شوای پنجم شهر اهواز، چالش ها، کارکردها

به گزارش هورنیوز، دهمین بحث کلاب هاوسی اتاق صدای خوزستان با موضوع شوای پنجم شهر اهواز، چالش ها، کارکردها با مهمانی ویژه یعنی محمد جعفر فلسفی رییس سابق شورای شهر اهواز بسیار پرچالش، پرتنش و داغ پیگیری شد و اغلب حاضرین در این اتاق که حدود ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه گفتگویش به طول انجامید، شورای پنجم را یکی از ضعیف ترین شوراهای شهر اهواز نامیدند که بیش از اینکه به فکر توسعه و رفع مشکلات شهر باشد، درگیر مسائل و حواشی عزل و نصب ها و سهم خواهی ها بوده است.

 

علی بهمن مدیر پایگاه خبری هورنیوز به عنوان مجری این اتاق گفت: شروع شورای پنجم شهر اهواز با حواشی زیادی همراه بوده است و اغلب کارشناسان دیدگاه شان این بود که با توجه به حواشی که شورای دوره پنجم شهر اهواز گرفتار آن شده است تا پایان با همین مشکلات روبه رو است و متاسفانه پیش بینی ها علیرغم اینکه یک طیف خاص حضوری موفق تر در این دوره در شورای شهر داشتند درست از آب درآمد و بعد از انتخابات شهرداری با سرپرست کار کرد و مدتی بعد شاهد حضور منصور کتانباف به عنوان شهردار اهواز بودیم. اما کتانباف در ۲۶ اردیبهشت ۹۸ با ۱۱ رای اعضای شورای شهر استیضاح و شاعری با ۱۱ رای سرپرست و نهایت شهردار شد و او هم در اسفند ۹۹ با رای اکثریت اعضای شورای شهر عزل شد و در نهایت ابراهیم نوشادی شهردار اهواز شد و در این بین چند ماهی هم شهر اهواز با سرپرست اداره شد و آن قدر شورای شهر در برخی تصمیمات جهت عزل و نصب ها عجول بود که امیدواریم شورای ششم این گونه نباشد و شاهد این باشیم که با حمایت از شهردار و ثبات مدیریت شهر به آرامش برسد و در نهایت به سمت توسعه پیش برود.

 

علی بهمن گفت: موضوع قبلی که مورد بحث قرار گرفت در خصوص عملکرد موسی شاعری شهردار سابق اهواز بود و او در صحبت هایش اذعان داشته که شرکت ها و پیمانکاران بزرگ بارها مانع شهردار شدنم شده اند و تمامی اعضای شورای شهر در انتصاب ها و عزل و نصب ها دخالت داشتند و یک عضو شورا هر وقت به اتاق من می آمد لیستی در دست داشت که عزل و نصب هایش انجام شوند و به من گفته اند که اگر این انتصاب صورت نگیرد تو را به استیضاح می کشانیم و در ۲۲ ماه حضورم در شهرداری مدام با این موضوع روبه رو بوده ام.

 

علی بهمن گفت: امیدواریم بحثی که امشب انجام می شود در پیشبرد اهداف عالیه شهر اهواز کمک حال همه مردم باشد.

 

نوید قائدی فعال اجتماعی گفت: شاعری در صحبت هایش حرفهای بسیاری زد که اغلب سربسته ماندند و باز نشدند، اما سوال اینجاست آیا یک شهردار بدون پیش شرط توسط شورای شهر انتخاب می شود یا خیر، آیا شهردار را بدون نظر در عزل و نصب ها توسط شورای شهر انتخاب می کنند یا خیر؟

 

وی ادامه داد: سوال دیگر اینکه وظیفه شورا به غیر از انتخاب شهردار آیا تنها نظارت بر عملکرد اوست یا باید در مسائل دیگر هم ورود کنند. متاسفانه ما شاهد این بودیم که دقیقا از روز معرفی افراد پیروز گعده ها تشکیل شدند و شهردار توسط دسته های سیاسی معرفی می شد، اما ایده ها معمولا در شورای شهر این شکلی است که شورا شهردار را انتخاب می کنند و به او طرح می دهند و یا شهرداری مقتدر بر سرکار می آید که خودش برنامه و کار داشته باشد.

 

نوا توکلی مهر مشاور پروژه های زیرساختی در امور زیباسازی شهری گفت: برای انجام پروژه طرح راهبردی مدیریت منظر شهری اهواز ۳ سال با سازمان زیباسازی کار کردیم و رفت و آمد زیادی به شورای شهر و شهرداری داشتیم و با انگیزه و برای کاری بزرگ به اهواز آمدیم و از دوره کتانباف تا هم اکنون هم مشغول کار هستیم.

 

وی ادامه داد: از دید من اهواز فاقد یک برنامه مناسب برای توسعه شهر است و اگر بخواهیم این گونه پیش برویم رسیدن به توسعه برای اهواز بسیار سخت است، اینکه افرادی وارد شورا و یا شهرداری بشوند که تنها مشکلات را بشناسند کافی نیست و ما باید برنامه داشته باشیم و راه اجرا را هم بلد باشیم.

 

رضا برات پور دبیر پایگاه خبری قلمنا در خوزستان گفت: اکنون در زمانی هستیم که شورای شهر باید بگوید چه کارهای انجام داده است وگرنه اینکه بگوید چه کارهایی انجام نداده ایم که مناسب مخاطبان نیست. اما از دید من یکی از مهمترین مشکلاتی که شورای پنجم اهواز با آن روبه رو بود وجود افراد بی تجربه و ناکارآمد بود و متاسفانه فاصله سنی و صنفی بسیاری بین اعضای شورای شهر وجود داشت و همین مسئله باعث می شد شورا هیچ وقت یک دست نشود و یک عده حس خودبرتر بینی داشته باشند.

 

رضا علیجانی فعال رسانه ای خوزستان گفت: عمر شورای شهر در کشور ما بسیار کم است و طبیعی است که نتوانیم در رابطه با وجود و یا عدم وجود شوراها تصمیم بگیریم، این در حالی است که در فرانسه و برخی کشورها شورای شهر ۱۰۰ سال سابقه دارد و بسیار در توسعه شهرها کمک کرده است. اما از دید من ما به عنوان اصحاب رسانه به سمتی برویم که در انتخاب افراد اصلح و معرفی آنها به مردم نقش مهمی داشته باشیم و افرادی را به کمیسیون های شورای شهر بفرستیم که بتوانند نیازهای شهر را مرتفع نمایند و برای آن کمیسیون ها برنامه داشته باشند.

 

پیمان نجف پور مدیر پایگاه خبری شهرنوشت گفت: متاسفانه ماهیت شوراها را در کشور و به خصوص خوزستان و اهواز خوب ندیده ایم و اغلب به حاشیه رفته اند و عملکردی ضعیف داشته اند و تنها به جز بخشی در شورای سوم شاهد شورای موفقی نبوده ایم. متاسفانه اغلب اخباری که از شورای شهرها به بیرون می آید این نگاه را به ما نشان می دهد که شورا به دنبال سهم خواهی است و یا بدنبال منافع فردی و عزل و نصب ها بوده است.

 

محمد جعفر فلسفی عضو شورای پنجم شهر اهواز در قسمت اول صحبت های خود گفت: دلایل موفقیت و یا عدم موفقیت شورا به مسائل مختلفی بستگی دارد، اما ۲ عامل از همه عوامل دیگر موثرتر است. من معتقدم شورا نباید با نگاه سیاسی کار کند ولی خوب رویکرد و عملکرد شورا هم باید به گونه ای باشد که این اتفاق رخ ندهد و موضوع دیگر نگاه به دخالت ها در عزل و نصب ها است. اما سوال اینجاست ما باید بپرسیم که در انتخاب شهردار مسائل سیاسی اثر گذار بوده است یا نه، همین شهرداری که ما انتخاب کردیم آیا با گرایش سیاسی وارد شهرداری شده است یا نه، آیا با اعضای شورا هم سو بوده است یا خیر. ما با اعضای شورا صحبت کردیم و تصمیم بر این شد که کار شهرداری سیاسی نباشد بهتر است و به انتصابات و دخالت ها در عزل و نصب ها هم انتقاد دارم و شهرداری باید در این زمینه آزاد و با اختیار کامل تصمیم می گرفت، اما آیا شهرداری که ما انتخاب کردیم ولع این سمت را نداشت، آیا خودش از مسیرهای مختلف برای شهردار شدن استفاده نکرد، آیا اینکه گفته می شود یک عضو شورا مدام با لیستی در دست نزد شهردار می رفته این سوال برای ما پیش نیامد که چه شرایطی بدست آمده که شورا به این سمت رفته است، آیا شهردار خودش برای عدم استیضاح شدنش مدام به سمت و سوی مختلف و به اعضای شورا کشیده نمی شد. از دید من بدتر از اینکه شورا به سمت عزل و نصب ها برود این است که شهردار هم خودش به این مسائل دامن بزند و متاسفانه ما شاهد این مسائل بودیم. اکنون ما باید شرایط اهواز را بدانیم و چالش ها را رصد کنیم و اینکه بدانیم شهر اهواز با چالش بزرگی به نام حاشیه نشینی و محرومیت روبه رو است ولی خوشبختانه ما به این قضیه ورود کردیم و تاثیرگذار هم بوده است و بودجه ای هم برای مسئله محرومیت زدایی تدارک دیدیم و ای کاش شرایط پیش می آمد در بخش های مختلف با این جدیت وارد می شدیم و بودجه ای هم برای آن تدارک می دیدیم.اهواز نیاز به طرحهای ضربتی و فوری دارد و باید به این سمت برویم و در زمینه زیرساخت ها هم چالش هایی وجود دارد که باید سریعا به فکر رفع آنها باشیم.

 

سید نور موسوی مدرس دانشگاه و کارمند شهرداری اهواز گفت: به عقیده من مهمترین وظیفه شورای شهر نظارت و برنامه محور بودن برای انجام پروژه ها و رفع مشکلات است، اما بیشتر شاهد این مسئله بودیم که شورای شهر درگیر مسائله سیاسی بوده است. ما باید بپرسیم که در شورای شهر پنجم چه اتفاقاتی رخ داده و چه پیگیری هایی برای شهر اهواز انجام شده است، متاسفانه ۱۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در اهواز وجود دارد که هیچ اتفاق خاصی برای آن نیفتاد، ما در مناسب سازی فضای شهر، در معماری شهری و حتی نظام تشویق و تنبیه آن طور که باید و شاید کار خاصی نکردیم.

 

موسی یکی از شهروندان اهوازی گفت: یکی از مسائلی که می توانیم با توجه به نبود ناوگان مجهز شهری به آن اشاره داشته باشیم، نرخ نامشخص کرایه تاکسی است، اینکه یک بار تاکسی می گوید کولر بزنم یک نرخ، یک بار می گوید شب شده یک نرخ، یک بار دیگر می گوید مسافر کم است یک نرخ و هیچ وقت این قضیه توسط شهرداری و شورای شهر ساماندهی نشد. یا اینکه ۱۶ هزار نیرو در شهرداری وجود دارد و رقم بالایی از اعتبار شهرداری به حقوق این افراد اختصاص می یابد، چرا شورا و شهرداری برای چابک سازی شهرداری هیچ اقدامی انجام ندادند که این تعداد نیرو و حقوق و دستمزد آنها باعث عقب ماندگی از برنامه ها و طرح ها نشود.

 

محمد جعفر فلسفی گفت: من هم با نظر دوستان موافقم که شورا باید تخصصی باشد و امیدوار بودم شورای پنجم دوره گذار باشد، اما مشکلات زیادی را شاهد بودیم که امیدوارم در شورای ششم با حضور افراد تخصصی دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. اما سوال اینجاست که آیا شورای پنجم متکی بر برنامه ای کار کرده است یا خیر که قطعا جواب مثبت است ولی ایراداتی هم در این مسیر وجود داشته، یکی اینکه ما هر زمان بودجه ای را تصویب می کردیم نمی توانستیم آن را محقق کنیم و بخش عمده ای از آن خرج هزینه های جاری و حقوق می شد. اما در زمان انتخاب شهردار دو دیدگاه جاری شد و اینکه یک شهردار مقتدر انتخاب شود و ما نتوانیم آن طور که باید و شاید دیدگاه هایمان را به او بگوئیم و دوم اینکه شهرداری بیاوریم که هم سو با ما باشد، اما باید این را هم بپذیریم که شورا بدلیل نوع رای که بدست می آورد از بیرون بسیار تحت فشار است و ما تلاش کردیم اصلاح امور صورت گیرد، اما در برخی مواقع موفق نبودیم. گزینه اول ما برای شهرداری کتانباف بود اما او با یک سری دیدگاه و مشکلاتی مواجه شد و طبیعی است شهردار به دیدگاه اعضای شورای شهر توجه نکند آخر سر به مشکل می خورد، اما به این قضیه نقد وارد است، زیرا من اعتقاد دارم شان شورا دخالت در کار شهردار نیست و تنها باید با نگاه نظارت وارد شود، تلاش من هم به عنوان رئیس شورای شهر همین بود ولی این اتفاق به طور کامل رخ نداد. اینکه گفته می شود شورای شهر در عزل و نصب ها دخالت داشته است، بسیار کمتر از فشاری بوده که از بیرون به شهرداری وارد می شده است و وقتی اعضای شورای شهر این فشار را می دیدند طبیعی است که خود را ذی حق بدانند برای مسائل مختلف. از این رو من نگران شورای آینده هستم و اگر قرار است شرایط به این شکل پیش برود قطعا نمی تواند کار کند و با مشکل مواجه می شود، همچنین یکی دیگر از مسائل این بود که شورا نتوانست با رسانه ها ارتباط برقرار کند.

 

رئیس سابق شورای شهر اهواز بیان داشت: در شورای پنجم من روزهای آخر ثبت نام کردیم و هیچ دخالتی در بستن لیست ها نداشتم، اما اعتقاد من این است که پایه کار شورا باید در کمیسیون ها انجام شود. در شورای آینده هم علیرغم اینکه از من مشورت می خواستند، اما تاکنون لیستی نداده ام و شاید مشاوره هایی به دوستان بدهم.

 

نسترن بهداروند از فعالین رسانه استان گفت: اعضای شورای شهر منتخب مردم هستند و طبیعتا مردم از آنها برای عمکرد ۴ ساله سوال دارند، زیرا طرف حساب مردم اعضای شورای شهر هستند نه شهرداری که توسط شورای شهر انتخاب شده است. اینکه شورای شهر بگوید گزینه اصلی ما صندلی شهرداری را بدست نیاروده قابل قبول نیست و توجیه پذیر نیست بشنویم که شهرداری انتخاب شده که شاخص های شهردار شدن را نداشته است.

 

علیرضا عبدالله نژاد مدیر سایت خبر فوری استان گفت: بعد از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر اهواز و نگاه به افراد پیروز دیدگاه این بود که چون اغلب یک جناح خاص سیاسی وارد شورا شده اند شاهد انسجام و همگرایی باشیم، اما متاسفانه از روز اول شورای پنجم بسیار بد عمل کرد و حتی در انتخاب شهردار با تنش در این جناح روبه رو بودیم. حتی در انتخاب رئیس شورای شهر هم با تنش روبه رو بودیم و انتظاری که مبنی بر همگرایی اعضای شورا داشتیم در زمان آقای فلسفی رخ نداد و شورا در یک ریل مناسب قرار نگرفت.

 

نعیم حمیدی مدیر مسئول ساین خبری عصرما گفت: همه اعضای شورا می گویند که جریانات بیرونی و نمایندگان و سایر افراد در کار شورا و شهرداری تاثیر گذار هستند، اما سوال اینجاست که همان زمانی که دوستان تایید صلاحیت ها را می دهند آیا دخالتی در تایید صلاحیت ها صورت نمی گیرد و طبیعی است که افرادی که تایید صلاحیت ها را می دهند در چیدمان افراد هم تاثیرگذار باشند و این افراد را باید به عنوان قصابان شهر و یا به قولی چپاول گران شهر نام نهاد. اکنون هم که جشنواره ای از افراد مختلف را برای حضور در شورا شاهد هستیم که به جرات می گویم ۸۰ درصد آنها توان کار کردن را ندارند و افرادی تاثیرگذار نخواهند بود.

 

محمد جعفر فلسفی گفت: ما در سال اول بسیار تلاش کردیم که همگرایی را در شورا حاکم کنیم و نمره منفی را هم بدست نیاوردیم و من خودم به رئیس بعدی شورا رای دادم، زیرا اعتقاد داشتم شورا باید استقلال خود را حفظ کند، اما فشارها بسیار زیاد بودند و طی ۲ مرحله ای که قرار بر استیضاح آقای شاعری بود برخی ها مانع شدند و ما تقریبا از موضوع استیضاح گذر کردیم، زیرا معتقد بودیم نباید در فرصت ۴ ماهه باقی مانده این مسئله رخ دهد، اما اعمال قانون در بند دال مبنی بر اینکه شاعری فاقد شرایط احراز برای شهردار ماندن است او را برکنار کرد و سازمان بازرسی به این قضیه ورود کرد.

 

میثم فروغی نیا از فعالین رسانه استان گفت: متاسفانه اغلب اعضای شورا به فکر منفعت طلبی بوده اند و بسیار در عزل و نصب ها دخالت داشتند و همین موضوع باعث شد آنها از عقب ماندگی های شهر غافل بمانند. جای سوال دارد چرا فردی مثل جمال زاده که اکنون معاون وزیر شده است و مطرح بود برای شهرداری اهواز و فردی بسیار توانمند هم بود، به یک مرتبه قید حضور در اهواز را بزند و باید از خودمان سوال کنیم چرا افراد توانمند به اهواز نمی آیند. متاسفانه ما افرادی در شورا داریم که بسیاری از مناطق اهواز را ندیده اند، در ۴ راه زند و آخرآسفالت و نادری سالهاست هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و تنها شاهد این هستیم که ۴ سال ۴ سال از عمر شورا می گذرد و دوره بعد می آید.

 

فرشید پورحاجت یکی از فعالین اجتماعی گفت: شورای پنجم بسیار فراز و فرود داشت، اما در دوره آقای کتانباف که فردی اجرایی و فعال بود این انتظار می رفت که دوستان به همگرایی برسند و در آن شرایط سختی که شهر را تحویل گرفته بودند اتفاقات مثبتی رخ دهد، اما دوستان دنبال گزینه های مختلف رفتند و در نهایت کار به شاعری رسید و دیدگاه ها این بود که به یک جوان فرصت کار بدهیم تا شاید شهر به تحول برسد، اما به جرات می گویم بضاعت شاعری در اندازه اهواز نبود و وزارت کشور هم شاعری را فاقد صلاحیت لازم برای اهواز می دانست و شاید بزرگترین کار شاعری این بود که بلوارها را رنگ می کرد و هیچ پروژه جدیدی در شهر تعریف نشد و پروژه های از قبل تعریف شده را کار کردیم و این حق شورا بود که برای استیضاح وارد شود.

 

عارف دورقی مدیر سایت ایفانیوز گفت: بدون شک حضور شاعری در شهرداری اهواز از عجایب بود و شاعری در حد و اندازه یک شهردار برای اهواز نبود و عملکرد مناسبی نداشت.

 

سید حمید حسن زاده رئیس اسبق شورای شهر اهواز گفت: مهمترین مشکلی که اهواز با آن روبه رو است این موضوع می باشد که تمام ثروت درون آن ملی است و متعلق به خودش نمی باشد و مسئولین اهواز را یک کارگاه می دانند و متاسفانه زیرساخت هایی که در جنگ از بین رفت به هیچ وجه ترمیم نشد و بازسازی مناسبی در اهواز و خوزستان شکل نگرفت و اکنون اهواز به شهری مهاجر پذیر از سایر شهرهای استان تبدیل شده و همین مهاجر پذیری باعث گسترش حاشیه نشینی و محرومیت شده. از طرفی دیگر شهرداری بیشتر حیات خلوت استانداری است و استانداری هم در بسیاری از موارد دخالت های خود را دارد. به عقیده من شورای شهر یک فرصت است و می طلبد رسانه ها با معرفی افراد شاخص و متعهد و کارشناس و متخصص به مردم به آینده شهر کمک کنند و البته اینکه کاندیداها باید در راستای عملکرد خود شفاف سازی کنند و شهردار آینده را هم قبل از ورود به شورا معرفی کنند، همچنین اینکه نباید اجازه دهیم هیچ ارگان و نهاد دولتی در انتخابات و انتصابات دخالت کند و تنها راه جلوگیری از رانت همین موضوع می باشد.

 

محمد جعفر فسلفی گفت: من اعتقاد دارم باید از تمام ظرفیت ها برای موفقیت شهر استفاده کرد، من معتقدم باید از افرادی استفاده کرد که از نظر سلامت کاری، روحیه جهادی داشته باشند و این فرد را ترجیح می دهم به کسی که فقط تصمیم بر راضی نگه داشتن اعضای شورا دارد، اما فشارهای بیرونی باعث دو دستگی در شورا شد و همانهایی هم که شاعری را به شهرداری آوردند مخالفش شدند. من شاید در آوردن کتانباف نقش داشتم و از او حمایت کردم اما ۳ بار هم به او تذکر دادم، حتی بعد از روی کار آمدن شاعری هم از او حمایت کردم، اما وقتی شهرداری در بارندگی ها می گوید من توان هزینه کرد ۱۰ هزار میلیارد تومان را در ۲۰ روز برای رفع مشکلات ندارم، نشان میدهد شهردار توانمندی نیست و هر کسی که فکر شهرش است نباید از این موضوع چشم پوشی کند. من به کتانباف در خصوص طرح تفکیک از مبدا، فساد در شهرداری و یک پروژه دیگر تذکر دادم و اعتقاد دارم نباید بعد از انتخاب شهردار چشم هایمان را بر روی عملکرد او ببندیم و باید نظارت بر کارها داشته باشیم، اما متاسفانه عده ای در شورا به سمت تقابل رفتند و متاسفانه همین مسائل را هم رسانه ای می کردند و باعث دامن زدن به مشکلات و اختلافات شد.

 

وی گفت: من به هیچ وجه نمی پذیرم که همه اعضا در عزل و نصب ها دخالت داشتند و شاعری باید صحبت های خود را اصلاح کند، زیرا من در عزل و نصب ها دخالت نداشتم.

 

نوید قائدی گفت: موسی شاعری از همان روز اول هم فاقد شرایط لازم برای شهردار شدن اهواز بود، زیرا یکی از بندهای وزارت کشور برای مدیر شدن در شهرهای بالای یک میلیون نفر این است که شهردار باید ۹ سال سابقه مدیریتی ارشد را داشته باشد که خوب شاعری این شرط را نداشت. اما اینکه گفته می شود استانداری و فرمانداری به فعالیت های شورا ورود می کنند یک بروکراسی است، اما اگر مسائل سیاسی از این دست به فعالیت شورا ورود کند و سایه اندازد یک مصیبت بزرگ است.

 

رضا علیجانی گفت: یکی از نقاط ضعف شورای پنجم این بود که پای شهردار خود نماند، زیرا با تغییر هر شهردار کارها متوقف می شد و افراد بدنبال این بودند که ببینند آینده کاری به چه شکلی می شود و باز با تغییر شهردار بعدی همین اتفاق رخ می داد. موضوع دیگر اینکه بسیاری از افراد قدیمی و متخصص و با سابقه شاغل در شهرداری از برخی عزل و نصب ها راضی نبودند و انگیزه کاری از نیروهای متخصص گرفته شده بود.

 

نعیم حمیدی بیان داشت: تا زمانی که فرآیند معیوب حاکم بر شوراها وجود دارد چه در تایید صلاحیت ها و چه در عزل و نصب ها دخالت ببینیم باز هم شاهد آسیب در دوره های بعدی خواهیم بود و متاسفانه ورود پررنگ مسائل حزبی و سیاسی و گروهی و قومی تصمیم گیر باعث عقب ماندگی اهواز شده اند و همیشه در شورا با چالش روبه رو هستیم. من معتقدم هماهنگونه که اصرار بر نصب خطرناک و سم مهلک به شمار می آید، اصرار بر عزل هم خطرناک است و تا زمانی که عدم شفاف سازی را شاهد هستیم و این موضوع یعنی چرایی دخالت در عزل و نصب ها موشکافی نشود و جرات پاسخگویی وجود نداشته باشد باز با مشکل روبه رو میشویم. متاسفم که بگویم بی ثباتی مدیریتی در شورای پنجم بسیار زیاد بود و بعضا عمر شهردار یکی از مناطق تا یکماه هم قد نمی داد.

 

میثم فروغی نیا گفت: ذکر این نکته ضروری است، زمانی که کتانباف به عنوان شهردار انتخاب شد و در کنار شورا کار می کرد عملکرد او را ببینیم و زمانی که شورا منحل شد و کتانباف مشغول کار بود را هم ببینیم، بدون شک عملکرد زمین تا آسمان فرق دارد و شهردار بدون شورا موفق تر بود.

 

رضوانی کارمند شهرداری اهواز گفت: به نظر من شورای پنجم بیش از اینکه همراه باشد، سنگ جلوی راه بود، زیرا ما هیچ شهرداری را نداشتیم که در طرح محرومیت زدایی وارد شود، ما هیچ شهرداری را نداشتیم که در طرح آبهای سطحی به این اندازه ورود کرده باشد، شاعری بدون شک پرکارترین و جوان ترین شهرداری بود که اهواز به خود دیده بود و انتظار همراهی و همکاری با او بود، حتی اگر ما با کتانباف هم همراهی می کردیم قطعا دوره خوبی را در شهر اهواز شاهد بودیم.

 

نوید احمد پور مدیر سایت خبری آراس گفت: اینکه کاندیداها برنامه می دهند را تا قبل از ورود به شورا دیده ایم، اما بعد از آن همه چیز فراموش شده و وقتی به پایان دوره می رسند همه بدنبال رفع اتهام و رفع تقصیر هستند. به عقیده من شورای پنجم در رای مردم خیانت کردند و اعضای شورا باید از مردم حلالیت بطلبند، زیرا حق مردم را ادا نکردند. شاعری چند ماه بعد از شهردار شدنش درگیر مسئله استیضاح شد و همین مسئله باعث تاخیر در پروژه ها می شد و مسئولیت این همه تاخیر بر عهده کیست، اگر بحث جوانگرایی بود نوشادی و شاعری هر دو جوان هستند، اما هر دو درگیر مسائل عزل و نصب ها و فشارهای شورا شدند و متاسفانه شورا به جای نظارت به اجرا آمد و برای هر کاری سهم می خواست و تصمیم داشت که نیروهای خود را معرفی کند. شورای پنجم حاصل یک انتخاب اشتباه بود و همه می دانند که ماهیت شکل گیری شورای پنجم به چه شکل بود و چه اتفاقاتی افتاد و بدبختی هم از همین جا آغاز و با ورود شورا به موضوع اجرا این بدبختی بیشتر هم شد و متاسفانه برخی از همین اعضای ناکارآمد شورا باز هم کاندید شده اند.

 

احمد خنیفر خبرنگار خبرگزاری فارس در خوزستان گفت: ما انتظار داشتیم که شورا یک دست شهرداری را انتخاب کند و بر کار او نظارت کند، اما بارها عدم ثبات مدیریت را در شهرداری مرکز، مناطق، سازمان ها و … شاهد بودیم و تعجب می کنم که چطور برخی از اعضای شورا باز هم کاندید شده اند، زیرا بسیاری از اعضای شورای پنجم جز لجاجت، منفعت طلبی و درگیری و مشکل تراشی چیزی برای شهر ایجاد نکردند و همیشه مرغ آنها یک پا داشت. متاسفانه بسیاری از اعضای شورا از انتصاب رفیق خود نمی گذشتند و شب قبل از استیضاح امتیازات زیادی برای پس گرفتن رای عزل شهردار می گرفتند و برخی از اعضای شورا هم بارها به تهران رفتند تا از طریق وزارت کشور شهردار را برکنار کنند و متاسفانه همین رویه شورا باعث مشکلات فراونی برای شهر شد و رای برکناری دائم شهردار توسط شورا را سمی مهلک برای شهر اهواز می دانم. علیرغم اینکه در دوره شاعری به اندازه ۲۰ سال در زمینه آبهای سطحی کار شد و در دوره کتانباف این اقدامات رخ نداد، اما از کتانباف دفاع تمام قد توسط برخی اعضای شورا دیدیم و از شاعری هیچ دفاعی ندیدیم.

 

حجت الاسلام علی لاری زاده مدیر خبرگزاری فارس در استان خوزستان گفت: شورای پنجم بی شک ضعیف ترین شورای شهر اهواز بوده است و یکی از عوامل عدم موفقیت شورای پنجم وجود افرادی مثل جعفر فلسفی در شورا بود و عملکرد وی به نحوی است که حق الناس به گردن آن است و نمی دانم چگونه می خواهد از مردم حلالیت بگیرد و باید تلاش کنیم افرادی امثال فلسفی دیگر به شورا ورود نکنند. ای کاش وی در دوره جدید کاندید می شد تا با نه بزرگ مردم روبه رو می شد، زیرا میزان لجاجت او در شورا نگذاشت که شهر به آرامش برسد، زیرا فلسفی متاسفانه خود را حق مطلق شورا می دانستند و یکی از عوامل شکست شورای پنجم فلسفی و امثال او بود.

 

رضا علیجانی گفت: اما نقاط قوت شورای پنجم هم باید یادآور شویم که آنها در زمینه عوارض آلایندگی ورود کردند، در زمینه قطار شهری ورود کردند، برخی کمیسیون ها به خوبی فعالیت داشتند و کارهای زیرساختی فراوانی را انجام دادند. من معتقدم برخی اعضای شورای پنجم سالم کار کردند و ما باید در انتخابات آینده توجه بیشتری داشته باشیم و امیدواریم با تقویت نهاد شورا به نتیجه مطلوبی برسیم.

 

فرشید پور حاجت گفت: متاسفانه شرایطی در اهواز حاکم است که از زندگی در آن لذت نمی بریم، ما در حوزه عمرانی، آبهای سطحی، بهداشت، کرونا، بگیر و ببندها و انسداد خیابانها و قشر زحمتکش میدان میوه و تره بار جفا کردیم و خوب کار نکردیم.

 

عبدالوهاب سیلاوی وکیل پایه یک دادگستری گفت: مردم باید دائما مطالبات خود را از شورا و شهرداری بخواهند و در صورت عدم فعالیت مثبت شورا، این اعضا را توبیخ کنند. ما اعتقاد داریم که شورا باید سخنگو داشته باشد و دائما از فعالیت ها و مشکلات با مردم سخن بگوید که در شورای شهر اهواز چنین موضوعی رخ نداد و مردم اطلاعات کافی از عملکرد شورا ندارند. مردم باید بدانند که پرداخت عوارض آنها کجا هزینه می شود و چه خدماتی بابت پرداخت عوارض دریافت می کنند.

 

لازم به توضیح است علیرغم اصلاع رسانی گسترده در گروه ها و شبکه های مجازی و از طریق پیامک کوتاه ۱۲ عضو دیگر شورا در این نشست و بررسی حضور نداشتند.

https://hoorkhabar.ir/694939کپی شد!
28
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.