تغییر برخی کاربریها کمتر از زمین خواری نیست!

هورنیوز – بر اساس تعریف موجود، طرح جامع شهری عبارت است از: << طرح بلند مدتی که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، اداری، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویتهای مربوط به آنها تعیین می شود… >>.

در تعریف موجود از طرح تفصیلی نیز آمده است:

<< طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمینهای شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویتهای مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می گردد >>.

چنانچه می بینیم این دو طرح الزامی و قانونی چنانچه به دقت به مرحله اجرا گذاشته شوند و از هر گونه سوء استفاده مصون بمانند، می توانند بهترین حافظ منافع شهر، در بلند مدت و کوتاه مدت باشند.

به بیانی دقیق تر، چنین طرحهایی را می توان همچون سیستمی دانست که خط مشی کلی سیاستهای شهری را ترسیم می کنند و بهترین الگوی استفاده صحیح از اراضی و کاربریها را به ما نشان می دهند، اما آیا چنین خط مشی منطقی و الگوی ثابت در اهواز پیاده شده است یا خیر؟ این سئوالی است که متولیان امر مدیریت شهر طی دو دهه اخیر، باید پاسخگوی آن باشند.

طی دو دهه اخیر مشاهده شده است که در مناطقی که قیمت زمین شدیدا سیر صعودی داشته، بسیاری از کاربریهایی که در نقشه تفصیلی شهر بوده، به شیوه های مختلف حذف شده اند.

متاسفانه اغلب این کاربریهای حذف شده از نوع ضروری برای حال و آینده شهر و برخوردار از حساسیت فوق العاده اجتماعی، فرهنگی، آموزشی-تربیتی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی، رفاهی، اداری و… بوده که با توسل به انواع ترفندها توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی از جمله سازمانها، ادارات و شرکتهای وابسته دولتی و خصوصی و… از دایره منفعت و آینده عمومی شهر اهواز خارج شده و موجب کاهش کیفیت محیط زندگی و خدمات رفاهی شهروندان و آسایش آنها گردیده است.

نظر به اهمیت مسئله تغییر کاربریهای حیاتی شهر، نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن ابعاد خطرناک این موضوع، باید بدنبال اخذ مجوز

برای بررسی جامع این امر توسط یک هیات تحقیق و تفحص باشند.

باید بررسی شود که شورا و شهرداری بعنوان امین مردم اهواز، چه اقداماتی در مقابل زمین خواریهای رسمی و غیر رسمی از خود نشان داده است؟

با ادامه این وضع معلوم نیست پاسخ فرزندان و آیندگانی که محکوم به زندگی در این شهر هستند را چگونه باید داد؟

بحث چپاول و غارت رسمی یا غیر رسمی کاربریهای ضروری شهر (توسط هر دستگاهی که می خواهد باشد) بحثی عادی نیست، بلکه از مهمترین موضوعات امروز اهواز به شمار می رود و همه دلسوزان واقعی این شهر باید پیگیر آن باشند.

* کارشناس مهندسی عمران/ کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل / مدرس دانشگاه

https://hoorkhabar.ir/652251کپی شد!
112