علت اصلی آلودگی های اخیر هوای اهواز فلرهای نفتی و سوزاندن مزارع نیشکر است

رحیم کعب عمیر عضو شورای اسلامی شهر اهواز پس از بازدید از سایت دفع پسماند صفیره در گفتگو با خبرنگار هورنیوز اظهار کرد: دودهای پراکنده در سطح شهر اهواز علت های مختلفی دارد که اکثر آن به صنایع، شرکت نفت، شرکت توسعه نیشکر و کربن بلک ارتباط دارد.

 

وی افزود: سالها پیش مقرر شد که دود حاصل از فلرهای نفتی کنترل شود ولی متاسفانه همچنان در برخی فصول این دودها باعث آلودگی هوای شهر اهواز شده است. همچنین سوختن مزارع نیشکر در این خصوص بی تاثیر نیست.

 

این عضو شورای شهر اهواز گفت: سایت پسماند صفیره در گذشته دچار مشکلات بسیاری بوده که خوشبختانه اخیراَ در حال برطرف شدن است. هرچند که گهگاهی این سایت ممکن است دچار آتش سوزی عمدی شود، اما در آلودگی های اخیر اهواز نقش چندانی ندارد.

 

همچنین رضا علیجانی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز صبح در همین زمینه اظهار کرد: دود غلیظی که در سطح شهر اهواز در چند روز گذشته قابل مشاهده بود بخشی از آن مربوط به صنایع و مزارع نیشکر است که در شهرستان‌های دیگر استان هم وجود داشت.

 

وی افزود: بسیاری از افراد منشا این دود را سایت دفع پسماند صفیره می‌دانستند که این صحت ندارد؛ به جز یک یا دو مورد آتش‌سوزی جزیی که به سرعت مهار شد، اخیرا در سایت صفیره آتش‌سوزی خاصی نداشتیم.

 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: برخی سعی کردند با فرافکنی، بیشترین سهم آلایندگی را به سایت صفیره نسبت دهند و عوامل اصلی یعنی صنایع بزرگ و همچین مزارع  نیشکر را نادیده بگیرند.

 

از سویی دیگر به گزارش ایرنا، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان امروز چهارشنبه در کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران خوزستان، با اشاره به تاکیدات سال‌های گذشته بر افزایش سطح برداشت سبز مزارع نیشکر، افزود: ۳۰ درصد برداشت سبز از مزارع نیشکر رقم قابل قبولی نیست و باید سطح برداشت سبز افزایش یابد به ویژه شرکت کشت و صنعت دهخدا که نزدیک به شهر است.

 

وی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر باید متناسب با افزایش تولید، به بحث‌های محیط زیستی و اجتماعی توجه کند، اظهار داشت: تولید پارسال ۳۰۰ هزار تن شکر و ۳.۲ میلیون تن نی بوده که امسال به ۶۰۰ هزار تن شکر و هفت میلیون تن نی افزایش یافته بنابراین برآورد می‌شود امسال حدود پنج میلیون تن نی سوزانده شود که به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند.

 

شریعتی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر باید برنامه خود را برای افزایش سطح برداشت سبز ظرف یک سال آینده اعلام کند تا شاهد آتش زدن مزارع کمتری باشیم.

https://hoorkhabar.ir/690040کپی شد!
123
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.