مسائل مربوط به زلزله اندیکا را با جدیت دنبال می کنیم/ بکارگیری نیرو‌های بومی در شرکت‌های پتروشیمی یک ضرورت جدی است/ مسئولیت های اجتماعی از وظایف قانونی و شرعی شرکت ها در این استان است

به گزارش هورنیوز، صبح امروز جمعه ۲۳ مهرماه محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور با استقبال صادق خلیلیان استاندار خوزستان وارد اهواز شد. وی با هیات همراه ابتدا به بندر امام خمینی جهت تسریع در امور صادرات و واردات سفر می کند. همچنین بازدیدی از بندر ماهشهر، منطقه ویژه اقتصادی و صنایع پتروشیمی خواهد داشت. سپس جهت بازدید از مناطق زلزله زده اندیکا و پیگیری روند کمک رسانی به این شهر خواهد رفت.

محسن رضایی میرقائد در ابتدای ورود به خوزستان و در فرودگاه اهواز اظهار کرد: به منظور چند هدف مهم به خوزستان سفر کردیم؛ بحث صادرات و واردات از خوزستان یکی از دلالیل سفر است زیرا بخش مهمی واردات کشور از بندر امام انجام می شود.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: پیگیری دستورات رئیس جمهور در سفر به خوزستان و رسیدگی به مسایل زلزله زدگان اندیکا و شمال استان خوزستان از دیگر دلایل سفر به خوزستان است.

 

وی گفت: همت بلند جوانان کشور و صبر و تحمل مردم پشتوانه دولت است و ما در دولت حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد تا فشاری که به زندگی مردم وارد می شود را کاهش دهیم.

محسن رضایی میرقائد همچنین ساعاتی بعد در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: بندرامام خمینی از مهمترین بنادر کشور است و عمده کالاهای اساسی از این بندر وارد کشور می شوند. همچنین عمده محصولات پتروشیمی ایران که بخش قابل توجهی از ارز درآمدی کشور را رقم زده است، از بندر امام خمینی صادر می شود.

 

وی افزود: گفت: مشکلاتی در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد که نشان می دهد، علاوه بر تحریم های خارجی، تحریم داخلی نیز داریم.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: تا زمانی که تحریم داخلی که در اختیار خود ما است برطرف نشود، برداشته شدن تحریم های خارجی حتی همین امروز نیز تاثیر چندانی بر حل مشکلات نخواهد داشت.

 

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در بندر امام خمینی (ره) وجود دارد این است که کالایی که وارد یا قصد خروج از کشور را دارد در بندر می ماند. در این زمینه گاهی برخی از کشتی ها تا ۲ ماه بر روی آب می مانند تا فرصت کنند وارد اسکله شوند.

 

رضایی گفت: پس از این که این کشتی ها وارد اسلکه می شوند، به دلیل مجوزهایی که باید برای ترخیص کالا دریافت شود و عدم هماهنگی که در این زمینه وجود دارد، زمان زیادی کالا در انبارها باقی می ماند. نتیجه این تاخیرها در ترخیص کالا از بنادر این است که کالا دیر به مردم برسد یا کالاهای صادراتی دیر به خارج از کشور برود.

 

وی با بیان این که تاخیر در ترخیص کالا، قیمت کالا را بالا می برد، ادامه داد: یکی از دلایل تورم در کشور تاخیر در ورود کالا است. هر مدتی که کالا روی آب بماند، یک یا دو درصد قیمت کالا در کشور بالا می رود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: تاخیری که در زمان صادرات کالا به وجود می آید، هزینه کالای صادراتی را افزایش می دهد و در رقابت با کشورهای رقیب، صادرات کمتری خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: مساله تحریم های داخلی در چند نقطه کشور از جمله بنادر و گمرکات کشور وجود دارد و در این دولت مصمم هستیم تا این تحریم های داخلی را یکی یکی برطرف کنیم.

 

رضایی با بیان این که هزینه های مدیریتی کشور نباید بر مردم تحمیل شود، افزود: دولت مردان نباید هزینه کم کاری خود را بر زندگی مردم تحمیل کنند و لازمه این کار برطرف شدن تحریم های داخلی است.

 

در ادامه این سفر محسن رضایی با حضور در واحد مانیتورینگ پتروشیمی مارون مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار داشت: در این منطقه سالانه ۲۶ میلیون تن انواع محصولات بالا دست و میانی پتروشیمی تولید می‌شود که ۵۰ درصد آن به کشور‌های مختلف صادر می‌شود.

 

وی ادامه داد: ۵۰ درصد دیگر این تولیدات، برابر با فرایند‌های تعریف شده به مصرف داخلی و واحد‌های تولیدی پایین دست اختصاص می‌یابد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در شهرستان ماهشهر از ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه سرمایه گذاری و رونق اقتصادی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه منطقه به دریا و آب مورد نیاز دسترسی لازم را دارد گفت: از این شرایط باید به منظور بهره وری در تولید محصولات پتروشیمی استفاده کرد.

 

رضایی افزود: گاز و خوراک مورد نیاز واحد‌های تولیدی در منطقه ویژه پتروشیمی به خوبی در دسترس است و این مسئله نیز به عنوان یک زیرساخت اساسی محسوب می‌شود.

 

معاون رئیس جمهوری توجه به واحد‌های تولیدی پایین دست پتروشیمی را ضروری دانست و گفت: تکمیل زنجیره ارزش تولیدات پتروشیمی علاوه بر رشد اقتصادی به کاهش واردات برخی کالا‌ها منجر می‌شود.

 

وی بیان داشت: برابر با بررسی‌های صورت گرفته، توسعه فعالیت‌های تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در شهرستان ماهشهر با موانعی همراه است که در این خصوص مذاکرات لازم انجام شده و دولت آمادگی دارد تا موانع موجود را برطرف کند.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه کرد: باید توجه داشت که همواره موضوع بکارگیری از نیرو‌های بومی در شرکت‌های پتروشیمی یک ضرورت جدی محسوب می‌شود.

 

رضایی یادآورشد: برای افزایش سهم نیرو‌های بومی در انجام استخدام شرکت‌ها، در صورت نیاز باید در بخش آموزش‌های مرتبط اقدام به سرمایه گذاری کرد.

 

رضایی همچنین یکی از رسالت‌های اصلی صنایع بزرگ بخصوص شرکت‌های پتروشیمی را توجه به مسئولیت‌های اجتماعی دانست و گفت: توجه جدی به این مولفه، زمینه رشد و توسعه متوازن در منطقه را رقم خواهد زد.

 

در مقصد بعدی نیز محسن رضایی با حضور در روستای سرشط از بخش چلو در منطقه اندیکا از منازل زلزله‌ زده، دیدن کرد.

محسن رضایی در جریان این بازدید اظهارکرد: در زلزله اخیر هر چند مردم کشته نشدند ولی تعدادی زخمی شدند و مسئله مهم این است که خانه های این جا بسیار ضعیف بوده و اکثرا تخریب شدند.

 

وی افزود: خانه های این روستا چوبی و سنگی بوده و اکنون مردم بیرون از خانه ها در چادرهایی که هلال احمر، استانداری و گروه های جهادی اهدا کرده اند، زندگی می کنند.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: امشب ستاد بحران استان را داریم که در خصوص آسیب های وارده از این زلزله تصمیم گیری می شود.

 

وی عنوان کرد: به خانه های مردم، دام و کشاورزی مردم آسیب وارد شده است. اگرچه استاندار و فرمانداران منطقه فعال بودند و حضور فعالانه داشتند اما مردم نگرانی فصل پاییز و زمستان و بارندگی را دارند که به حق است. امشب سعی می کنیم در ستاد بحران استانداری تصمیمات خوبی گرفته شود و باید در کمک به مردم سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

 

همچنین مردم در دیدار با محسن رضایی، از او خواستند باتوجه به در پیش بودن فصل زمستان، رسیدگی فوری به وضعیت آن ها شده و امکانات بیشتری برای آن ها فراهم شود.

 

در این بازدید، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری، معاون رئیس جمهور را همراهی داشتند.

 

جمع بندی 

محسن رضایی با اشاره به جمع‌بندی‌های سفر امروز اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ مستقر در خوزستان و سازمان آب و برق باید تعهدات مسئولیت اجتماعی، آلودگی محیط زیست و ارزش افروده را نسبت به مردم عمل کنند؛ متاسفانه به دلیل عدم عمل به تعهدات از سوی بسیاری از این شرکت‌ها، منابع کافی برای امور زیربنایی مانند آب و فاضلاب وجود ندارد.

 

وی افزود: با یک زلزله کوچک بیش از یک هزار واحد مسکونی در استان خوزستان دچار آسیب جدی شده‌اند و حتی راه روستایی درستی برای کمک‌رسانی وجود ندارد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: نخستین مساله‌ای که باید در خوزستان پیگیری شود این است که شرکت‌های بزرگ، تعهدات خود را عملی کنند.

 

رضایی در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده خوزستان، بیان کرد: برآوردها در حال انجام است و باید سریعا این برآوردها اتمام یابد و نتیجه آن در اختیار ما قرار بگیرد  و آن را در هیات دولت و ستاد اقتصادی طرح خواهم کرد. حجت الاسلام رئیسی عنوان کرد که حتما به مردم کمک می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم مردم در رنج و زحمت به سر ببرند. به محض اعلام میزان خسارت واردشده، موضوع را دنبال خواهیم کرد.

 

وی با اشاره به روند صادرات و واردات کالا در بندر امام(ره)، تصریح کرد: فعلا مشکل بزرگ کشور تحریم‌های داخلی است؛ تحریم‌های داخلی ۱۰ برابر آمریکا است. به لطف خداوند در این دولت تمام این تحریم‌ها را برمی‌داریم.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: برخی از این تحریم‌ها مدیریتی و برخی مربوط به مقررات غلط هستند و برخی قوانین نیز مانع تولید و ایجاد اشتغال هستند بنابراین مقابله با تحریم‌های داخلی جزو نخستین کارهای ما است که کار برای برداشتن این تحریم‌ها آغاز شده است.

https://hoorkhabar.ir/698962کپی شد!
89
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.