چرا مدیران صدا و سیما به مردم و نمایندگان مجلس پاسخگو نیستند؟

هورنیوز – طی شب های گذشته سریال نجلا به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور از شبکه سه سیما پخش شده است. سریالی که حول محور یک داستان عاشقانه پیش از شروع جنگ تحمیلی می‌گذرد و فضای فرهنگ مردمان آبادان را به تصویر می‌کشد.

 

«نجلا» در فرصت کوتاهی برای پخش در اربعین حسینی آماده شد. داستان سریال در سال ۱۳۵۸ و در جنوب ایران می‌گذرد و داستان مردی‌ست که عاشق دختری شده و او شرط ازدواج با خودش را رفتن به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین گذاشته است. حال آنکه مرزهای جنوبی ایران پس از انقلاب با ناامنی روبرو است.

 

از ابتدای پخش سریال عده‌ای نسبت به لهجه جنوبی بازیگران سریال ایراد گرفتند و آن را مطابق با واقعیت ندانستند. از طرف دیگر روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس به ساخت این اثر اعتراض کرد و خواستار توقف پخش آن شد.

 

جلیل مختار (نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی) با انتقاد از نوع نگاه سازندگان سریال نجلا به فرهنگ مردم آبادان، گفت: رسانه ملی باید به گونه‌ای برنامه‌سازی کند که نتایج آن‌ها به انسجام ملی و معرفی صحیح فرهنگ اقوام مختلف در کشور منتهی شود نه اینکه باعث اختلاف‌افکنی در سطح جامعه شود.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس گفته است: سریالی که تحت عنوان نجلا از شبکه ۳ در حال پخش است برچسب‌هایی به مردم آبادان می‌زند و آن‌ها را متهم به صفات و رفتارهای خلاف واقع می‌کند.

 

به اعتقاد مختار، این سریال رفتارهای نامطلوبی را به مردم آبادان نسبت داده‌ که درنهایت باعث ایجاد انزجار در بین عموم نسبت به این منطقه و فرهنگ حاکم بر آن می‌شود و همین امر باعث عصبانیت مردم آبادان شده است.

 

پس از این واکنش سعید سعدی (تهیه‌کننده سریال نجلا) گفت: هر کس هر نقدی که دوست دارد، می‌تواند نسبت به سریال انجام دهد و هر کس در بیان نظراتش آزاد است.

 

وی سپس گفت که سازندگان سریال فعلا قصد ندارند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

 

تجربه اعتراض به یک سریال تلویزیونی به خاطر مفهوم قومیتی برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. تلویزیون پیش از این نیز به خاطر اعتراض برخی از اقوام نسبت به تولیداتش با حاشیه‌هایی همراه بوده است و معمولا مدیران این سازمان پاسخگو نیستند.

 

«سرزمین مادری» و اعتراض قوم بختیاری

توقیف سریال در تلویزیون به خاطر اعتراض‌های شخصیت‌های سیاسی روندی‌ست که در زمان مدیریت ضرغامی بر صداوسیما بیشتر شاهد آن بودیم. روندی که البته مدیران بعد از او نیز برای اینکه حاشیه‌های کمتری را ببینند هم ادامه دادند.

 

شاید مهم‌ترین و پرچالش‌ترین این سریال‌ها مجموعه تلویزیونی سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی است که با بررسی وقایع سیاسی-اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی پسری نوجوان است. بنابر زمان‌بندی اعلام‌شده، پخش سریال قرار بود ۵ دی ۱۳۹۲ از تلویزیون شبکه سه ایران انجام شود اما پس از پخش چند قسمت از سریال، توهین و تحریف تاریخ ایل بختیاری از آن برداشت شد و موجی از اعتراضات در مناطق بختیاری‌نشین، در استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و همچنین شخصیت‌های تأثیرگذار این قوم را در پی داشت.

 

پس از این اعتراضات، پخش این مجموعه با استدلال‌هایی همچون بازنگری در پوشش بازیگران زن و همچنین آنچه که نارضایتی مسئولان صداوسیما از کم‌رنگ بودن نقش جریانات اسلامی در پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ خواندند، با تأخیر روبرو شد تا برخی صحنه‌های آن دوباره فیلمبرداری شود. پس از فیلم برداری مجدد، تیزر این سریال از شبکه سه سیما پخش شد و قرار بود از مهر ۱۳۹۶ پخش شود اما بازهم پخش نشد. هر چند سال گذشته نیز با تصمیم مدیران قرار شد این سریال پس از بازبینی‌هایی مجدد آماده پخش شود که این اتفاق تا امروز نیفتاده و سرنوشت پخش سریال هنوز نامعلوم است.

 

به گزارش هورنیوز، عدم اطلاع و آگاهی سازندگان سریال از زندگی اقوام مناطق مختلف کشور باعث شده هرزگاهی اعتراضاتی در این خصوص صورت پذیرد. ضمن اینکه صدا و سیما این موارد را تکرار می کند، هیچ مقام مسئولی از اشتباهات پیش آمده بصورت رسمی از مردم عذرخواهی نکرده است. همچنین برای ساخت سریال، فیلم، مسابقه و… از کارشناسان این حوزه در مناطق مذکور نظرخواهی نمی شود تا انجام کارهای بدون کارشناسی در صنعت سینما و فیلم سازی همچنان ادامه داشته باشد. لازم به توضیح است پس از اعتراض قانونی و رسمی وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی، انجمن ها و… حاضر به پاسخگویی نمی شوند و با شفاف سازی و احیانا چکش کاری و کمی نرمش از به وجود آمدن چالشی بزرگتر جلوگیری نمی کنند.

https://hoorkhabar.ir/689485کپی شد!
44
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.