دولتمردان به اقتصاد مقاومتی توجه ندارند/ وزارت صمت با مردم شفاف صحبت نمی کند/ به رغم نظارت ۱۸ دستگاه نظارتی فساد به اقتصاد ما آسیب وارد کرده/طرح سوال از وزیر نیرو به زودی

طی سالهای گذشته بعضی اظهار نظرهای ماندگار، تذکرات، فعالیت ها و… نمایندگان مجلس در صحن و رسانها و … موجب از میان برداشتن برخی مشکلات این دیار شده که این خود جای تقدیر و تشکر دارد. همچنین به تعداد بسیار زیاد عدم فعالیت و پیگیری و لابیگری نابه جا و … حاصلش مشکلات بیشمار امروز خوزستان گشته است. از این رو پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز قصد دارد همه اظهارات، فعالیت ها، عدم پیگیری ها و … نمایندگان استان خوزستان را در قالب بسته خبری “با نمایندگان خوزستان در مجلس” در طول هفته منعکس نموده و پیگیری کند، باشد که این مهم باعث کاهش مشکلات خطه زرخیز خوزستان شود و مردم شریف این استان از نحوه عملکرد نمایندگان خود در مجلس اطلاع کامل داشته باشند.

 

قاسم ساعدی نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان، به مغفول ماندن مسئله مهم اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مسئله اقتصاد مقاومتی، مسئله‌ای بسیار با اهمیت بوده که رهبر معظم انقلاب در این سالیان اخیر بارها و بارها روی آن تاکید داشتند، اما متاسفانه دولتمردان به این مقوله مهم و با ارزش توجه خاصی نکردند.

قاسم ساعدی در ادامه افزود: دولتمردان به جای اینکه وقت خود را روی فعال کردن ظرفیت‌های داخلی صرف کنند تا اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی محقق شود، اما از این مهم را غافل شدند و نگاه خود را به سمت غربی‌ها معطوف کردند که البته غربیها هم هیچ منفعتی برای ملت ما نداشتند.

 

نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان به عدم روابط تجاری دولت با کشورهای همسایه اشاره و تاکید کرد: دولت می‌توانست در این ۷ سال گذشته روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه گسترش بدهد تا از همین طریق منافع اقتصادی کشور ما تامین شود.

 

وی  در ادامه افزود: متاسفانه؛ دولت از ارتباط با همسایگان برای گسترش روابط تجاری که منافع اقتصادیمان را تامین می‌کردند غفلت کرد و همین گونه مسائل باعث شکلگیری چنین وضعیت اقتصادی در کشورمان شد.

 

ساعدی تصریح کرد: باید برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی همه ظرفیت‌های داخلی را فعال کرد.

 

از سویی دیگر محمد مولوی نماینده مردم آبادان، در جلسه علنی امروز(یکشنبه ۱۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: گویا در دستگاه دیپلماسی شما، دیپلماسی را برای دیپلماسی انتخاب کرده‌اید و این در حالی است که نظریه‌پردازی‌هایتان باید برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران به اعداد و ارقامی تبدیل شود که امیدواری ایجاد کند اما در شرایط کنونی معکوس این حالت است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سردار حاج قاسم سلیمانی  دلها را فتح کرد، بعد از این فتح‌الفتوح چه کردید؟ مگر نه اینکه مدعی هستید تسهیل‌گر امور اقتصادی هستید، اصلا در وزارت امور خارجه کارشناس اقتصادی دارید، اگر کارشناسان این وزارتخانه را به عنوان اقتصادی معرفی می‌کنید اما آنها دارای مدارک تحصیلی مرتبط با امور فرهنگی و سیاسی هستند.

 

وی یادآور شد: عدد و ارقام بیانگر این است که حجم مبادلات اقتصادی ایران با کل دنیا ۹۸ درصد است ولی با اروپا ۲ درصد است، از سوی دیگر اکثر پست‌هایی که شما در اروپا دارید تکمیل شده و همچنان بر سر آنها دعوا وجود دارد، چرا با کشورهایی همچون چین، هند و عراق که حجم مبادلات ایران است بعضا در حد سفیر و کنسولگری با مشکل مواجه هستید.

 

مولوی تأکید کرد: اصول۷۷، ۷۸ و ۱۲۵ قانون اساسی بر تأمین مصالح کشور تأکید دارد، الان مدعی بودید بیشترین سفر و مراودات را با عراق دارید، آخرین سفر رئیس جمهور که به این کشور داشت و قرار بود کمیسیونی برای لایروبی اروند و مراودات مرزی تشکیل شود چه نتیجه ای داد جز اینکه نتیجه این است که الان مرز شلمچه تعطیل شده است و محور بزرگ اروندرود که زمانی محل تجارت، گردشگری و صیادی بود بی‌فایده مانده است بنابراین اگر این سیاست خارجی‌تان است باید در آن تجدیدنظر کنید چرا که آنچه می‌بینیم نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظارمان این است در وزارت امور خارجه که به این نام نامگذاری شده حواستان باشد قرار نیست فقط پیگیر امور خارجی‌ها باشید بلکه باید دیپلماسی خود را به دیپلماسی عمل تبدیل کنید که مبادا در تسهیل‌گری شما دلار را با حجم بالا ببینیم که کمر اقتصاد مملکت را شکسته است.

 

همچنین سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد وزارت صمت با حضور سرپرست این وزارت خانه بیان کرد: ابتدا سوال بنده از هیات رئیسه این است که دعوت از وزرا و مواردی که نمایندگان مطرح می‌کنند به کجا ختم می‌شود و این تعامل جدیدی که در مجلس یازدهم آغاز شده است و آمد و رفت‌ها چه بازخوردی خواهد داشت؟ وزارت صنعت و معدن همانطور که حضرت آقا فرمودند باید برای جهش تولید برنامه ریزی داشته باشد ما انتظار داشتیم تا برنامه جمع بندی شده برای تحقق جهش تولید به ما ارائه کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: وزرا باید به اسناد بالادستی توجه داشته باشند و در این چارچوب عمل کنند. امروز بازار ما به طور جدی آسیب دیده است چرا هر روز قیمت خودرو افزایش می‌یابد، دیروز در اخبار شنیده می‌شد که احتمالا وزارت صمت قیمت خودرو را افزایش دهد چرا با مردم شفاف صحبت نمی‌کنید؟.

 

نماینده مردم شوشتر تصریح کرد: چرا قبل از برداشت محصولات کشاورزی برای صادرات آنها برنامه ریزی نمی‌کنید؟. محصولات گوجه فرنگی و سیب زمینی اکنون بر روی زمین مانده است در حالی که عراق برای محصولات ما له له می‌زند چرا به بخش خصوصی توجه نمی کنید؟.

 

گیلانی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت صمت چگونه از تولید داخلی حمایت می‌کند. وقتی ما لاستیک در داخل تولید می‌کنیم چرا محصول مشابه را از خارج وارد می‌کنیم؟

 

علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی، که این روزها با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند، ضمن بیان آنکه توسعه امنیت اقتصادی با فساد اقتصادی ممکن نیست، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ طی فرمان هشت ماده‌‌‌ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی دستورالعمل‌هایی صادر نمودند اما اخیرا ضمن تحسین نفس اهتمام به مبارزه با فساد، فعالیت‌های ضد فساد را راضی کننده ندانسته و گلایه‌مند بودند.

نماینده مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج مطالعه‌ بر ۵۰ کشور نشان داد هرجا فساد زیاد و غیرقابل محاسبه بود نرخ سرمایه‌گذاری به تولید ۱۲٫۵ درصد برآورد شد، اما در جایی‌ که فساد پایین و قابل پیش‌بینی بود، این عدد به ۲۸.۵ درصد رسید،‌که بر این اساس به راحتی می‌توان میزان تاثیر زیاد فساد بر اقتصاد را دید.

 

ورناصری اذعان‌ کرد: باید فساد در نظامی که مبتنی بر ارزشهای اسلامی است ریشه کن شود چرا باید فساد به رغم نظارت ۱۸ دستگاه نظارتی این چنین به اقتصاد ما آسیب وارد کند.

 

وی گفت: بنظر می‌رسد اولویت اصلی در چیدمان تاکتیک ضد فساد، پیشگیری از فساد با استفاده از مدیران قائل به خودنظارتی است که پشتوانه فرهنگی و ارزشی دارند، همچنین لزوما فرآیندهای اجرایی به نحوی باشند که اتوماتیک از فساد ممانعت کنند، این رویکردها به اندازه برخورد دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی با فساد مهم است.

 

نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت تدوین برنامه جامع کاهش فساد اقتصادی، بطور مستقیم و غیرمستقیم با جهش تولید مربوط و از مصادیق آن است.

 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه احکام نافذی در زمینه شفافیت‌سازی وجود دارد زیرساخت‌ها هم تدوین شده است و آنچه مهم است پیگیری و نظارت براین قوانین، جهت شفافیت اطلاعات بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی است. تلاش‌ها باید تسریع یابند، و تاکید دارم که در مجلس باید کانال‌های ارتباطی در امر شفافیت جهت اتصال قوانین ایجاد شود، تفحص و پیگیری پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰، سوال از وزرا و تطبیق مصوبات با مر قوانین از مصادیق شفافیت‌سازی است.

 

نماینده مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که در صحن علنی مجلس هم مطرح کردم یکی از بهترین راهکارهای پایش و مبارزه با فساد اقتصادی و اداری، الکترونیکی کردن خدمات عمومی، دولتی وکاهش مراجعه‌ حضوری به اداره‌ها است.

 

وی ادامه داد: تحقق دولت الکترونیک و نظارت بر بانکها ازسرمایه‌گذاری‌های فسادآور و مبادلات کاذب جهت جذب منابع بانکی ممانعت میکند.

 

علیرضا ورناصری گفت: اجرای دقیق سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی هم مانع از مفسده‌هایی است که توسط رانت‌های دولتی و سوء‌ استفاده از قدرت صورت میگیرد.

 

وی اذعان کرد: خصوصی شدن مجموعه‌های قابل واگذاری در دولت ظهور بسیاری از مبانی فساد را از بین میبرد.

 

ورناصری گفت: وسعت حوزه‌های مالی دولت و حجم بزرگ اقتصاد دولتی بسترساز بی انضباطی مالی، اتکا به نفت و برخلاف هویت اصل ۴۴ قانون اساسی است.

 

همچنین حبیب آغاجاری نماینده مردم ماهشهر در مجلس و عضو کمیسیون انرژی با ارسال یک توییت از قرنطینه خانگی خود بعلت ابتلا به کرونا خبر داد.

از سویی دیگر «جلیل مختار» اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه مبنی بر عدم توقف و تعطیلی واحدهای تولیدی متاسفانه اداره آب آبادان نسبت به دریافت آب‌بهای واحدهای پرورش‌دهنده ماهی و میگو و کشاورزان در این شهرستان اقدام و آب برخی از این واحدها را پلمپ کرده است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت واحدهای تولیدی، دریافت وجه بابت حق آب‌بها به‌صورت غیرقانونی، نامتعارف، بسیار سنگین و مغایر با ماده ۵۸ قانون اخذ بها از کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی و میگو بهره‌مند از آب رودخانه‌هایی است که در طول سال به دریا می‌ریزند.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۳۳ قانون مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو موظف است در صورتی‌که استحصال آب توسط دولت انجام پذیرد، تاسیساتی از قبیل شبکه‌های مدرن شامل کانال‌های بتنی درجه یک و ۲ و همچنین سازه‌های تنظیم آب را ایجاد کند و در اختیار بهره‌برداران قرار دهد.

 

مختار اضافه کرد: وزارت نیرو در صورت انجام چنین مواردی می‌تواند حق آب‌بها را از بهره‌برداران اخذ کند اما متاسفانه در شهرستان آبادان چنین نبوده و اداره آب به‌صورت غیرقانونی آب‌بهای کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی و میگو در پائین‌دست رودخانه بهمنشیر را به‌صورت نا متعارف اخذ می‌کند.

 

وی با بیان اینکه برخی مناطق در شهرستان آبادان همچنان بلاتکلیف هستند عنوان کرد: با توجه به تعیین و تکلیف مناطق غیرشهری و غیرروستایی که آنها جزء تکالیف مهم تقسیمات کشوری وزارت کشور هستند چرا باید برخی از مناطق شهرستان آبادان پس از سال‌ها همچنان بلاتکلیف باقی بمانند؟

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی برخی مناطق این شهرستان را از خدمات اولیه آب، برق، گاز و مخابرات محروم خواند و ابراز کرد: متاسفانه امروز با توجه به مشکلات عدیده برخی مناطق آبادان همچنان بلاتکلیف و محروم از هر گونه خدمات اولیه نظیر آب، برق، گاز و مخابرات هستند و این زیبنده نام بزرگ آبادان و مردم قدرشناس و همیشه در صحنه این خطه قهرمان پرور نیست.

 

وی بیان کرد: علی‌رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های متعدد در خصوص ارائه خدمات به سکونت‌گاه‌های غیررسمی تا تعیین و تکلیف و ساماندهی نهایی، متاسفانه در مناطق مختلف آبادان از جمله رمیله، کوی نیرو، سلیچ شرقی و تویشیه هیچ گونه خدماتی ارائه نمی‌شود و مردم این مناطق در بلاتکلیفی شهری یا روستایی به‌سر می‌برند.

 

مختار از طرح سوال از وزیر نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و یاد آور شد: وزیر نیرو باید در خصوص موارد مطرح شده پاسخگو باشد چرا که از حق مردم آبادان ذره‌ای کوتاه نخواهم آمد، سال‌ها مردم این منطقه با از خود گذشتگی و رشادت‌ها دین خود را به نظام و کشور ادا کردند و اکنون زمان آن فرا رسیده تا مسئولان کشور مشکلات مردم این شهرستان را حل کنند.

 

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز نیز گفت: شهرستان کارون در برخی موارد زیرساختی ازجمله آب شرب و فاضلاب مشکلاتی دارد که بخشی از آنها همچون کیفیت آب در برخی نقاط به زودی حل می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر مشکلات حوزه آب شرب و فاضلاب شهر ستان کارون تا پایان سال جاری و یا ابتدای سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌ تزریق اعتبارات و همچنین انجام تعهدات وزارت نیرو رفع خواهد شد.

 

یوسفی بیان کرد: البته برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت حل نمی‌شوند و نیازمند زمان هستند که در این موارد باید ضمن عذرخواهی از مردم، از دادن وعده‌های غیرعملی نیز پرهیز کنیم.

 

وی با اشاره به لزوم اولویت بندی برای حل مشکلات یادآور شد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از بُعد اختیارات قانون‌گذاری و نظارت بر امور و همچنین مدیران اجرایی با برنامه ریزی درست برای تعیین اولویت بندی‌ها می‌توانند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کنند.

 

در پایان و با دستور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عضویت محمد کعب عمیر، نماینده مردم شوش در کمیسیون اجتماعی مجلس قطعی شد.

https://hoorkhabar.ir/686267کپی شد!
27
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.