بحران مدیریت در حوزه تولیدات مرغ و تخم مرغ، بزرگترین چالش است

بزرگ‌ترین بحران در حوزه تولیدات مرغ و تخم مرغ، بحران مدیریت است. آقایان نه خودشان کار را به درستی انجام می‌دهند و نه حاضرند صفر تا صد کار را به بخش خصوصی بسپارند.

هورخبر –  افزایش نرخ ارز مهمترین متهم قیمت مرغ است. با توجه به ثبات نرخ ارز در دو ماه گذشته این سؤال پیش می‌آید که قیمت مرغ با چه الگویی از نرخ ارز تبعیت می‌کند؟

فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم گذار اظهار داشت: زمان در خصوص کالاهای صنف ما متفاوت است. مثلاً در مورد مرغ تخم گذار که تخم مرغ تولید می‌کند یا مرغ مادر که جوجه یک روزه تولید می‌کند، به دلیل اینکه واحدهای بزرگ با دوره پرورش طولانی به این کار مشغول هستند زمان بیشتری می‌برد. در شرایط عادی این واحدها باید برای یک ماه ذخیره داشته باشند. از این رو تغییر نرخ ارز در تولید یک ماه بعد این واحدها دیده می‌شود و تأثیر خود را به جا می‌گذارد.

در دوره ۴۲ تا ۴۵ روزه تولید مرغ گوشتی، تغییرات نرخ ارز به سرعت و طی یک هفته تا ده روز در بازارها دیده می‌شود. چون این واحدها عموماً واحدهایی کوچک هستند و انبار ندارند و امکان مالی برای ذخیره به اندازه کافی نیز برایشان وجود ندارد، همین عوامل باعث می‌شود نرخ ارز به سرعت در قیمت تولید این واحدها یعنی قیمت گوشت مرغ اثر بگذارد. با نوسانات ارز در مورد قیمت تخم مرغ خوشبینانه ترین حالت یک ماه است و محصولی که به بازار می‌آید باید طی یک ماه گران شود.

از آنجا که تغییر نرخ ارز با میزان نقدینگی در ارتباط است و مرغداران کشور به اندازه کافی نقدینگی ندارند و بعضاً از بازار آزاد پول قرض می‌کنند از این رو از روز اول تأثیر در بازار دیده می‌شود و کالا شروع به گران شدن می‌کنند. به همین دلیل به تبع نوسان قیمت ارز باعث گرانی گوشت مرغ می‌شود.

این مقام مسئول در خصوص بی ثباتی قیمت خوراکی ها گفت: در این مرحله باید به سیاست‌های غلط و مشکلات مدیریتی اشاره کرد. در دولت اصرار بی جایی در رابطه با تولید نژاد آرین وجود دارد در حالی که این تولید به صرفه نیست.

تولید مرغ نژاد آرین اقتصادی نیست ولی دولت اصرار دارد مرغدار در کنار نژاد خارجی، نژاد آرین هم تولید کند و جوجه ریزی از نژاد آرین هم باشد. از این رو عموماً آمارهایی که از سوی تولید کننده و دولت منتشر می‌شود، غیر واقعی است. مرغدار کاغذش را می‌گیرد ولی جوجه ریزی از این نژاد انجام نمی‌شود. به همین دلیل آمار با تولید هم خوانی ندارد. مرغ در بازار کم است و بالا بودن تقاضا منجر به گران شدن قیمت می‌شود.

وی به مهمترین عامل گرانی تولید مرغ و تخم مرغ اشاره کرد و افزود: زمانی دروغی غیر کارشناسی در مورد نژاد آرین مشهور شد. تصمیم گیری مبنی بر جوجه ریزی از نژاد آرین رسمیت گرفت. دستوری که در آن زمان صادر شد امروز جنبه امنیتی به خود گرفته و هیچ کسی حاضر نیست از آن تصمیم برگردد. فدراسیون طیور ایران سال گذشته تحلیلی قوی برای مقامات ارسال کرد و دلایل خود را در رابطه با نداشتن صرفه اقتصادی در این تولید بیان کرد. دو هفته پیش هم فعالان این صنعت وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ کشور را در نامه‌ای برای مسئولین تشریح کردند و مجدداً در خصوص عواقب ادامه دادن این مسیر غلط هشدار دادند.

ما فعالان و دلسوزان این صنعت دانسته‌های خود را که حاصل تجربه فعالیتی پر ریسک در این حوزه است، در اختیار مسئولین قرار داده‌ایم. از این فرصت استفاده‌ می‌کنم و باز هشدار می‌دهم که ادامه سیاست‌های فعلی، نتیجه ای جز کاهش تولیدات صنعت تولید مرغ و تخم مرغ و التهاب در بازار نخواهد داشت.

بزرگ‌ترین بحران در حوزه تولیدات مرغ و تخم مرغ، بحران مدیریت است. آقایان نه خودشان کار را به درستی انجام می‌دهند و نه حاضرند صفر تا صد کار را به بخش خصوصی بسپارند. در این شرایط مردم ناراضی و مرغدار هم ضرر می‌کند زیانی که جبران نمی‌شود.

حوزه تولید مرغ و تخم مرغ ظرفیت بالایی در اشتغال زایی دارد ولی مشاغل در این صنف از دست می‌روند و جایگزین نمی‌شود چون کمتر کسی در شرایط فعلی حاضر به سرمایه گذاری در تولید مرغ و تخم مرغ شغل سخت و پر ریسک است.

https://hoorkhabar.ir/713350کپی شد!
5928