اجرای طرح دانش‌بنیان آبیاری قطره‌‍‌ای زیرسطحی در خوزستان

هورنیوز – عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان اظهار داشت: طرح دانش‌بنیان آبیاری به منظور مدیریت هرچه بیشتر منابع آبی، در این شرکت اجرایی شد تا پس از پشت سرگذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع‌تر به کار گرفته شود.

 

این مقام مسئول گفت: صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن، افزایش میزان تولید و کیفیت محصول، کاهش ردش علف‌های هرز، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری، صرفه جویی در مصرف کود، عدم فرسایش خاک، سهولت در کشت، داشت و برداشت، حرکت آسان ماشین آلات در مزارع و رشد بهتر گیاه نیشکر از مزایای اجرای طرح آبیاری قطره‌ای زیرسطحی است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: عمر مفید این سامانه ۱۲ تا ۱۵ سال است، در این طرح دانش بنیان نیاز آبی گیاه با حداقل تبخیر تامین می‌شود. در صورت اجرای این طرح در طرح‌های هشت‌گانه نیشکری وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مصرف آب تا یک دهم کاهش خواهد یافت.

 

به گفته او تنش آبی، شوری و خشکسالی را از چالش‌های پیش روی کشت و صنعت‌های نیشکری خوزستان است که با توسعه طرح آبیاری زیرسطحی در سال‌های آینده، چالش‌های پیش‌روی صنعت نیشکر در خوزستان به حداقل ممکن برسد.

 

گیاه نیشکر جزو محصولات آب بر محسوب می‌شود. حدود ۷۴ هزار هکتار از اراضی طرح‌های هشت گانه نیشکری خوزستان هر ساله زیرکشت نیشکر می‌رود.

 

شرکت‌های کشت و صنعت هفت‌تپه، امیرکبیر، دهخدا، امام خمینی(ره)، سلمان فارسی، حکیم فارابی، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی از طرح‌های هشت گانه وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هستند. زیرساخت‌های این واحد‌ها بجز کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ با تصمیم سرا قوا و پس از خلع ید از بخش خصوصی به شرکت توسعه نیشکر واگذار شد، از دهه ۷۰ ایجاد شد و از دهه ۸۰ به بعد یکی پس از دیگری به مرحله بهره‌برداری رسیدند.

 

https://hoorkhabar.ir/712873کپی شد!
100
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.