همه چی آرومه (۱)

هورنیوز – هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در خصوص خشکسالی استان خوزستان برای سال جدید با تأکید بر لزوم هوشیاری برای نحوه مصرف آب ادامه داد: نگرانی هایی اعلام شد ولی تصور نمی کردیم در بحث منابع آبی به چنین مرحله ای برسیم. با توجه به سابقه دیرینه ای که در این بخش داریم و انجام کارهای مطالعاتی حقیقتا این دوره را جزو نادرترین دوره می دانم؛ در وضعیت بسیار خطرناک و شدیدی قرار گرفتیم.

وی افزود: متأسفم اعلام کنم که یکی از شدیدترین خشکسالی این قرن را در خوزستان، ایران و منطقه پشت سر می گذاریم؛ در آخرین خشکسالی که ۸۶ بود کاهش ۴۰ درصدی را در سال داشتیم و امسال کاهش ۵۰ درصدی را داریم؛ این وضعیت در استان های مجاوری که برای ما تولید آب دارند (مثل کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری) با کاهش ۶۰ درصدی است.

متولی اشتغالزایی کشاورزان کیست؟

مصطفی شبه معاون سازمان آب و برق خوزستان در خصوص مرگ نخیلات این استان گفت: قاعدتا چون متولی برنامه ریزی منابع و مصارف هستیم؛ تصمیم اینکه چه برنامه ای مورد اجرا قرار بگیرد برعهده ستاد خشکسالی استان گذاشته شده ولی ما هم بر اساس تجربیات، علم و تکلیف اجازه اظهارنظر در مورد میزان برنامه ریزی مصرف را داریم. منابع آبی در عین حال که مصرف کنندگان و مشتریان را منتفع می کند بلکه از این محل کسب درآمد دارد و آن را برای به روز رسانی، توسعه و سایر بخش های آبی خوزستان سرمایه گذاری می کند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه کارون برای کشاورزی پیشنهاد عدم کشت را داریم، ادامه داد: اشتغالزایی برای کشاورزانی که بیکار می شوند در حیطه اختیارات آب و برق نیست.

شبه با بیان اینکه در حال حاضر نگران ضمانت اجرایی برای برنامه مصرف آب در بخش های مختلف هستیم، گفت: وقتی ابلاغ برنامه مصرف مورد توجه قرار نگیرد همه برنامه ریزی های مصرف آب را تحت شعاع قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه شاید حوزه کرخه شرایط مساعدتری نسبت به مابقی حوزه ها داشته باشد، اضافه کرد: برنامه ریزی برای این حوزه نیز انجام و به ستاد خشکسالی ابلاغ می شود؛ سال گذشته بالغ بر ۶۵ هزار هکتار کشت برنج در خوزستان داشتیم که پنج برابر تولید گندم آب مصرف می کند. همچنان که وزارت جهاد اعلام کرده به غیر از دو استان، کشت برنج در استان های دیگر ممنوع است، اعلام می کنیم که به هیچ عنوان زیربار کشت برنج در خوزستان نمی رویم. فصل گذشته را پشت سر گذاشتیم ولی امسال باید این مسئله را از ذهن پاک کنند که امسال کشت شلتوک و برنج داشته باشیم.

۱۳ اهوازی هپاتیت گرفته اند!

محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: در ۳۰۱ نقطه اهواز تلاقی آب شرب با فاضلاب را داریم. شکایاتی در خصوص این تلاقی‌ها به دادگاه قدس ارائه شده چون برخی از مردم را به بیماری هپاتیت آ مبتلا شده‌اند؛ حتی ۱۳ نفر شناسایی و آدرس این شهروندان نیز موجود است. مردم نباید بیشتر از این گرفتار آب ناسالم و شرایط موجود باشند، مقتضی است که مسئولان ذی‌ربط پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

اهواز یک کلانشهر عقب مانده است

حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن حسن‌زاده عنوان کرد: شهر اهواز به هیچ وجه دارای شاخص‌های یک مرکز استان و یک کلانشهر نیست. البته این جمله به این معنا نیست که هیچکدام از شاخص‌های یک کلانشهر را ندارد اما اهواز در بسیاری از این شاخص‌ها عقب مانده است و ضرورت دارد که این عقب‌ماندگی‌ها با همفکری و صمیمیت جبران شوند.

حسن‌زاده با تأکید بر لزوم توجه به تجارب موفق دیگر کلانشهرهای کشور افزود: باید دید که این کلانشهرهای موفق چه کرده‌اند؟ چقدر ما می‌توانیم از مردم عوارض بگیریم؟ چقدر می‌توانیم از مردم این موضوع را بخواهیم؟ ما در این منطقه فولاد، نیشکر، مجموعه صنعت آب و برق و … را داریم. اما باید چکار کرد تا درآمدهای بحق شهرداری محقق شوند. این پتروشیمی‌ها چقدر حق زیست‌محیطی خود را پرداخت می‌کنند؟ در واقع پرداخت نمی‌کنند.

مدیران ضعیف در حوزه اشتغال خوزستان برکنار می شوند

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان عنوان کرد: باید به سمت مدیریت اصولی حرکت و برنامه محوری را در دستور کار قرار دهیم؛ همچنین از مدیریت های هیجانی فاصله بگیریم. برای حرکت به سمت توسعه همه جانبه و اشتغالزایی بیشتر باید در شیوه مدیریتی خود تعارفات را کنار بگذاریم؛ هر کارشناس و مدیری که مانع جدی برای توسعه اشتغال است و توان و شرایط هماهنگی با مسیر ایجاد شده را ندارد باید کنار گذاشته شود و مدیری روی کار بیاید که می تواند متناسب با این سرعت حرکت و فعالیت کند.

احتمال زیاد وبا در خوزستان!

دکتر شکرالله سلمان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع خشکسالی در خوزستان اظهار کرد: اگر افت فشار در شبکه توزیع آب اتفاق بیفتد، به دلیل اینکه شبکه‌های آب و فاضلاب فرسوده هستند مکش منفی موجب تلاقی آب و فاضلاب می‌شود. بنابراین آلودگی آب تشدید می‌شود و احتمال افزایش موارد بیماری التور (وبا) وجود دارد.

https://hoorkhabar.ir/671881کپی شد!
237