آینده نگری خصلت بارز مدیران فولاد خوزستان

هورنیوزسمیه سادات هاشمی کتکی در جهان امروز، صنعت فولاد را به‌ عنوان یک صنعت مادر یاد می کنند. به صورتیکه اکثر کشورهای درحال‌ توسعه و توسعه یافته در رتبه ی بالایی از تولیدکننده و مصرف‌کنندگان فولاد دنیا قرار دارند و این فلز حیاتی یکی از پرمصرف‌ترین فلزهاست که برای بازسازی و ایجاد زیرساخت های یک کشور استفاده می شود. به این دلیل ارتباط مستقیمی بین سرانه مصرف یک کشور با توسعه‌ یافتگی آن وجود دارد.

 

با اندکی مطالعه و تحقیق می‌توان دریافت این صنعت یکی از صنایعی بود که پس از انقلاب اسلامی ایران رشد و توسعه فراوانی را تجربه نموده و از ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال ۵۷ اکنون به ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تُن رسیده و جهشی ۶۰ برابری داشته است. چنانچه ارزش تولید فولاد در ایران را با نرخ جهانی هر تُن حدود ۶۰۰ دلار در نظر داشته باشیم؛ ارزش تولیدات این صنعت به ۱۸ میلیارد دلار خواهد رسید و این یعنی، ذخیره سالانه میلیاردها دلار ارز در کشور.

 

اما همه ماجرا این نیست، جمهوری اسلامی ایران توانسته در سال ۲۰۲۲ میلادی رکورددار بالاترین رشد تولید سالانه فولاد در دنیا شود و با رشد ۸ درصدی بالاترین میزان را در بین ۱۰ تولید کننده برتر جهان به خود اختصاص دهد. دستاوردی که با وجود کشورهایی همچون چین، آمریکا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی به خوبی ارزش خود را نشان می‌دهد. اما برای رسیدن به این جایگاه قطعاً شرکت های بسیاری نقش های محوری و کلیدی را ایفا کرده اند که یکی از آنها شرکت بزرگ فولاد خوزستان است. شرکتی که توانسته با ظرفیت تولید ۳.۸ میلیون تن در رتبه دوم تولید فولاد ایران قرار بگیرد و به گفته ی امین ابراهیمی مدیرعامل این شرکت، قرار است تا افق ۱۴۰۴ با طرح‌هایی که در فولاد شادگان(زیر مجموعه فولاد خوزستان) تعریف شده است به ظرفیت تولید ۶ میلیون تن دست یابد.

 

در سویی دیگر این شرکت طی ده های گذشته، توانسته با همت کارکنان و مدیران این مجموعه بالغ بر ۲۵ هزار قطعه با صرفه‌ جویی ارزی بیش از ۶۰۰ میلیون یورو را بومی‌سازی کند. بطوریکه مسئولین اذعان دارند که ۱۵۲۷ سازنده داخلی در وندور لیست فولاد خوزستان قرار دارند و این شرکت تاکنون بصورت جدی از سازندگان توانمند داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است. همچنین ۱۵۶۰ قطعه مهم را در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بومی‌سازی کرده اند که حاصل آن صرفه جویی بیش از ۳۷ میلیون یورو ارز بوده.

 

کارشناسان حوزه فولاد بر آن تاکید دارند که نهضت بومی سازی در کشور که از سال ۹۷ قوت گرفته، بار اصلی آن بر دوش صنعت فولاد بوده است. در صنعت فولاد هم فولاد خوزستان یکی از ارکان ترویج فرهنگ بومی سازی و استفاده حداکثری از ساخت داخل محسوب می شود از این رو ارزبری فولاد در طول اجرای اقدامات بومی‌سازی به نصف رسیده است و توسعه تکنولوژی در صنعت فولاد هم مضاف بر این اعداد و ارقام است.

 

اگر این مد نظر باشد که فشار تحریم‌ها به طور خاص و عام روی صنعت فولاد است و اتفاقا همین فولادی‌ها بوده اند که با نهضت بومی سازی، نه تنها اثر تحریم‌ها را خنثی کرده اند بلکه ارز مورد نیاز کشور را هم تامین نموده اند، فولاد خوزستان یکی از سرآمدان این عرصه بوده است.

 

در سویی دیگر مدیران شرکت فولاد خوزستان با آینده نگری تمام به فکر تولید برق پس از بومی سازی قطعات افتاده اند و با توجه به اینکه ۱٠٠ درصد برق خود را از شرکت توزیع برق اهواز تامین می کنند با یک اقدام جهادی احداث نیروگاه یک هزار مگاواتی را شروع کرده اند که فاز اول آن شامل یک نیروگاه ۵۲۰‌ مگاواتی است و تا ۳۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

 

این اقدامات که قطعا تاثیرات بسزایی در صنعت فولاد کشور دارد به موارد مذکور فوق ختم نمی شود و مدیران فولاد خوزستان با علم به اینکه طی دو دهه آینده با مشکل تامین خوراک و سنگ آهن روبرو می شوند، اقدام به تاسیس شرکتی با عنوان توسعه معادن فولاد خوزستان و خرید دو معدن کوچک کرده اند. در همین زمینه مدیرعامل فولاد می گوید: باتوجه به ظرفیت توسعه ای که در نظر داریم حدود ۱۰ میلیون کُنسانتره نیاز خواهیم داشت و برنامه ما این است که ۵ میلیون تن از آن را از طریق معادنی که در دستور کار خرید داریم تامین نماییم. همچنین حضور در معادن خارج از کشور مثل افغانستان و قزاقستان را هم در نظر داریم و در مجموع می توان گفت که این شرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش حرکت می کند.

 

در پایان به جرات می توان گفت که شرکت فولاد خوزستان دارای سرمایه اجتماعی بسیاری است که توضیح آن در یک گزارش نمی گنجد و این سرمایه اجتماعی با حضور مدیران جوان، تحصیلکرده، جسور و پرانرژی شکل گرفته و لذا انتظار جامعه فولاد کشور، حفظ همین سرمایه های مدیریتی است.

 

در گزارش های آتی به مسئولیت های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان خواهیم پرداخت.

https://hoorkhabar.ir/711399کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.