ایران از واردات مته های دندانه ای بی نیاز شد

هورنیوز – محمد حسن مجد در گفتگو با خبرنگار هورنیوز در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران اظهار کرد: مته حفاری یکی از اقلام راهبردی صنعت حفاری و نوک پیکان این صنعت است و ما بدون آن نمی توانیم چاه نفتی را حفاری کنیم ضمن اینکه مته حفاری اولین جزو اولین تجهیزاتی است که با سازندها و لایه های مختلف زمین درگیر می شود و وظیفه حفاری را به عهده دارد.

 

مجری تولید انبوه مته های حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: دانش فنی ساخت مته های حفاری تا پیش از این در انحصار آمریکا و چند کشور اروپایی بود و تلاش های مختلف در کشور برای انتقال فناوری و دانش ساخت این مته ها به ایران در سال های گذشته همگی ناکام بود و به هیچ وجه این دانش را به داخل کشور منتقل نکردند.

 

مجد گفت: به همین دلیل از سال ۸۹ یک طرح پژوهشی مشترک را با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب آغاز کردیم و به کمک همکاران صنعت نفت توانستیم دانش پیشرفته ساخت مته های حفاری دندانه ای را به دست بیاوریم.

 

وی ادامه داد: روش ساخت مته حفاری دندانه ای به هیچ وجه مهندسی معکوس نبود و در ابتدا محققان جهاد دانشگاهی خوزستان را بر مطالعه عوامل مختلف موثر بر ساخت و شناخت مته متمرکز کردیم و پس از این مرحله، طراحی مته ها را انجام دادیم و طراحی آنها از صفر تا صد توسط دانشمندان جهاد دانشگاهی خوزستان انجام شد و این مته ها توانایی حفاری لایه های مختلف را دارند.

 

مجری تولید انبوه مته های حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: مته حفاری دندانه ای مشابه خارجی دارد و قبلا از مته های کشورهای خارجی استفاده می کردیم که با تدوین دانش فنی ساخت آنها از وارداتش بی نیاز شدیم.

 

مجد گفت: تدوین دانش فنی ساخت مته حفاری دندانه ای و ساخت داخل آن سالانه ۲۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی دارد.

 

وی مدعی شد: میزان و تعداد ماه های حفاری دندانه ای ساخته شده و شرکت های مشتری این نوع مته ساخت جهاد دانشگاهی محرمانه است و نمی توان آنها را بیان کرد و به لحاظ طبقه بندی سازمانی اجازه انتشار این اعداد را نداریم.

 

مجری تولید انبوه مته های حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: پس از ساخت مته های دندانه ای حفاری یکی از پیچیده ترین مته های حفاری مته الماسی بدنه ماتریسی بود که به دلیل ساختار و بدنه ماتریسی دانش طراحی خاصی دارند و باید برای ساخت آنها از سوپر آلیاژها و عملیات فلزی استفاده می کردیم و طی فعالیت چندساله توانستیم به دانش فنی ساخت مته های الماسی بدنه ماتریسی دست پیدا کنیم.

 

مجد بیان کرد: طراحی این مته ها با توجه به شرایط زمین شناختی میادین و مخازن و چاه های نفت مناطق نفت خیز جنوب انجام شده است تا بتوانند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.

https://hoorkhabar.ir/705138کپی شد!
134
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.