باران خوزستان را شست و برد

هورنیوز – آبگرفتگی تنها نتیجه بارش های اخیر در خوزستان نبوده است و یکشنبه غروب بازی استقلال تهران و خوزستان به سبب بارش شدید باران متوقف و لغو شد.  در همین حال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مفقود شدن  ۴ نفر نیز در رودبار چیره، فومن و گیلان اشاره کرده و گفت: در این مدت ۵٠ تیم عملیاتی شامل ١۹٢ امدادگر فعال بودند.
آب باران می‌خواهد خوزستان را ببرد

مردم اهواز و بسیاری دیگر از شهرهای این استان که در تابستان به خاطر هجوم ریزگردها، عملا زندگی اشان فلج شده بود و دعا می کردند تا زودتر زمستان بیایید و با بارش باران، آلودگی ها کمتر شود، حالا تنها بعد از ۴ روز بارش شدید باران با بحرانی جدید روبرو شده اند. بحرانی که بسیاری از خیابان های این شهر را زیر آب برده و ماشین هارا به قایق هایی متحرک در روخانه – خیابان های اهواز بدل کرده است.

حالا مردم اهواز که تا دیروز برای فرار از آلودگی ناشی از ریزگردها به خانه هایشان پناه می بردند، با ورود آب به منازلشان، دیگر پناهی ندارند و عملا زندگی دوباره در این کلانشهر کشور مختل شده است.

در توصیف وضعیت اهوازی ها همین بس که علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص آن گفته است: تعدادی از محله های هر منطقه همچنان در زیر آب هستند اما بیشترین آبگرفتگی پس از بارش باران در منطقه ۶ رخ داده است. گفته می شود که در زمان بارش ها، بیش از ۲۰۰ نقطه در اهواز در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی می شوند و تاکنون کاربران فضای مجازی در هفته های اخیر، با انتشار تصاویر محله ها و خیابان های محل سکونت خود اعتراض خود را نسبت به شهرداری (که متولی دفع آب های سطحی بر اساس قانون است) و شرکت آبفا اهواز نشان داده اند.

مشکلی که پیش از این هم معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز به آن اعتراف کرده گفته بود: مشکل آبگرفتگی معابر پس از باران را نداشتن سیستم دفع آبهای سطحی است. ولی نباید انتظار داشت شبکه فاضلاب پس از گذشت ۲۷ سال همچنان متحمل نداشتن کانال دفع آب های سطحی شود.

اما اهواز تنها شهر خوزستان نیست که با بارش های اخیر دچار سیلاب و ابگرفتگی شده است. بسیاری دیگر از شهرهای این استان نیز این روزها هم با سرما دست و پنجه نرم می کنند و هم با سیل و آبگرفتگی.

سعید حاجیان فرماندار شادگان به عنوان یکی از همین شهرها در خصوص آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در این شهرستان به ایرنا گفت: البته این بارندگی برخی معابر شهری و روستاهای اطراف را با آبگرفتگی مواجه کرد و اکنون نیروهای خدمات شهری شهرداری در مناطق مختلف شهر در حال تخلیه آب ها از سطح معابر هستند.

به گفته وی راه های مواصاتی به شهرستان شادگان باز است ولی بارندگی های اخیر باعث قطعی برق در برخی مناطق این شهرستان شد.

دزفول هم از دیگر شهرهای استان خوزستان است که هم آبگرفتگی در آن اعلام شده و هم بسته شدن راههای اصلی شهر.

منصور نظریان سیاهپوش رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای دزفول با ذکر اینکه ۲ مسیر کوهستانی این شهرستان بدلیل بارندگی دچار ریزش کوه شده بودند گفت: بدلیل بارندگی مسیر سردشت به بوالحسن و شهیون به لیوس دچار ریزش شدند که توسط ماشین آلات راهداری مسیر تردد روستاییان باز شد.

به نظر می رسد اما، مشکلات شهرستان دزفول بسیار جدی تر از این ها باشد و تقریبا تمامی بخش ها و روستاهای آن با آبگرفتگی و سیل دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته عدنان غزی فرماندار شوش حدود ۳۰ روستای شهرستان شوش به دلیل بارندگی دچار آبگرفتگی شدند.

عباس پورعاطف بخشدار شاوور شوش نیز گفت: اهالی حدود ۲۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر که عمدتا بدون دهیار هستند با کمک راهداری، دهیاری و اهالی منطقه در حال رفع مشکل تردد هستند.

علاوه بر روستاییان، عشایر هم ازعواقب بارش های اخیر در امان نبوده اند بطوریکه به گفته رییس جمعیت هلال احمر شهرستان شوش نیز با بیان اینکه این نهاد در آماده باش کامل است، اظهار داشت: خساراتی با بارندگی شب گذشته به عشایر غرب کرخه وارد شد که امروز با اعزام یک تیم مشکل این عشایر رفع شد.

سید مجید نوری زاده افزود: اقلامی نظیر چادر و دیگر ملزومات بین این عشایر توزیع شد.

بناهایی که براثر باران تخریب شد

از بارش های اخیر، میراث فرهنگی شهرهای مختلف هم در امان نمانده اند، بطوریکه به عنوان نمونه معاون خدمات شهری شهردار دزفول خبر از ریزش دیواره طرح برج طاووس داد و گفت: بر اثر بارندگی دیواره طرح برج طاووس واقع در قسمت داخلی بوستان علی کله به طول چهار و عرض یک متر دچار ریزش شد.

محمد ابوالحلاج افزود: خوشبختانه ریزش های صورت گرفته خسارتی در پی نداشته اند و تلاش برای بازگشایی و ایمن سازی مسیر ادامه دارد البته هیچ مشکلی در خیابان اصلی ایجاد نشده است.

با این وجود به نظر می رسد خطر تخریب تاریخی خوزستان بیشتر از این موارد باشد.

قاسم منصور آل کثیر به عنوان یکی از فعالان میراث فرهنگی خوزستان از آسیب به برخی بناهای خوزستان بر اثر بارندگی های اخیر خبر داد و گفت:بارندگی های اخیر به شدت موقعیت بناهای تاریخی را به خطر انداخته است.

وی در توضیح دلایل خود گفت: به عنوان مثال سقف بقعه متبرکه سید احمد تفاخ که ثبت ملی است در جنب روستاهای میاناب گوماط از بخش شاوور توابع شهرستان شوش در اثر بارندگی های ممتد فرو ریخت. همچنین باخبر شدیم بخشی از خانه ی “بیت الشیوخ” منطقه عامری اهواز نیز تخریب شد. همزمان تصاویر و خبرهای آسیب دیدنِ قسمتی از بنای معین التجار در مرکز اهواز نیز شنیده شد که روابط عمومی این سازمان اعلام کرد دیوار فرو ریخته تاریخی نیست.

وی افزود: همچنین شدت باران باعث شده پایگاه جهانی زیگورات دورانتاش چغازنبیل اعلام کند که ورود گردشگر فعلا ممنوع است.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: در هر صورت فروریختن دیوارِ غیرتاریخیِ بنای معین التجار باید زنگ خطری برای توجه بیشتر به میراث اهواز باشد.

آل کثیر افزود: البته به نظر می رسد بناهای دیگری هم بر اثر این بارندگی در معرض تخریب هستند . بناهایی چون شهرتاریخی “مگرنات” که به دلیل حفاری های عمیق در چهارگوشه ی بنای معروف مگرنات، با باریدن باران و پرشدنِ گودال های حفر شده، درآستانه آسیب دیدن جدی هستند.

https://hoorkhabar.ir/676944کپی شد!
132