رئیس هیئت های ورزشی خوزستان تا کنون چه عملکردی داشته اند؟

همانگونه که مستحضرید هیئت های ورزشی تشکیلاتی هستند که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته یا رشته های ورزشی مربوطه و ایجاد انگیزه و نیز جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعدادها و بالا بردن سطح مهارت های ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش بینی شده در اهداف وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ذیربط ایجاد می گردد، نماینده و جانشین فدراسیون ورزشی مربوطه در استان است که فعالیت های مرتبط در سطح استان را با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه اجرا و نظارت می نماید. با زبان ساده تر یعنی اینکه هیئت های ورزشی بازوان اصلی فدراسیون ها و ادارات ورزش و جوانان در استانها بوده و سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای رشته های ورزشی وظیفه هیئات است که طی چند یادداشت به واکاوی عملکرد روئسای هیئت های ورزشی استان خوزستان می پردازیم.

استان خوزستان باوجود منابع عظیم مالی و استعدادهای انسانی بدون شک می بایست همیشه در بالای جدول بهترین ها در حوزه ورزش قرار بگیرد و اگر چنین اتفاقی حاصل نشد کارشناسان، رسانه ها و ورزش دوستان با سوالات موشکافانه برای یافتن جواب و احتمالا معرفی مقصر در یک چنین وضعی بپردازند.

از آنجایی که رئیس هیئت ورزشی بعنوان متولی رشته و یا رشته های زیر مجموعه خود می بایست پاسخگوی عملکرد همه کادر هیئت خود باشد، حتماً باید فردی باشد که بتواند یک مجموعه را مدیریت کند. و اگر یک چنین اتفاقی حاصل نشد اعضای مجمع رای دهنده با هماهنگی با فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان وی را استیضاح کنند تا از ضررهای احتمالی آینده برای رشته های ورزشی جلوگیری نمایند.

روند انتخاب رئیس هیئت به گونه ای است که مدیرکل ورزش و جوانان یک گزینه را بعنوان سرپرست به فدراسیون معرفی کرده و فدراسیون پس از بررسی تا برگزاری مجمع انتخابات وی را بعنوان متولی رشته های مذکور شناخته و تقریباً همه اختیارات رئیس هیئت را داشته جز چند مورد خاص که شرح آن موارد از حوصله مطلب خارج است.(البته گاها بدون سرپرست و با همان رئیس قبل از اتمام دوره انتخابات صورت می پذیرد)

از سویی دیگر در مدت سرپرستی متولی هیئت اداره ورزش و جوانان و فدراسیون می تواند با روشهای نانوشته سمت و سوی انتخابات را به گونه ای طراحی کنند که یک شخص بسیار کم زحمت بعنوان رئیس هیئت معرفی شود که این مبحث هم در حوصله مطلب نبوده و احتمالا در یادداشتهای بعدی در مورد این روشها توضیح بیشتر ارائه می شود.

آنچه که در این مرقومه مورد نظر است اینکه رئیس هیئت چه کسی باشد که بتواند رشته های ورزشی یک هیئت را قانونمند کند و با ارائه سبک مدیریتی و جذب منابع یک هیئت را تعالی ببخشد. البته آنچه که در هیئت های ورزشی خوزستان معمولاً تا کنون شاهد هستیم کمتر رئیس هیئتی توانسته یک برنامه هدفمند و آینده دار را برای یک هیئت ترسیم کند، که پس از وی نیز پیاده سازی شود. برخی از رئیس هیئت ها هم هیچگونه برنامه ای ندارند و به روزمرگی دچار شده اند که بسیار فراوان بوده و هستند.

با این توضیحات به تیپهای مختلف روئسای هیئت ها می پردازیم:

گروه اول معرفی شده از نمایندگان مجلس یا استانداران زمانهای مختلف که معمولا اکثراً برای قولهای که به این افراد داده شده صاحب هیئت می شوند یا برای نیروی انسانی آن هیئت برای رویدادهای سیاسی وارد هیئت شده اند و تقریباً همه آنها موفق نبوده اند.

گروه دوم افراد سرمایه دار که به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول آمده اند برای ورزش هزینه کنند و برند خود را معرفی کنند و محبوبیت کسب کنند و گروه دوم کسانی هستند که فقط چون پولدارند و من چنین چنان می کنم وارد ورزش می شوند و در نهایت هیچ آورده ای ندارند.

گروه سوم افراد نزدیک به مدیران کل است که معمولا توجیه مدیران این است که با افرادی می توانم کار کنم که به ما نزدیک باشند و معمولاً این افراد به دلیل بودجه خوبی که از مدیر دریافت می کنند چرخ ورزش را راه انداخته و معمولاً تا کنون اکثراً برای هیئت های ورزشی سود داشته اند.(این افراد می تواند شامل مدیران کل، مدیران ورزشی دستگاههای مختلف و… باشد)

گروه چهارم دانشگاهیان ورزشی هستند که بدون مدیریت در لایه های زیرین یک هیئت ورزشی گاهاً آمده و پس از چهارسال اول تازه چندوچون کار را یادگرفته و این افراد به دلیل اینکه نمره می دهند نباید انتقادهم شوند.(ناگفته نماند که چند نفر از این اساتید بسیار خوب عمل کرده اند که جای تقدیر دارد)

گروه پنجم افرادی که هیچ پست و منصبی نداشتند و با اندکی بلوف سیاسی یا بزرگنمایی رئیس هیئت شده اند و سالها بر یک هیئت حکمرانی می کنند و هنوز نمی دانند هیئت و هیئت داری چیست ولی با یک هاله محافظت شده از غیب و عجیب و غریب بدون ریشه ادامه می دهند.

گروه آخر ورزشی ها هستند که اگر دیگر فردی پیدا نشد که بیاید و یک هیئت را بپذیرد به ورزشی های میدان دیده و پیشکسوت می دهند.

البته بعضاً افرادی دیگر خارج از این گروهها هم آمده اند مثل روحانیت، نمایندگان مجلس و شورا و… که مدیریت ایشان زیاد طولی نکشیده است.

هدف نگارنده از ارائه گروه بندی بالا آن است که این نوع انتخاب هیئت حدود چهار دهه در خوزستان رواج دارد و هیچ آیتم مشخصی از سوی یک کارگروه خبره تعیین نشده که اگر مثلاً رئیس یک هیئت هیچگونه آورده مالی نداشته باشد چه باید بشود و…

در پایان قسمت اول به کلیات روئسای هیئت ها در تمام ادوار گذشته ورزش خوزستان پرداخته ایم و در قسمت های بعد به اینکه چه افرادی می بایست از این روئسا سوال داشته باشند و چگونه ترتیب اثر داده شود خواهیم پرداخت. همچنین سبک مدیریت مدیرکل حاضر ورزش و جوانان استان و نوع انتخاب هیئت های ورزشی زمان وی را در قسمت های پس از آن مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

ادامه دارد…

علی بهمن/پیشکسوت ورزش

 

 

https://hoorkhabar.ir/678695کپی شد!
270