهیزات جمع‌آوری گاز‌های مشعل را توسعه داد، تصریح کرد: در گذشته به علت ارزانی این گاز و عدم صرفه اقتصادی این گاز‌ها سوزانده می‌شد.

به گفته پدیدار، در استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر پروژه جمع‌آوری گاز‌های مشعل در حال انجام است و به وسیله خط لوله، این گاز‌ها به پالایشگاه «بیدبلند» برای انجام فرایند‌ها ارسال می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: جمع‌آوری گاز‌های مشعل یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت است و برای موفقیت در آن باید سرمایه‌گذاری مناسب صورت پذیرد.

https://hoorkhabar.ir/713920کپی شد!
3402