پول هست؛ منتظر شکوفایی استانمان باشیم؟

به گزارش هورنیوز  – همایون یوسفی نماینده اهواز در مجلس، اخیراً طی مصاحبه ای به نکاتی در خصوص بودجه سال ۹۸ اشاره کرده است. او در این مصاحبه یکی از اهداف مهم کشور برای بودجه سال ۹۸ را ایجاد اشتغال، کنترل تورم و کاهش فقر مطلق عنوان کرد که با توجه به شرایط ناهمواره و تلاطم اقتصادی می تواند امیدبخش باشد.

یوسفی سپس گریزی به مشکلات دولت و بحران های پیش آمده زد و همچنین از افزایش بودجه آموزش و پرورش و حقوق معلمان خبر داد.

گذشته از این خبرهای خوب، آنچه بیش از هرچیزی برای خوزستانی ها جالب توجه بود اختصاص بالاترین بودجه عمرانی و عمومی کشور با توجه به شرایط سخت استان به خوزستان بود چرا که طی سال های اخیر پیکر خوزستان زخم های زیادی را از بی توجهی دولت و ضعف مدیریت برداشته است و این اتفاق می تواند مرهمی بر این کهنه زخم ها باشد.

چه کسی است که نداند پروژه های عمرانی بسیاری در سطح استان خوزستان یا به مرحله اجرا نرسیده و یا نیمه کاره رها شده اند و اگر علت را جویا شویم از پیمانکار گرفته تا کارفرما همه یک نشانی را می دهند و آنهم چیزی جز غول مشکلات مالی نیست؛ اما آیا باید مشکلات مالی را تنها مقصر عدم رشد و توسعه استان خوزستان دانست؛ قطعا اینطور نیست چرا که تجربه دیگر استان ها ثابت کرده است وقتی که مدیریتی کارآمد و توانمند وجود داشته باشد در بدترین شرایط نیز می تواند عملکرد قابل قبولی را ارائه دهد.

انباشت خواسته های عمومی شهروندان خوزستانی که بسیاری از آنها را وادار به مهاجرت کرده است، ناخواسته باعث می شود  آنها استان خود را در مقام مقایسه با دیگر استان ها قرار دهند و ماحصل این قیاس نیز چیزی جز احساس تبعیض و نابرابری نخواهد بود اما حقیقت این است که  بخش عمده ای از محرومیت خوزستان ریشه در ضعف مدیریتی درون استانی دارد نه کم کاری دولت.

اختصاص بیشترین بودجه عمرانی و عمومی کشور به استان خوزستان خبری مسرت بخش و امیدوار کننده است تا انبوه پروژه هایی که لَنگ اعتبار بودند به سرانجام برسند چرا که دستگاه های اجرایی زیادی از جمله شهرداری ها، دانشگاه علوم پزشکی، نوسازی مدارس، راه و شهرسازی بانی معطل ماندن پروژه های خود را نبود اعتبار عنوان می کنند.

حال این سوال مطرح می شود آیا صرف وجود بودجه می تواند تضمین کننده انتظارات شهروندان خوزستانی باشد یا خیر؛ قطعا پاسخ به این سوال با گذشت زمان مشخص می شود چه اینکه پیش از این نیز دولت ها در مقاطع مختلف چنین کمک هایی را به خوزستان اختصاص داده بودند اما ضعف مدیریتی مانع تحقق برنامه ها و استفاده بهینه از اعتبارات می شد.

باید دید استاندار، نمایندگان مجلس، معاونت عمرانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان و همه کسانی که در راس مدیریت این استان قرار دارند در سالی که بیشترین بودجه عمرانی و عمومی به خوزستان اختصاص داده شده است چه عملکردی از خود نشان می دهند؛ آیا همه پروژه هایی که با ساخته شدن می توانند سهم بسزایی در رفاه شهروندان ایفا کنند و از قضا مدتها است در انتظار گوشه چشمی از سوی مسئولین هستند به بهره برداری می رسند یا هزار توی پیچ و خم اداری مانعی برای تحقق این امر می شود.

https://hoorkhabar.ir/680216کپی شد!
63