پتروشیمی ایران امروز بسیار «تن خسته» شده است

هورنیوز ؛ صنعت پتروشیمی به پشتوانه محصولات متنوع و ارزشمند خود توانسته با وجود موانع و محدودیت‌های صادراتی که کشور به واسطه تحریم‌ها با آن مواجه شده است، در افزایش درآمدهای غیرنفتی و توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم نقش به‌سزایی را ایفا کند.

 

عبدالرسول دشتی، کارشناس حوزه انرژی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد : در این میان اما صنعت پتروشیمی با چالش‌هایی از جمله تامین خوراک، جذب سرمایه و تامین مالی، تضامین طرح‌ها، دسترسی به تکنولوژی، تامین قطعات و… مواجه است .

 

وی تصریح کرد: در کمتر کشوری می توان صنعتی را یافت که مثل صنایع پتروشیمی طی دو دهه توانسته باشد از چنان رشد و شکوفایی بی نظیری برخوردار شود که به نماد اصلی توسعه صنعتی ایران تبدیل شود.

 

وی بیان کرد : سابقه تاسیس پتروشیمی در ایران اگرچه به پیش از انقلاب باز می گردد؛ولی تحول و شکوفایی بی نظیر و احتمالا غیر قابل تکرار این صنعت عملا طی دو دهه پس از پایان جنگ شکل گرفت. صنعتی که امروز و در آستانه رسیدن به شصت سالگی به چشم و چراغ کشور در تمام زمینه ها تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد : پتروشیمی ایران طی سال های پس از پیروزی انقلاب نه تنها هرگز باری بر دوش کشور و دیگر سازمان ها و نهادها نبوده، بلکه تعهداتی فراتر از وظایف سازمانی خود را نیز تقبل کرده است.

 

دشتی تصریح کرد: این صنعت اگرچه در بهترین شرایط موجود حداکثر ده درصد از گاز تولیدی کشور را به عنوان خوراک محصولات تولیدی مصرف می کند ولی همیشه در ایام سرد سال اولین مرکزی بوده که خوراک گاز دریافتی اش برای تامین نیاز عمومی کشور به گاز قطع شده است؛ حمایت از سازندگان داخلی و شرکت های ایرانی مهندسین مشاور، احداث فرودگاه، احداث بزرگراهها و جادههای متعدد دسترسی در نقاط مختلف کشور و همچنین انواع مراکز درمانی، تحصیلی، فرهنگی و خدماتی از جمله اقدام هایی بوده که پتروشیمی در کنار احداث واحدهای تولیدی هرگز از انجام آنها غافل نبوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی ایران امروز بسیار«تن خسته» شده است؛ خسته از بارهای مضاعفی که طی این سال ها بر دوش کشیده است؛ اقدام های گسترده و مورد بحث صورت گرفته در راستای خصوصی سازی اگرچه با نقدهای اساسی مواجه است ولی بدون شک یکی از راهکارهایی بوده که تداوم رشد و توسعه پتروشیمی اجرای آن را الزامی نشان می داده و به نظر می رسد مرور آنها کمکی نمی کند.

 

وی با بیان اینکه در آستانه شصت سالگی پتروشیمی افزایش انتظارها از این صنعت دور از انصاف نشان می دهد گفت: شاید اکنون بهتر باشد تحقق اهداف توسعه صنعت ارزش آفرین پتروشیمی را به جای احداث واحدهای بزرگ و جدید، در توجه بیشتر به صنایع تکمیلی و پایین دست و کمک به راه اندازی واحدهای کوچک تر و کم هزینه تر در مجاورت مجتمع های تولیدی پیگیری کنیم، صنایعی که راه اندازی آنها می تواند زمینه ساز اشتغال تعداد زیادی از جوانان بومی جویای کار در مناطق مختلف کشور باشد.

 

دشتی در پایان خاطرنشان کرد: امید است که روز پتروشیمی زمینه ساز تداوم توسعه آن در مناطق مستعد و در عین حال محروم شده، رشد و اعتلای کشور را به همراه داشته باشد و با حمایت‌های دولت و مجلس تنگناها و چالش‌های پیش روی این صنعت برداشته شده و شاهد توسعه و شکوفایی بیش از پیش این صنعت باشیم.

https://hoorkhabar.ir/691180کپی شد!
18