هشداری که جدی گرفته نشد!/ کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو

هشدارهای داده‌ شده در خصوص بروز بحران دارو برای امسال از سوی متولیان امر جدی گرفته نشد تا کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم برسد.

هورنیوز – با وجود هشدارهای داده‌شده در ماه‌های قبل از سوی مجلس و بسیاری از رسانه‌ها درخصوص معضل کمبود دارو، شواهد موجود از افزایش کمبود این کالای حیاتی حکایت می‌کند. این موضوع به حدی جدی است که واکنش محمدباقر قالیباف را به دنبال داشت.

محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز اظهار داشت: بحث سلامت، جدا از مشکلات در حوزه هزینه و دغدغه تامین کالا مهم است. ما در دولت و مجلس شورای اسلامی باید به نارضایتی مردم در حوزه سلامت توجه کنیم. فشار روانی روی مردم در حوزه سلامت وجود دارد. همانطور که به وزیر بهداشت هم گفته‌ام، راهبری این کار و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی با وزارت‌بهداشت است. ما از چند سال گذشته داده‌هایی داریم و می‌توانیم در حوزه دارو و مصرف دارو براساس جغرافیای کشور برنامه‌ریزی کنیم. براساس این داده‌ها می‌توانیم پیش بینی از مصرف روزانه دارو در کشور داشته باشیم پس این پذیرفتنی نیست که بگوییم دارو کم شده پس همه این اشکالات به سیستم مدیریتی برمی‌گردد.

وی همچنین اظهار کرد: باید بحث ارز و ریال دارو با همان پیش بینی صورت‌گرفته در قانون بودجه دنبال شود. صبح هم جلسه‌ای با اقای شهریاری رئیس کمیسیون‌بهداشت داشتم و تاکید کردم که به همان اندازه اهمیت هدفمندی موضوع دارو هم مهم است و باید سازمان برنامه این کار را با دقت دنبال کند.

کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم رسید

برای پی‌بردن به عمق این معضل، به اظهارات رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بنگریم که از کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور خبر داده است.

محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اظهار داشت: تعداد کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسیده است که علل عمده آن عدم تأمین به موقع ارز و ریال و عدم قیمت‌گذاری به موقع و پرداخت نشدن به موقع تسهیلات به شرکت‌های دارویی و مشکلات حواله ارز بوده است. این وضعیت کمبودهای دارویی از قبل نیز قابل پیش‌بینی بوده است و همه دستگاه‌‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که در خردادماه و تیرماه قرار است با افزایش کمبود دارو مواجه شویم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: در حال حاضر برخی داروهای سرپایی در داروخانه‌ها کمیاب شده که از جمله آن می‌توان به شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره های چشمی اشاره کرد؛ همچنین داروهای اتاق عمل، آلبومین و … نیز در بخش بستری کمبود شده است. بسیاری از کالاهای وارداتی زمان ساخت دارند.

او خاطرنشان کرد: بسیاری از مواد اولیه وارداتی مانند مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از زمان تخصیص ارز تا زمانی که به آزمایشگاه و خط تولید برسد؛ به حدود سه تا چهارماه زمان نیاز دارند و بنابراین حتی اگر امروز نیز تخصیص ارز صورت بگیرد به مدت زمانی چندماهه برای تولید برخی انواع داروها نیاز است که در این فاصله، دسترسی بیماران به داروها کاهش می‌یابد. کمبودهای دارویی منجر به واردات داروهای فوریتی می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به داروهای تولیدی در کشور و گاهاً کیفیت پایین‌تری دارند.

عبده‌زاده از وعده بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های دارویی خبر داد و گفت: «از۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که به صنعت دارو وعده داده شده بود؛ تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است و در حال حاضر منتظر هستیم که فرآیند صدور مجوز شورای پول و اعتبار بانک مرکزی طی شود تا این تسهیلات برای شرکت‌ها عملیاتی شود. رئیس بانک مرکزی وعده داده که این ۳۰ هزار میلیارد، مازاد بر حد اعتباری قبلی شرکت‌های داروسازی خواهد بود.

هشداری که جدی گرفته نشد

معضلی که امروز بر سر حوزه دارو سایه افکنده از ماه‌ها قبل و حتی پیش از آغاز سال در خصوص ظهور و بروز آن هشدار داده شده بود. اسفندماه سال گذشته بود که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از لزوم تخصیص اعتبار سه میلیارد دلاری برای تامین دارو صحبت کرد و تاکید داشت که اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی کنونی برای دارو جوابگو نخواهد بود و قطعاً مشکلاتی در این حوزه برای سال ۱۴۰۲ به وجود خواهد آمد؛ امری که در نهایت به تحقق پیوست و حوزه دارو با مشکل تخصیص ارز و تامین نقدینگی مواجه شده است.

او و برخی کارشناسان گوشزد کرده بودند که بی‌عملی موجود باعث به‌وجود‌آمدن مشکلاتی جدی در بخش سلامت جامعه خواهد شد که متاسفانه به این هشدارها توجه چندانی نشد. اهمال‌کاری در حوزه سلامت جامعه جای هیچ عذر و بهانه و توجیهی ندارد و مسئولین امر باید پاسخگوی مشکلات به وجود آمده در این خصوص باشند.

https://hoorkhabar.ir/712833کپی شد!
128
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.