یادداشتی به بهانه روز جهانی زن

هورنیوز – سحر صنیعی دکترای علوم سیاسی – هر ساله روز جهانی زن در ۸ مارس برگزار می شود؛ در تمامی کشورهای جهان این روز مورد استقبال و توجه بسیاری از زنان و مردان قرار می گیرد. در این روز زنان، سعی می کنند خواسته های برابرخواهانه خود را از دولتمردان و نهادهای حقوق بشر، دوستانه طلب نمایند.

همان طور که شاهد هستیم زنان در تمامی طول دوران زندگی شان با تبعیض ، خشونت ، تجاوز ، سرکوب و عدم حقوق برابر در مورد طلاق، ازدواج، تحصیل، اشتغال، و حتی سقط جنین و … روبه رو بوده و هستند و در بسیاری از جوامع این موارد برای زنان بسیار پر رنگ تر و حاشیه سازتر مشاهده می شود.

زنان بخصوص در جوامع کمتر توسعه یافته و در شهرها و روستاهایی که از سطح سواد کمتری برخوردار هستند آسیب پذیرتر هستند و معمولا نمی توانند نقش واقعی خود به عنوان نیمی از نیروی جامعه را ایفا کنند. از جمله دلایلی که مانع رشد بانوان می شود پدیده کودک همسری است که علاوه بر همه آسیب هایی که در پی دارد زمینه های رشد و بالندگی آنها را نیز از بین می برد.

از دیگر آسیب هایی که در کمین بانوان و دختران چنین مناطقی است مقوله بازماندگی از تحصیل است که معمولا آمار کودکان دختر از کودکان پسر بیشتر است. نادیده گرفتن توان زنان در حقیقت خاخموش کردن و سرپوش گذاشتن به توان و انرژی نیمی از یک جامعه است که در صورت فراهم آوردن بسترهای مناسب می تواند به رشد و پیشرفت جامعه کمک نماید.

بر خلاف دستگاه های تبلیغاتی غرب و آنچه از سرزمین ما به تصویر می کشند با مرور تاریخ کهن ایران می بینیم که زنان در تاریخ این سرزمین جایگاه های ویژه و خاصی داشته اند و حتا به پادشاهی نیز رسیده اند و این درست بر خلاف آن چیزی است که در تمدن هایی مانند یونان و رم که به عنوان منبع الهام و ایدئولوژی آنها شناخته می شود.

شاهنامه شناسان با مقایسه جایگاه زن در شاهنامه و آثار همپای آن مانند ایلیاد و اودیسه هومر اذعان می دارند که آنچه شاهنامه از زن گفته بسیار متفاوت با آنچه هومر بیان داشته است.

در انتها باید بگوییم در دانش روانشناسی اجتماعی، یکی از موارد آسیب زا به اجتماع و نهادهای آن، نپذیرفتن و درک نکردن گروه های مختلف بخصوص گروه های جنسی است و همین امر مخل ایجاد بستر آرام روانی برای یک جامعه است و منجر به ایجاد خشونت های بیشماری در اندام واره آن می شود.

امید به آنکه بتوانیم در حوزه ی روانشناسی اجتماعی، روانشناسی سیاسی و حتی فلسفه ی حقوق راه کارهای مناسبی را برای بهبود و حل چالش های موجود در جامعه زنان ارائه دهیم.

 

 

https://hoorkhabar.ir/678960کپی شد!
87