مشکلات بی شمار خوزستان به دست کدام کاندیدای ریاست جمهوری حل می شود؟

به گزارش هورنیوز، یازدهمین بحث کلاب هاوسی خوزستانی ها در اتاق صدای خوزستان با موضوع داغ این روزها یعنی انتخابات آینده ریاست جمهوری مورد بحث نخبگان، فعالان سیاسی، اجتماعی و خبرنگاران و … قرار گرفت.و پرسش این بود که مشکلات بی شمار خوزستان به دست کدام کاندیدای ریاست جمهوری حل می شود؟

 

علی بهمن و افشار پرویزی بابادی از فعالین رسانه ای استان خوزستان مجری این بحث بودند. در ابتدا علی بهمن گفت: با توجه به اینکه برخی کاندیداهای کشوری در حال ارائه برنامه های خود در میتینگ ها و محافل هستند، طبیعی است که ما در استان خوزستان با توجه به مطالبات فراوانی که داریم به این موضوع فکر کنیم که کدام یک از افراد ثبت نام کرده که مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرند می تواند مشکلات استان خوزستان را مرتفع کند. متاسفانه ما در خوزستان بیکاری ۱۲٫۹ درصدی را داریم و هفتمین استان کشور به لحاط جمعیت بیکار هستیم، همچنین در زمینه گرد و خاک و ریزگردها، در زمینه سیل و آبگرفتگی ها، در زمینه آلودگی هوا و بارانهای اسیدی، استخدام های غیربومی، طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری، مدیران پروازی، صنایع ورشکسته و بسیاری مسائل دیگر مطالباتی داریم که تاکنون مرتفع نشده اند و علیرغم اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به فرمان مقام معظم رهبری می باشد و بسیاری دوستدار مقام معظم رهبری هستند اما این طرح را به فراموشی سپرده اند و کمتر به آن توجه شده است.

 

همچنین افشار پرویزی بابادی مدیرخانه مطبوعات استان خوزستان گفت: خوشبختانه امشب یازدهمین بحث کلاب هاوسی خوزستانی ها در اتاق صدای خوزستان تشکیل می شود و توانسته ایم با توجه به مسائل و مشکلات اولویت دار استان آنها را به بحث و گفتگو بگذاریم و با نقد و ارائه راهکارها به فکر رفع مشکلات استان باشیم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در استان خوزستان شاهد وجود مدیران ضعیف و در راس آنها استانداری هستیم که منتخب رئیس جمهور و دولت هستند و امیدواریم رئیس جمهوری که در ۲۸ خرداد ماه سال جاری انتخاب می کنیم، رئیس جمهوری باشد که بتواند مسائل و مشکلات خوزستان را مرتفع کند.

 

پیمان نجف پور مدیر سایت شهرنوشت گفت: طی ۴۰ سال گذشته رئیس جمهورهایی بر مسند نشسته اند که نشان داده اند تنها رئیس جمهور تهران و استانهای خودشان هستند و رئیس جمهور کشور نیستند و به سایر استانها آن گونه که باید توجه نکرده اند، از این رو استان خوزستان نیاز به رئیس جمهوری دارد که بتواند مشکلات استان را برطرف کند. رئیس جمهور آینده باید مشکلات خوزستان را لمس کرده باشد، باید رئیس جمهوری باشد که تمام کم کاری ها و ظلم هایی که در حق خوزستان شده است را مرتفع کند، زیرا اکنون ۸۵ درصد اقتصاد کشور از استان خوزستان تامین می شود ولی در اغلب رتبه ها به جز بیکاری که جزء رتبه های تک رقمی هستیم در بحث ایجاد اشتغال در رتبه آخر به سر می بریم.

 

نوید احمد پور مدیر سایت آراس نیوز استان خوزستان گفت: حل مشکلات استان الزاما به ریاست جمهوری ختم نمی شود و اگر ما یک نگاه از بالا به پائین به خوزستان داشته باشیم می بینیم که صنایع بزرگی همچون نیشکر و مناطق نفتخیز جنوب و فولاد خوزستان و … قطعاتی از اراضی خوزستان را به خود اختصاص داده اند و تنها در حال آلوده کردن شهر اهواز و ساکنین اطراف خود هستند و به هیچ گونه مسئولیت اجتماعی که بتواند نیازهای استان را مرتفع کند توجه نداشته اند، در غیر این صورت اکنون می بایست شاهد استانی به مراتب آبادتر از وضعیت فعلی و به مراتب کم دغدغه تر در زمینه بیکاری بودیم.

 

سجاد آرزومند یکی از فعالین رسانه ای خوزستان گفت: بدون شک یکی از تقابل ها و مشکلات آینده کشور موضوع آب است و هر کشوری بتواند نیاز آب شیرین خود را تامین کند می توانند به کشوری آباد و مقتدر تبدیل شود، اما متاسفانه تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری در رابطه با موضوع آب هیچ برنامه ایی از خود اعلام نکرده اند و بیشتر بدنبال پرداختن به مسائل سیاسی هستند و در صورت ادامه یافتن چنین شرایطی قطعا متولدین دهه ۹۰ و ۱۴۰۰ آینده مناسبی در زمینه تامین آب شرب نخواهند داشت.

 

این فعال رسانه ای گفت: به نظر من رئیس جمهوری می تواند برای آینده کشور و استان خوزستان مفید باشد که مشکلات آب را مرتفع نماید.

 

سید نور موسوی کارمند شهرداری اهواز و استاد دانشگاه گفت: اینکه در برخی محافل گفته می شود تشکیلات سازمان یافته ایی وجود دارد که خوزستان رشد نکند را نمی توانم بپذیرم و بیشتر به نظر می آید که عمده مشکلات خوزستان در خود استان حل نمی شوند و بدنه مدیریتی ضعیفی در استان وجود دارد که یا برنامه محور نبوده اند و یا توجه ای به رفع مشکلات بزرگ استان نداشته اند.

 

وی بیان داشت: یکی از ایراداتی که به مدیران بعد از انتصاب می توان گرفت این است که هیچ چشم انداز و آینده ای برای توسعه استان متصور نیستند و خوزستان را یک کارگاه دیده اند که در آن رشد کنند و به همین واسطه به استان دیگری بروند و در آنجا سمت بزرگ بگیرند.

 

موسوی گفت: اینکه می گویند استاندار می تواند خوزستان را متحول کند یک جمله بیراه کننده است ولی ما نیاز به روحیه مطالبه گر داریم تا بتوانیم در زمینه های مختلف مشکلات استان را مرتفع نمائیم.

 

عادل تمیمی یکی از فعالین اجتماعی گفت: به نظر من هیچ کاندید ریاست جمهوری نمی تواند مشکلات استان را مرتفع نماید و هیچ کسی مرزبندی برای اینکه در این استان چه می کند و در آن استان چه خواهد کرد ندارد، زیرا تمام مردم ایران مطالباتی دارند که بدنبال آن هستند.

 

وی ادامه داد: اما این وسط ما یک ابزار قدرتمند در مجلس به نام نمایندگان داریم که می توانند با چانه زنی های متعدد در وزارتخانه و نزد رئیس جمهور و معاونین وی به فکر رفع مشکلات مردم و استان باشند که متاسفانه بیشتر نگاه ها این گونه بوده است که نمایندگان به فکر منافع شخصی و منصب ها هستند.

 

تمیمی اضافه کرد: به نظر من یکی از راهکارهای ما تا قبل از روز انتخابات دیدار با کاندیداهایی است که تایید صلاحیت شده اند و با روسای ستاد آنها در استان و تهران صحبت کنیم و مواضع آنها را در رابطه با مطالبات مردم خوزستان بدانیم. متاسفانه در دوره گذشته طبق آمار رئیس جمهور منتخب ۶۰ درصد از آرا مردم خوزستان را به خود اختصاص داد، اما مطالباتی که مردم خوزستان از دولت آقای روحانی دارند و مرتفع نشده اند بسیار زیاد هستند.

 

مینا فراز یکی از فعالین رسانه ای استان گفت: به نظر من استان خوزستان نیاز به رئیس جمهوری دارد که ظرفیتها و پتانسیل ها و نخبگان استان را بشناسد و با یک برنامه ریزی مناسب ۴ ساله و معرفی یک استاندار مورد مقبول و تایید خوزستانی ها و البته اختصاص بودجه لازم به حل مشکلات استان برسیم.

 

علی حیدری یکی از شهروندان خوزستانی گفت: استانهای موفق در کشور ما همانند خراسان، اصفهان و تبریز و … در تهران پدرخوانده هایی دارند که تنها به فکر گرفتن امتیاز و حل مشکلات استان خود از دولت هستند و بدلیل انتظارات بالای مردم استانهای مرتبط به آنها، هیچ مدیر نالایقی نمی تواند صاحب سمت شود و جالب اینکه نماینده ناتوان هم رای بین رای دهندگان ندارد و بخوبی راه چانه زنی جهت دریافت بودجه را هم بلد هستند و تا زمانی که آنها در تهران هستند و دلسوزانه بدنبال رفع مشکلات استان خود هستند آنها پیشرفت می کنند و ما تنها باید حسرت بخوریم.

 

وی بیان داشت: ما نیاز به مدیران کم تجربه در استان نداریم و انتظار می رود، یا در زمینه ریاست جمهوری تمام تلاش خودمان را بکنیم و یا افرادی را به رئیس جمهور معرفی کنیم که بتوانند از او برای استان امیاز بگیرند.

 

امین شحیطاوی یکی از فعالین رسانه ای استان گفت: در خصوص انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ما خوزستانی ها باید به استان و شهرهایمان به خوبی بنگریم و ببینیم مهمترین نیاز این روزهای استان ما چیست، ما در خوزستان دو موضوع مهم منافع استان و مسائل بوم زیست را داریم که بسیار اولویت دارند و طبیعی است رئیس جمهوری می تواند مورد رضایت خوزستانی ها باشد که در این دو زمینه توجه ویژه ای به خوزستان داشته باشد و خدا را شکر ما خوزستانی ها در این دو زمینه به اتحاد رسیده ایم.

 

وی بیان داشت: خوزستان دارای جایگاه ویژه اقتصادی در کشور است و در مسائل سیاست گذاری هم بسیار تاثیرگذار است ولی یکی از ایراداتی که به ما خوزستانی ها وارد است این موضوع می باشد که بسیار دست به تخریب یکدیگر می زنیم و اجازه نمیدهیم نیروهای ارشد ما موفق شوند، این در حالی است که در استانهای دیگر جوانانی را پرورش می دهند و به بدنه مدیریتی جهت آموزش وارد می کنند که در ۲۰ سال آینده صاحب مناصب بزرگ و مهم شوند و بتوان بر روی آنها بر ریاست جمهوری توجه کرد، اما سوال اینجاست ما در ۲۰ سال گذشته تا به امروز چند جوان و رجال موفق استان را به پایتخت فرستاده ایم که امروز بتوانیم از ظرفیت ها آنها بهره مند شویم.

 

شحیطاوی گفت: خوزستانی ها در زمان ورود حسن روحانی به استادیوم اهواز یکصدا فریاد زدند ما هواتو داریم هوای ما را داشته باش، اما واقعا کسی هوای سالمی برای ما ایجاد نکرد و امروز شاهد این هستیم که کف خواسته های ما یعنی آب شرب مناسب و هوای سالم برآورده نشده اند. به نظر من تمامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده باید به خوزستان سفر کنند و نسبت به قولهایی که به مردم خوزستان می دهند تضمین ارائه کنند.

 

رضا علیجانی از فعالین اجتماعی و رسانه ای استان خوزستان گفت: به عقیده من با توجه به تجاربی که از روسای جمهور گذاشته بدست آورده ایم من فکر می کنم هیچ کدام از کاندیداها نتواند مشکل خوزستان را حل کند، زیرا مشکل خودمان هستیم درون استان خودمان.

 

وی گفت: متاسفانه اکنون این موضوع در استان ما بسیار به چشم می آید که یک سری افراد برای یک کاندید ستادی ایجاد و مخارج آن را هم می پردازند، اما در همین حین یک سری افراد هم پیدا می شوند که در حال چاقو تیز کردن برای گرفتن منافع شخصی، استخدام ها و مسائل سیاسی هستند.

 

این فعال اجتماعی گفت: از دید من رئیس جمهور باید کل کشور و مشکلات را به صورت جامع ببیند و نه اینکه اگر رئیس جمهوری از استان کویری رای گرفت، تنها به فکر رفع مشکلات آن استانها و انتقال آب به آنجا باشد و مابقی کشور و استانها را رها کند و تنها به فکر رشد استان خود باشد.

 

آرمان مرادی یکی از فعالین فضای مجازی گفت: به عقیده من هیچ کاندید ریاست جمهوری اکنون به صورت نگاه تک استانی وارد عرصه رقابت انتخابات نمی شود و طبیعتا هیچ کاندید نمی گوید که فلان استان اولویت کاری من است، زیرا برای رسیدن به مسند ریاست جمهوری نیاز به رای تمام مردم ایران دارد و نه تنها رای مردم یک استان. اما به عقیده من خوزستان قبل از اینکه نیاز به یک رئیس جمهور خاص داشته باشد، نیاز به نمایندگان مطالبه گر دارد که بتوانند خواسته های مردم را به گوش مسئولین و دولت برسانند و آنها را طلب کنند.

 

عارف دورقی مدیر سایت ایفا نیوز گفت: من فکر می کنم از بین کاندیداها آقای رئیسی شانس بیشتری نسبت به سایر کاندیداهای ریاست جمهوری داشته باشد و امیدواریم ما بتوانیم از هم اکنون با برنامه ریزی مناسب و نزدیک شدن به کاندیدی که احتمال پیروزی آن وجود دارد به نتایج دلخواهمان برسیم و اینگونه نباشد که در کابینه ای که تشکیل می شود نامی از خوزستانی ها نباشد.

 

رامی الاسوند رئیس اسبق شورای شهر اهواز در دوره چهارم گفت: اکنون محور صحبت های ما باید به این سمت برود که هر کسی می تواند رئیس جمهور آینده کشور ما باشد و باید این را هم بپذیریم که ما خوزستانی ها به تنهایی نمی توانیم رئیس جمهور آینده کشور را انتخاب کنیم. به عقیده من ما باید اکنون بدنبال منافع استان و تامین آین باشیم، ما در خوزستان چاشی به نام اقوام و احزاب داریم که می توانند فرصت شوند، زیرا در استانی مثل اصفهان وقتی قرار است که موضوعی در خصوص توسعه و آبادانی پیش آید همه ی جناح ها و باندها و مخالف و … با هم همسو می شوند ولی در استان ما متاسفانه چنین موضوعی کمتر رخ می دهد و اغلب بدنبال منافع شخصی هستند.

 

نسترن بهداروند از فعالین رسانه در استان گفت: یکی از ایراداتی که به ما خوزستانی ها در زمینه انتخابات وارد است این موضوع می باشد که هیچ وقت یکدست و متحد نیستیم و اتفاقا باید به این نتیجه و باور برسیم که اتفاقا برای ما فرق می کند که چه کسی رئیس جمهور می شود، زیرا افراد دیگری که رئیس جمهور شدند برای استان خود رونق و آبادانی را ارمغان بردند و در این مدت به خوزستان ما بسیار ظلم شد.

 

وی بیان داشت: ما باید برای انتخابات ریاست جمهوری به خود باوری برسیم، زیرا ما خوزستانی ها همیشه در مسائل مختلف که پای منافع ملی در میان بوده بسیار همراهی کرده ایم ولی مابقی استانها به هیچ عنوان برای خوزستان همراهی ندارند. به طور مثال آب را می برند و می گویند منافع ملی و یا از نفت و آبادانی به ما نمی رسد و علیرغم وجود ظرفیت های فراوان خوزستان با مشکلات روبه رو است.

 

سید نور موسوی گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد این است که احزاب به خوبی کار نکرده اند و مدیر با ثباتی هم در راس آنها نیست، از طرفی ما باید برای بدست آوردن جایگاه های ملی تلاش کنیم و نیاز به کادرسازی و آموزش و پرورش مدیران داریم و با برنامه محور بودن طبق استانداردها حرکت کنیم و با نگاهی ملی و فکری منطقه ایی و اجرای بومی نیازهایمان را مرتفع سازیم.

 

نوید احمدپور گفت: یکی از عمده مشکلات خوزستان این است که در تولید و ثروت ملی به واسطه صنایع نقش پررنگی داریم، اما به فکر رفاه مردم نیستیم و یکی از دلایل مهاجرت نخبگان از استان همین صنایع و عدم توجه به نوع زندگی در خوزستان است، این در حالی است که صنایع بزرگ در استانهای دیگر بسیار به توسعه شهرها کمک کرده اند و مردم را راضی نگه داشتند.

 

عادل تمیمی گفت: به عقیده من چهره های سیاسی و بزرگ و ملی استان باید در کشور دیده شوند ولی اکنون اگر جای گزینه های استان بودم با تفکری عاقلانه به سمت افرادی می رفتم که امکان پیروزی بالایی دارند و خواسته هایمان را از وی طلب می کردیم. متاسفانه ما بدلیل اینکه دو نماینده برای ریاست کمیسیون انرژی مجلس کاندید شده بودند نتوانستیم این کرسی را به دست بگیریم و اکنون فکر می کنم آقای محسن رضایی علیرغم اینکه فردی شایسته هم است ولی باید روی مطالبات استان متمرکز شود و آنها را مطالبه کند.

 

مینا فراز گفت: خوزستانی ها نیاز به یک چهره بین المللی برای ریاست جمهوری آینده دارند، زیرا کشورهای همسایه ما به شدت نیازمند صادرات تولیدات ما هستند و محسن رضایی بیشترین تردد را به خوزستان داشته است و مشکلات و مسائل اقتصاد استان را به خوبی می داند و اگر ما بتوانیم در زمینه ارتباط با کشورهای همسایه بخشی از مشکلات خود را مرتفع و صادرات خوزستان را انجام دهیم در زمینه اقتصاد و اشتغال دو موضوع مهم استان به نتیجه مناسب خواهیم رسید.

 

رضا علیجانی گفت: یکی از ایرادات ما این است که فکر می کنم سقف مطالباتمان باید در اندازه یک استاندار و فرماندار و معرفی آنها از نزدیکان خودمان باشد، ما نیاز به وزیر نیرو، وزیر نفت و … داریم زیرا مهمترین مطالبات خوزستانی در این دو حوزه وجود دارد و باید یکدست از مطالباتی که داریم دفاع کنیم.

 

نعیم حمیدی مدیر سایت خبری عصر ما گفت:: ما برای این موضوع به دو مرحله کاری نیاز داریم، اول اینکه چه فردی را کاندید مورد نظر خودمان معرفی می کنیم و دوم اینکه قبل از انتخابات در استان به این نتیجه رسیده باشیم که چه مطالباتی را طلب کنیم و به نظر من نخبگان و افرادی که استان و مشکلات آن را به خوبی می شناسند باید در این زمینه وارد و با لابی های لازم به نتیجه مطلوب برسیم. طبیعی است وقتی کسی به فکر ایجاد ستاد است به فکر استانداری و مدیرکلی هم باشد ولی نباید به این اندازه باشد که مصلحت استان مورد آسیب قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقاتی که ما نیاز به آن داریم چانه زنی برای توجه به مسائل محیط زیست و تامین منابع آبی مان است زیرا اولویت مردم خوزستان و خط قرمز آنها عدم انتقال آب می باشد.

 

کیوان ساعدی از فعالین سیاسی گفت: با توجه به اینکه ۲۰ سال در تهران زندگی می کنم و مکان ها و افراد مختلف را دیده ام، در اینجا هر زمان نام خوزستان می آید به احترام و با عزت و با نگاهی مثبت به آن نگاه می کنند، اما متاسفانه بسیاری از مصیبت های ما منتخبان و منتصبانی برمی گردد که هیچ آینده و افقی را برای توسعه استان مد نظر قرار نداده اند و بیشتر به حاشیه می پردازند تا به اصل. متاسفانه یکی از دلایل اینکه ما در خوزستان به موفقیت نرسیدیم این است که استانهای دیگر برای توسعه استانشان غیرت و پشتکار دارند، اما در استان ما چنین موضوعی کمتر به چشم می آید و اگر می بینید اصفهانی ها، ترک ها و اردبیلی ها به موفقیت می رسند به این دلیل است که به استانهای خود عرق دارند و تا مشکلات را حل نکنند بیکار نمی نشینند.

 

رامی الاسوند گفت: ما خوزستانی ها ضرب المثل خوبی داریم و آن اینکه می گوئیم برادری خود را ثابت کن و بعد طلب کن، طبیعی است ما اول باید به کاندید ریاست جمهوری آورده و قدرت خود را نشان دهیم، بعد از او مطالبات خود را به اندازه آورده ای که داشتیم طلب کنیم.

 

وی ادامه داد: اینکه ما بگوئیم به فلان فرد باید رای بدهیم که ۴ دهه در خوزستان زندگی نکرده شاید درست نباشد، زیرا اقبال به سمت یک کاندید بسیار زیاد است و نباید از این موضوع غافل شویم. به عقیده من ما باید به کسی توجه کنیم و کمک کنیم که نگاه اکثر مردم به او است و باید برای این موضوع برنامه ریزی کنیم تا به اقبال برسیم نه اینکه به سمت دیگری برویم و باز ۸ سال به حاشیه کشیده شویم.

 

ابراهیم منصورنژاد یکی از فعالین سیاسی گفت: متاسفانه ما نمی خواهیم به این موضوع توجه کنیم که مشکلات خوزستان در طول کل مشکلات کشور است، از این رو نمی پذیرم اول ادعای برادری کنیم و بعد ادعای طلب، زیرا رئیس جمهور باید به کل کشور توجه کند و شاید هم در این بین استانی کاندیدی غیر از فرد پیروز مد نظرش باشد. از دید من اگر نگاه به دنیا و تعامل با سایر کشورها مرتفع شود می توانیم بسیاری از مشکلات استان و کشور را حل کنیم.

 

رضا علیجانی گفت: متاسفانه رئیس جمهورهای گذشته به خوزستان کم لطفی کردند، احمدی نژاد بدنبال انتقال ملی حفاری و … بود و در دولت های دیگر هم همگی در موضوع انتقال آب وارد شده اند و ما آسیب جدی از این قضیه دیده ایم. یکی از اتفاقات تلخی که رخ داده این است که بسیاری از اختیارات آب و برق به وزارت نیرو سپرده شده و اکنون تلاشی در خصوص مدیریت سدها به وزارت نیرو شکل گرفته و این اتفاق بسیار خطرناک است.

 

نعیم حمیدی گفت: یکی از راههای اینکه متوجه بشویم کدام کاندید برای آینده خوزستان مناسب است این موضوع است که ابتدا کاندیداها برنامه های خود را ارائه دهند سپس ما به تصمیم برسیم. ما باید در خوزستان به اجماع برسیم، ما باید بدانیم از رئیس جمهور آینده چه چیزی می خواهیم، ما در زمینه طرحها و پروژه های ملی عقب مانده و به نتیجه نرسیده مطالباتی داریم که باید رئیس جمهور آینده به آنها بپردازد.

 

اسماعیل طرفی مدیر سایت عصر جنوب گفت: به عقیده من زیاد نباید مهم باشد که چه کسی رئیس جمهور می شود، اما در خصوص سمت داشتن خوزستانی ها در دولت باید اقداماتی صورت گیرد. ما نیاز به رئیس جمهوری داریم که وعده هایی که به مردم خوزستان میدهد عمل کند، ما نیاز به حل مشکلات استان داریم تا شاهد غیزانیه و بی آبی مردم انجا نباشیم. البته باید در کنار این روحیه خودباوری و مطالبه گری را در خود زنده نگه داشته باشیم.

 

رامی الاسوند گفت: همیشه نفر اول بودن خوب نیست، ما می توانیم در لایه های میانی دولت هم صاحب منصب بشویم به ورود خوزستانی ها به کابینه دولت کمک کنیم و نیازهایمان را مرتفع سازیم.

 

اسماعیل طرفی گفت: متاسفانه اکنون شاهد کاندیداهایی هستیم که فاقد برنامه مناسب برای آینده کشور هستند و بخشی از این معضل به اینجا برمی گردد که احزاب قوی در استان ما وجود ندارد و به همین دلیل مطالبه گران خوبی نیستیم. از این رو فرقی نمی کند چه کسی در کشور ما رئیس جمهور می شود و ما تنها باید مطالبه گر باشیم، زیرا هر روز در یک جای کشور بدلیل نبود برنامه مناسب مشکلات به صورتی خشن خود را نشان می دهند و تنها مسکنی برای مدتی بر این دردها می گذاریم و اما به فکر رفع درد و مشکل به صورت کامل نیستیم.

https://hoorkhabar.ir/695091کپی شد!
20
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.