بیش از ۶ میلیارد دلار خسارت تحریم ها در هرماه

یک کارشناس اقتصادی گفت: ما در سال 1390 مجموع صادرات و وارداتمان تقریباً 230 میلیارد دلار بود که در سال گذشته به نصف رسیده است. البته این نصف شدن بدون محاسبه‌ی صادرات غیرنفتی است.

هورخبر –  هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی درباره وابستگی اقتصاد ایران به نفت و چالش‌های در شرایط تحریمی اظهار داشت: اقتصاد ایران سال‌هاست که عادت به فروش ۲.۸ میلیون بشکه نفت کرده است.

دهه ۹۰ به خاطر گسترش تحریم‌ها به این میزان فروش دست نیافتیم و در مواقعی نصف هدف‌گذاری‌ها نفت فروختیم. مشکل بعدی این‌ که پول نفت فروخته‌شده در شرایط تحریم هم به راحتی وارد اقتصاد ایران نشد. اگر فرض کنیم که امروز می‌توانستیم نفت و گاز بفروشیم، به‌طور میانگین در ماه ۶.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم. طلب ما از کره و عراق نیز حدود ۳ ماه از درآمد نفت ایران می‌شد. خبر آزاد شدن منابع ارزی در کره به میزان ۷ میلیارد دلار، بازار را تحت تأثیر قرارداد اما سؤال جامعه این است که آیا ارزش اقتصاد ایران به این حد رسیده که برای ۷ میلیارد دلار که درآمد ماهانه کشور‌های همسایه هم نیست باید تا این حد چانه زد و درنهایت هم این خبر تکذیب شود؟

ظرفیت اقتصادی ایران بیش از طلب‌هاست
حق‌شناس در خصوص انتظار بازار نسبت به خبر آزاد شدن منابع ارزی در کره و عراق گفت: آزاد شدن طلب ایران از عراق و کره تقریباً در این دو سال گذشته بار‌ها مطرح‌شده و بعد تأیید و تکذیب شده است. بازار از این خبر‌ها خسته شده است. اخبار مربوط به طلب ایران به عراق هم دیگر مردم را خسته کرده است و حالا هم این طلب به عمان منتقل‌شده است. ظرفیت اقتصادی ایران بیش از طلب‌هاست. در یک شرایط عادی برای صادرات غیرنفتی و نفتی و گاز و پتروشیمی بیش از این اعداد باید درآمد داشته باشیم.

او افزود: ما در سال ۱۳۹۰ مجموع صادرات و وارداتمان تقریباً ۲۳۰ میلیارد دلار بود که در سال گذشته به نصف رسیده است. البته این نصف شدن بدون محاسبه‌ی صادرات غیرنفتی است. لذا نوسانات بازار ارز در شرایط فعلی که در چند روز گذشته هم ثبات داشته است واقعی نیست. سؤال اینجاست که قیمت واقعی ارز در بازار همین عدد ۵۰ هزار تومان است؟ مسلماً قیمت واقعی ارز این نیست، اگر ما در لیست سیاه اف.ای.تی.اف نبودیم قیمت ارز این نبود.

حق‌شناس گفت: تنش‌های سیاست خارجی ارز را به این روز انداخته است. نباید فراموش کنیم که ما شرایط عادی را در اقتصاد نداریم. اگر شرایط ما عادی بود آزاد شدن منابع ارزی در کره و عراق به این مقدار چندان مهم نبود اما چون تحریم هستیم و ظرفیت فروش نفت پایینی داریم، طلب ما از عراق و کره اثر معنادار بر بازار دارد و به این خاطر همه منتظرند.

https://hoorkhabar.ir/713410کپی شد!
6907