دولت امتیازی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی و محروم قائل نشده‌ است/وزارت نیرو در مورد طرح انتقال با شفافیت عمل کند/سوء مدیریت معضل اول خوزستان است/کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان خوزستان مشخص شد

طی سالهای گذشته بعضی اظهار نظرهای ماندگار، تذکرات، فعالیت ها و… نمایندگان مجلس در صحن و رسانها و … موجب از میان برداشتن برخی مشکلات این دیار شده که این خود جای تقدیر و تشکر دارد. همچنین به تعداد بسیار زیاد عدم فعالیت و پیگیری و لابیگری نابه جا و … حاصلش مشکلات بیشمار امروز خوزستان گشته است. از این رو پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز قصد دارد همه اظهارات، فعالیت ها، عدم پیگیری ها و … نمایندگان استان خوزستان را در قالب بسته خبری “با نمایندگان خوزستان در مجلس” در طول هفته منعکس نموده و پیگیری کند، باشد که این مهم باعث کاهش مشکلات خطه زرخیز خوزستان شود و مردم شریف این استان از نحوه عملکرد نمایندگان خود در مجلس اطلاع کامل داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس  شورای اسلامی (یکشنبه۱۸ خرداد) در جلسه علنی و پس از ارائه گزارش دولتمردان و رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون از وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: مجلس باید برای بررسی مسائل اقتصادی کشور زمان و فرصت بیشتری بگذارد. این در حالی است که امسال به نام جهش تولید است و مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر عملیاتی شدن شعار سال جاری کرده‌اند.

 

نماینده مردم شادگان در مجلس تصریح کرد: اینکه وزیر اقتصاد می‌گوید پنجره واحد ایجاد شده است امیدوارم حرف صحیحی باشد اما اطلاعات من آن است که پنجره‌های زیادی به روی تولید کنندگان بسته شده است.

ناصری‌نژاد گفت: تولید کنندگان برای دریافت مجوز تولیدی سختی‌های زیادی می‌کشند و رفع موانع تولید در کشور یکی از ضروریات است و باید هر چه سریع‌تر مشکلات تولید رفع شده و به بخش خصوصی اعتماد بیشتری کنیم.

 

نماینده مردم شادگان در مجلس  گفت:‌ بخش دولتی هم اکنون رقیب بخش خصوصی است  ضمن اینکه دولت هم موانع زیادی برای فعالیت‌های بخش خصوص ایجاد کرده است.

 

ناصری‌نژاد افزود:‌ تمرکززدایی از سرمایه‌گذاری در کشور و توجه به سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی و محروم از ضروریات اصلی کشور است. متاسفانه هیچ امتیاز خاصی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی و محروم قائل نشده‌اند.

 

از سویی دیگر علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس امروز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت:در حال حاضر حجم سدهای خوزستان بیش از ۵ هزار متر مکعب است و رودخانه کارون نزدیک به ۴۰۰متر مکعب در ثانیه در حال گذر است و تحت چند طرح انتقال آب و آلایندگی‌های زیست محیطی دچار چالش‌های فراوان شده است.

وی افزود: طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون با حیات و آینده خوزستان و چهارمحال و بختیاری به حوزه انتخابیه بنده مرتبط است و من به عنوان یک نماینده که کارون بخشی از زندگی آنهاست خواهان شفافیت کامل وزارت نیرو در مورد طرح انتقال آب از کارون هستیم.

 

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس تاکید کرد:‌چنانچه که بنا است این تصمیم‌گیری‌ها برای جبران کمبود آب شرب از سر گرفته شود باید با ابتلای وکلای خوزستان،‌چهارمحال و بختیاری و با نظر داشت خدمات بر محیط زیست و منابع آبی خوزستان انجام بپذیرد.

 

ورناصری با بیان اینکه ۸۵ درصد انرژی برق‌آبی کشور در خوزستان و مسجدسلیمان است، گفت: شهروندان استان خوزستان بار عظیم این مهم را به دوش می‌کشند اما هنوز گرما به ۶۰ درجه نرسیده است که آب و برق بر مردم اکثر شهرهای خوزستان قطع می‌شود و پاسخ آقایان این است که زیرساخت‌ها جوابگوی حجم فشار مصرفی نیست.

 

وی طی تذکری به وزیر نفت گفت: گاز و نفت خوزستان به جز آلایندگی سود چندانی برای مردم مقاوم ما نداشته است. تولید بیش از ۸۰ درصد نفت و بیش از ۱۶ درصد گاز در مناطق نفت خیز جنوب فقط حدود ۴ درصد اشتغالزایی برای مردم ما داشته است.

 

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس با تاکید بر اینکه محدودیت ساختاری و امکانات تفریحی در مسجدسلیمان بسیار عمیق است، گفت: مردم حوزه انتخابیه من به ویژه جوانان به تیم نفت مسجدسلیمان علاقه و تعصب وافری دارند که این تیم به دلیل جهت پرداخت‌های جاری خود با مشکلات فراوانی روبرو است. اما نباید به خاطر کاهش هزینه‌ها مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در قبال مردم و ساکنان مناطق نفتی کمرنگ شود.

 

ورناصری در تذکری به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:‌وضعیت نامشخص آموزش دهندگان و آموزشیاران قبل از سال ۹۲ را رسیدگی کنید و نگذارید این قشر زحمتکش و خدوم مورد تبعیض قرار بگیرند که امروز عده‌ای از این عزیزان در بیرون مجلس اجتماع کرده‌اند.

 

وی از عدم اجرای قانون بر معلمان حق التدریس انتقاد و تصریح کرد: علت این تعلل چیست؟

 

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس از وزیر کشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر رشته کوه‌های زاگرس خواست که به مردم در این مورد توضیح دهند چرا که خسارات عمده‌ای به مردم وارد شده و لازم است برای این بحران هر ساله از قبل تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

ورناصری اختصاص اعتبار لازم برای ایجاد و تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق به ویژه در مناطق بحرانی و فوق بحرانی، اختصاص بالگرد آب پاش و جذب نیروی جنگلبان جهت حفاظت از مناطق بحرانی را از جمله این راهکارها عنوان کرد.

 

وی طی تذکری به وزیر گردشگری و میراث فرهنگی گفت: در سال ۲۰۲۰ اگر کرونا گریبانگیر دنیا نمی‌شد پیش‌بینی‌ها حاکی از عبور یک و نیم میلیارد گردشگر و چرخش میلیاردها دلار در اقتصاد جهانی بود. توریست پاک‌ترین صنعت جهان است و کشور ما در ردیف پنجمین کشور پرجاذبه جهان قرار دارند و در حوزه انتخابیه من بنده علیرغم ظرفیت‌های عظیم گردشگری این ظرفیت به خواب طولانی رفته است و آثار شگرف تاریخی بدون بهره‌برداری به حال خود رها شده است.

همچنین سید کریم موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کشور گره‌هایی داریم ولی این گره‌ها در خوزستان بسیار محکم‌تر، باز نشدنی‌تر و فراوان‌تر هستند.

وی با طرح این پرسش که آیا واقعاً عزمی برای حل مشکلات استان وجود دارد؟ بیان کرد: برخی مشکلاتی را که مشاهده می‌کنیم به گونه‌ای است که واقعاً انسان به وجود و حجم آنها شک می‌کند. واقعاً چرا در خوزستان به چنین جایگاهی رسیدیم؟ چه افراد و چه افکاری باعث شده است که خوزستان به این نقطه برسد که از هر گوشه و کنار آن مشکلی و بحرانی به صدا می‌رسد.

 

حسینی با اشاره به اینکه باید از نظر رسانه در هر شرایطی استقبال کرد و هر نقدی را دشمنی به حساب نیاورد، بیان کرد: برخی موارد یک نقد یا تلنگر رسانه، بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ همان‌گونه که حتی ممکن است یک نطق یک نماینده در برخی موارد می‌تواند راهگشا باشد ولی در کل باید تعلقات را کنار گذاشت و به فکر درد مردم استان بود.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خوزستان کمتر یاد گرفته‌ایم که تیمی کار کنیم وی اگر نمایندگان استان و رسانه‌ها در کنار هم و برای حل معضلات استان قرار بگیرند بی‌شک می‌توانند بسیار قوی‌تر کار کنند و مشکلات استان را به خوبی حل کنند.

 

حسینی تاکید کرد: باید مشکلات و معضلات استان، موضوع بندی شود و برای حل هر کدام چاره‌اندیشی مناسبی داشته باشیم. اگر هم کاری انجام می‌شود نباید منت آن را سر مردم بگذاریم بلکه اینها دستاوردهای نظام است.

 

وی تصریح کرد: معضل اول استان خوزستان، سو مدیریت است. سو مدیریت، فساد و تا حدودی تبانی را به راحتی می‌توان در مدیریت استان مشاهده کرد و متأسفانه این شرایط با هم تطابق یافته‌اند. اگر بخواهیم استان به جایگاه مناسبی دست پیدا کند باید این شرایط را تغییر داد.

 

حسینی با اشاره به اینکه خوزستان برای رسیدن به جایگاه مناسب نیاز به ایجاد یک جنبش دارد، کرد: مردم، نمایندگان و رسانه‌ها باید چنین جنبشی برای رسیدن به جایگاه مناسب ایجاد کنند.

 

در سویی دیگر مجتبی یوسفی در واکنش به اظهارات چند روز پیش سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران مبنی بر اینکه « ورزشگاه فولاد آره‌نا در منطقه سفید قرار دارد و دیدار فولاد و استقلال می‌تواند در این ورزشگاه برگزار شود» گفت: « با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در استان خوزستان که ۲۵ تا ۳۰ درصد آمار ابتلا روزانه کشور مربوط به استان ما به شمار می‌رود و وضعیت قرمز است، باید مسئولین امر در ستاد ملی مقابله با کرونا و هم ستاد استانی و از طرف دیگر مسئول‌هایی که به نوعی تصمیم‌گیرنده در مبحث کرونا هستند، در برخی تصمیماتشان بازنگری انجام دهند و همراه با مردم که فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند و مراقبت‌های فردی انجام می‌دهند، مسائل را به گونه‌ای مدیریت کنند که کار از این که هست سخت‌تر نشود. از این جهت برخی تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود، ما را به عنوان نماینده مردم نگران می‌کند.»

 

وی ادامه داد: هر چند تصمیم فدراسیون فوتبال بر این اساس است که مسابقات لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار شود و شاید ورزشگاه فولاد خوزستان در منطقه سفید باشد اما باید توجه کرد که حضور تیم‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال در خوزستان حتی اگر بازی بدون تماشاگر هم باشد، باز هم با توجه به علاقه‌ای که مردم به فوتبال دارند، منجر به ازدحام جمعیت خواهد شد و در این بین اگر حتی یک نفر هم کرونا داشته باشد کافی است تا تعداد دیگری را مبتلا کند. هواداران به بازیکنان استقلال علاقه دارند و به فرودگاه می‌روند که از تیم محبوبشان استقبال کنند.

 

نماینده اهواز در مجلس در پایان با توصیه به مسئولان سازمان لیگ و ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا گفت:« هر چند بحث کرونا موضوعی تخصصی است که باید ستاد ملی و استانی درباره آن نظر بدهند اما به نظر من برگزاری این مسابقه تصمیم غلطی است و ممکن است از قبال برگزاری این مسابقه مشکلاتی به وجود بیاید. برگزاری دیدار فولاد و استقلال در خوزستان در وضع فعلی به صلاح نیست، این همه صبر کردیم، یک مقدار بیشتر صبر کنند تا شرایط عادی شود. وقتی شرایط استان قرمز است، عواقب چنین تصمیمی مشخص خواهد بود. در مجموع به نظر من تصمیمی که گرفته شده درست و کارشناسی شده نیست و باید در این تصمیم بازنگری شود.»

 

کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان خوزستان در مجلس مشخص شد

همچنین بر اساس  تعیین اعضای کمیسیون‌ها ماده ۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

 

طبق تبصره ۱ این ماده، فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرائی این ماده بر اساس شاخص‌های: تحصیلات، سوابق اجرائی مرتبط و نمایندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیأت رئیسه مجلس تهیه می‌شود و به تصویب جلسه مشترک هیأت رئیسه وکمیسیون آیین‌نامه داخلی می‌رسد.

 

طبق ماده ۳۸ آیین نامه داخلی، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس می‌باشد. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل نوزده و حداکثر بیست‌و‌سه نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد (۳۹) تا (۴۴) آیین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

 

لیست اولیه و کامل اعضای خوزستانی کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم به شرح زیر است:

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری: سید محمد مولوی

کمیسیون اجتماعی: سید کریم حسینی،سید محمد مولوی، محمد کعب عمیر

کمیسیون اقتصادی:سید لفته احمد نژاد

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:سید مجتبی محفوظی، سید کریم حسینی، سید احمد اوایی، حبیب آقاجری، فریدون حسنوند، علیرضا ورناصری، قاسم ساعدی، مجید ناصری نژاد

کمیسیون انرژی: محمد کعب عمیر، فریدون حسنوند، قاسم ساعدی، جلیل مختار، سهراب گیلانی، مجتبی یوسفی، مجید ناصری نژاد، ابراهیم متینیان، محمدطلا مظلومی، عبدالله ایزدپناه، علیرضا ورناصری، حبیب آقاجری

کمیسیون برنامه و بودجه: سهراب گیلانی، محمدطلا مظلومی

کمیسیون صنایع و معادن: سید احمد اوایی

کمیسیون عمران: مجتبی یوسفی، جلیل مختار، ابراهیم متینیان

کمیسیون کشاورزی: سید مجتبی محفوظی، عبدالله ایزدپناه، سید لفته احمدنژاد

https://hoorkhabar.ir/684906کپی شد!
59