در آخرین روز سفر مجلسی ها به خوزستان چه تصمیماتی اتخاذ شد؟

به گزارش هورنیوز، نشست اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس عصر دیروز (شنبه، ۲۵ دی ماه) با استاندار خوزستان در محل استانداری به منظور بررسی مصوبات سفر ۴ روزه نمایندگان مجلس به این منطقه برگزار شد.

 

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این نشست گفت: یکی از مشکلات اصلی این منطقه این بوده که ۹۵ درصد شرکت‌ها و کارخانجات دولتی هستند اما هیچ کدام به تعهدات اجتماعی خود عمل نمی‌کنند و این در حالی است که چنانچه به این مهم توجه کنند مشکلات مناطق حاشیه‌ای اهواز برطرف خواهد شد بنابراین ما این موضوع را در قالب طرحی در کمیسیون پیگیری خواهیم کرد.

 

اما مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در حوزه انتخابیه‌اش افزود: شهرداری تاکنون در مورد اجرای ماده ۱۶ که به ساماندهی معتادان متجاهر اشاره داشته اقدامی نکرده است. از سوی دیگر افراد حاشیه‌نشین اغلب یا کارگر ساختمانی یا کارگران شهرداری هستند که حقوق محدودی دریافت می‌کنند.

 

وی در ادامه از حذف بهره‌مندی این استان از ۳۰ درصد حق آلایندگی با اینکه در پی تلاش آنها سال گذشته در کمیسیون تلفیق حذف شده بود چرا که این مبلغ در سال ۹۹ به صندوق محیط زیست اختصاص یافت اما امسال مجدد در لایحه بودجه ۲۰ درصد آن به این صندوق اختصاص یافته است که لازم است نمایندگان مجلس کمک کنند تا مجدد اصلاح شود.

 

یوسفی در ادامه خواستار بهره‌مندی حوزه انتخابیه‌اش از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده شد، همچنین تأکید کرد که مواد ۱۵ و ۱۶ قانون که به کودکان کار و زنان بدسرپرست اشاره دارد نیز باید اجرا شود، همچنین مشکل پشت نوبتی‌های سازمان بهزیستی نیز باید رفع شود.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رفع مشکل ۴۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین لازم است ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبارات لازم برای ارائه تسهیلات وام بلند مدت بدون ضامن به آنها نیز تأمین شود. از سوی دیگر لازم است حاشیه شهرها با نگاه محرومیت زدایی توسط دستگاه های حمایتی مورد توجه قرار گیرد.

 

یوسفی در پایان از ساخت ۱۸۶۰ واحد مسکونی در نقاط امن جهت تخلیه خانه‌های در معرض خطر محله منبع آب اهواز خبر داد و از دولت خواست که در این زمینه تنها در تأمین زیرساخت های لازم به آنها کمک کند.

 

محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش در مجلس در ادامه با اشاره بر ضرورت ساماندهی نیروهای قرارداد ساعتی شرکت‌هایی که در آنها فعالیت مستمر دارند، افزود: متأسفانه تاکنون ماده ۱۵۴ قانون کار در خوزستان به ویژه شوش و کرخه اجرا نشده است ضمن اینکه استفاده از مدیران بومی و غیرپروازی از دیگر مواردی است که باید در شرکت‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین خواستار حمایت از شرکت حریر که زیرمجموعه هلدینگ صنایع سلولوزی بوده و تولید کاغذ پارس می‌پردازد، در تأمین مواد اولیه مورد نیاز آن شد. همچنین درخواست کرد تا مسئولان مربوطه در زمینه احداث بیمارستان تأمین اجتماعی در شهرستان‌های شوش و کرخه از آنها حمایت کرده و تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی را نیز مورد توجه قرار دهد.

 

سید کریم حسینی دیگر نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت: ما در مجلس یازدهم به دنبال این بودیم که از نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی برای حضور در این منطقه دعوت کنیم تا با شناخت دقیق از مشکلات این استان به ایجاد مصوبات پرداخته و اعتباراتش را با نگاه کارشناسی بیشتری تعیین کند.

 

وی تصریح کرد: بازدید از مناطق کم برخوردار در دو نقطه شرق و غرب اهواز آغاز شد و نمایندگان با زندگی و مشکلات مردم و آسیب‌های ناشی از حاشیه‌نشینی در این منطقه آشنا شدند. همچنین در جریان وضعیت زندگی ۴۰۰ هزار جمعیت حاشیه نشین اهواز قرار گرفتند.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم از کمیسیون اجتماعی خواست تا نهادهای مربوطه اعم از ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد را به دلیل گستردگی محرومیت‌های خوزستان به ویژه اهواز در حوزه‌های مسکن، معیشت و اشتغال همراه کند، همچنین تأکید کرد در این زمینه در مجلس نشست مشترکی با استاندار، مدیران مربوطه و اعضای کمیسیون اجتماعی خواهند داشت.

 

وی در ادامه از تکمیل شبکه جامع فاضلاب در حاشیه‌های شهر اهواز به عنوان اولین مصوبه این سفر یاد کرد. همچنین بر لزوم پیگیری بیمه کارگران به ویژه کارگران ساختمانی چرا که ۵۰ درصد کارگران ساختمان این استان فاقد بیمه هستند، لزوم پاک سازی محل تجمع معتادان متجاهر، تخصیص بودجه برای تعیین تکلیف افراد پشت نوبتی در بهزیستی کما اینکه در این منطقه ۲۴ هزار نفر پشت نوبتی هستند، لزوم جابجایی خانه های منبع آب و کوی رمضان که در معرض ریزش کوه و تخریب هستند و اجرای طرح فولادسازی اکسین اهواز تأکید کرد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: بومی گزینی در استخدام‌ها، سکونت دائم مدیران و هیأت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون در اهواز و ایجاد ساز و کار لازم در این زمینه، همچنین انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌ها و کارخانجات این منطقه و ضرورت تدوین طرحی در این مورد در مجلس و انتقال شرکت کربن به شهرک صنعتی منطقه ۵از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در ادامه جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس افزود: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در وزارت نفت که بیش از این برای ۱۰۹ هزار نفر اجرا شده و نیاز به عدالت در پرداخت‌ها احساس می‌شود، یکی از مصوبات این سفر بود.

 

وی تصریح کرد: ایجاد تشکل کارگری، صنفی و شورای اسلامی کار در مناطق آزاد یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین تبدیل وضعیت نیروهای وزارت کشور که از طریق آزمون وارد شده‌اند از دیگر مواردی است که هنوز عملیاتی نشده است.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: برقراری عدالت در پرداخت در وزارت نفت بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین کارگروهی جهت بازنگری آن و بررسی مغایرت‌های قانونی که دارد و اعتباراتی که برای اجرای آن در بودجه‌ ۱۴۰۱ مورد نیاز است نیز باید تشکیل شود.

 

مختار یادآور شد: لزوم تعیین تکلیف نیروهای ۸۹ روزه، اصلاح ساختار قانون کار و حذف پیمانکاران از قراردادها و از سرگیری اعطای تسهیلات وام توسط صندوق کارآفرینی از دیگر مواردی است که باید عملیاتی شود.

 

شبیب جویجری نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس افزود: طرح‌های غیرکارشناس انتقال آب که پیامد آن افزایش نرخ بیکاری است از چالش‌های مهم استان خوزستان است.

 

وی ادامه داد: برای رفع بیکاری در این منطقه باید سه محور تثبیت وضعیت فرصت‌های شغلی موجود، افزایش فرصت شغلی متناسب با نیاز استان و توزیع عادلانه باید در دستور کار قرار گیرد.

 

جویجری در پایان بر ضرورت استفاده از ظرفیت نیروهای بومی متناسب با شاخصه‌ها و تعریف مشخص دولت در این مورد تأکید کرد.

 

فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز نیاز به مدیریت قراردادی در استان خوزستان به ویژه برای رفع آسیب‌های اجتماعی را از جمله نکاتی دانست که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، همچنین تأکید کرد تا این قرارگاه ایجاد نشود بودجه‌های تخصیص یافته برای ساماندهی جامعه هدف هزینه نخواهد شد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های حوزه زنان در استان خوزستان تأکید کرد و افزود: ایجاد پارک بانوان یکی از مطالبات جدی زنان این منطقه است کما اینکه در گذشته ایجاد شده اما به بهره‌برداری نرسیده است. همچنین زیرساخت‌های بهزیستی در این منطقه نسبت به سرانه اجتماعی باید تقویت شود. از سوی دیگر توانمندسازی زنان آسیب دیده یا در معرض آسیب نیز به طور جدی پیگیری شود.

 

در پایان صادق خلیلیان استاندار خوزستان با ارزیابی مثبت از حضور اعضای کمیسیون اجتماعی در قالب بازدید میدانی از آن به عنوان ایجاد مسیری جدید در حوزه قانونگذاری و نظارت در جهت رفع مشکلات کشور از طریق تصویب قوانین و تعیین اولویت‌ها در بودجه سنواتی یاد کرد.

 

وی تصریح کرد: خوزستان دارای ظرفیت‌های عظیم و مشکلات بزرگی است اما لاینحل نبوده و می‌توان از طریق هم افزایی دولت و مجلس به رفع آنها پرداخت. همچنین تصمیم‌گیری به موقع می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات این منطقه را رفع کند.

 

استاندار خوزستان یادآور شد: تصمیمات و سیاست‌گذاری استانی و ملی، همچینین تعامل مسئولان در قوای مختلف راهکار رفع مشکلات استان خوزستان است.

 

وی در ادامه از ابلاغ بخشنامه‌ای توسط استانداری در جهت توجه به مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها، در حوزه اشتغال عمومی خبر داد. همچنین خواستار شد که وزارت تعاون در جهت استفاده بیشتر از ظرفیت نیروهای بومی در شرکت‌های تابعه خود استفاده کند.

 

استاندار خوزستان در پایان با اشاره به تعطیلی و نیمه تعطیل شدن تعدادی از واحدهای صنعتی در این منطقه، راه برون رفت از این مشکل را استفاده از تولیدات داخلی این منطقه به جای واردات آنها دانست.

https://hoorkhabar.ir/701550کپی شد!
114
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.