بیابان زدایی ۷۰ هزار هکتار توسط بسیج سازندگی

هورنیوز – سردار لقمان غلامی در نشست خبری قرارگاه مقابله با ریزگردها که امروز (۱۸ اسفندماه) در بسیج رسانه خوزستان برگزار شد، با تقدیر از آمادگی‌ها و اقدامات جهانی انجام شده برای راه‌اندازی قرارگاه بیابان‌زدایی شهدای مدافع حرم در استان با بیان اینکه کار بزرگ و بی‌نظیری در حال انجام است، اظهار کرد: سازمان بسیج از آغاز امسال با توجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری و دولت مبنی بر استفاده از توان بسیج در رفع معضل ریزگردها و بیابان زدایی برای کمک به دولت وارد کار شد.

وی اظهار کرد: طرح‌های پیشنهادی به دولت ارائه شد و آمادگی‌های سازمان بسیج برای کمک به دولت اعلام شد و نهایتاً از مجموع برنامه‌های پیشنهادی و آمادگی‌هایی که سازمان در عرصه‌های مختلف برای کمک به دولت داشت، مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع آبخیزداری، آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی و مشکلاتی که ما در این حوزه در کشور داریم، بسیج سازندگی وارد کار شود.

غلامی افزود: برای تحقق این هدف، کارهای کارشناسی و جلسات متعددی با وزیر جهادکشاورزی برگزار شد و در ۶ دی‌ماه امسال تفاهم‌نامه مشترکی بین وزیر جهاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سردار غیب‌پرور به امضا رسید که طبق آن باید ۴۵۰ هزار هکتار آبخیزداری در بیابان‌ و آبخوان‌داری و ۵۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی را در کشور به کمک دولت انجام دهیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: حجمی که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است حجم بسیار بالایی است، هر چند که زمان اجرا برای این موضوع کم است؛ اما ما با توجه اهمیت موضوع بحران ریزگردها در خوزستان و تأکید مقام معظم رهبری برای ورود همه دستگاه‌ها برای حل این مشکل، یک انگیزه فوق‌العاده‌ای در سطح کشور و در رده‌های مختلف به وجود آمد که در این حوزه در استان خوزستان اتفاق خاصی بیفتد. لذا پیگیری مسائل خوزستان در اولویت قرار گرفت و قرارگاه بیابان‌زدایی شهدای مدافع برای این کار راه‌اندازی شد.

وی اظهار کرد: از ۵۰۰ هزار هکتاری که اعلام شده، تاکنون ۷۰ هزار هکتار در مراحل اجرایی قرار گرفته است. طبیعی است که تحقق این کار مستلزم یک تمهید مقدماتی توسط دولت و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری و انجام مطالعات و بحث تمهید آب و … است.

غلامی گفت: در عین حال در حال حاضر در کشور یک موج بسیار مهمی از آمادگی در رده‌های بسیج و سپاه‌های استانی برای کمک به دولت در این حوزه ایجاد شده است و ان‌شاءالله بتوانیم این هماهنگی‌های لازم را برای آماده کردن مقدمات داشته باشیم تا کار بزرگی امسال شروع شود که نسبت به سال‌های گذشته بی‌نظیر است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: در طول ۱۵ سال گذشته، ۴۵۰ هزار هکتار آبخیزداری و بیابان‌زدایی توسط بسیج در کشور انجام شد و امنون تنها برای امسال ۵۰۰ هزار هکتار پیشنهاد شده است. ان شاءالله با این آمادگی‌ که ایجاد شده بتوانیم کار بزرگی را رقم بزنیم اما پیشنهاد ما این است که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و برای سال آینده یک برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: اعتقاد ما این است که بحث مبارزه با ریزگردها مستلزم یک کار جهادی و انقلابی و هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین دستگاه‌های دولتی و مخصوصاً فراهم کردن زمینه ورود مردم به مقابله با این پدیده است.

غلامی با بیان اینکه مقابله با ریزگردها یک مسئله بسیار جدی و اولویت‌دار برای نظام است، افزود: لازمه این کار ورود جدی مردمی و انقلابی است و بسیج سازندگی با توجه به تجربه خوبی که در هماهنگ کردم مردم و پای کارآمدن مردم دارد، آمادگی خود را اعلام می‌کند که همه ظرفیت‌های خود را برای کمک به دولت در این حوزه هماهنگ کند.

به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی موضوع بیابان‌ها در عین حال که یک تهدید برای نظام است، می‌تواند به سادگی تبدیل به یک فرصت بسیار ارزشمند و اقتصادی برای کشور بشود و منشأ تولید درآمدها و ثروت و استقرار جمعیت در روستاها و آبادانی در کشور شود. لذا بسیج با این رویکرد که بتواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند، با استفاده از ظرفیت تخصصی علمی که در اختیار دارد و همچنین انگیزه و عشق جوانان و مردم برای نقش‌آفرینی در این رابطه و تأکیدات مقام معظم رهبری آمادگی خود را برای این کار اعلام می‌کند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت راهیان نور، گفت: کل استان‌هایی که به سمت خوزستان می‌آیند این آمادگی را اعلام کرده‌اند که در صورتی که ما مقدمات را در استان فراهم کنیم با هماهنگی اداره‌کل منابع طبیعی، بخشی از فرصت زائرین را به این موضوع اختصاص دهند؛ با استفاده از آموزش‌هایی که می‌توانیم به افراد بدهیم، این ظرفیت خوبی است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

غلامی افزود: در عین حال استان‌های همجوار استان خوزستان اعلام آمادگی کرده‌اند که به خاطر تحقق منویات مقام معظم رهبری و مهار این پدیده به استان کمک کنند که پیگیری این موضوع را قرارگاه بیابان‌زدایی شهدای مدافع حرم به عهده گرفته است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی در زمینه انتخاب گونه‌ها در بیابان زدایی گفت: حدود ۷۰۰ هزار هکتار از مطالعاتی که توسط سازمان جنگل ها انجام شده در اختیار ما قرار داده است که از این ۷۰۰ هزار هکتار، ۵۰۰ هزار هکتار را با توجه به شرایط نقاط مختلف کشور تا خرداد می‌توانیم انجام دهیم. مطالعات در انتخاب گونه‌ها بر عهده سازمان منابع طبیعی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی در انعکاس مشکلات و نواقص اجرای ۵۰۰ هزار هکتار و کمک به مطالعات دقیق‌تر و انتخاب گونه‌های مناسب گفت: تلاش می‌شود گونه‌هایی انتخاب شود که برای دامداری مردم و تولید ثروت مناسب باشد. خیلی از گروه‌های علمی و بسیجی اعلام آمادگی کردند و نتایج تحقیقات خود را ارائه دادند. ساماندهی این گروه‌ها با محوریت منابع طبیعی از برنامه‌های ما در جهت تبدیل تهدید به فرصت است.

غلامی در زمینه آبخیزداری نیز گفت: تقریباً حدود ۱۰۰ میلیون هکتار از سطح کل اراضی مراتع کشور نیاز به آبخیزداری دارد. آبخیزداری مزایای زیادی دارد یعنی هر هکتاری که آبخیزداری انجام شود زمینه نفوذ ۵۲۰ مترمکعب در سفره‌های زمینی را فراهم می‌کند و هر هکتار آبخوان‌داری زمینه نفوذ هزار مترمکعب آب در سفره‌های زمینی فراهم در زمینه افزایش علوفه را ایجاد می‌کند. اما این کار مستلزم ورود مردم ، آگاه‌سازی و افزایش دانش آن‌ها برای مردمی شدن کار است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: یکی از اهداف اصلی تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت جهادکشاورزی به امضا رسید فراهم کردن زمینه استفاده از ظرفیت بسیج برای افزایش اطلاعات مردم و انجام آبخیزداری در سطح کشور با استفاده از توان مردم است. این کار می‌تواند منجر به تولید ثروت زیادی در کشور شود و پرآب شدن چا‌ه‌ها، قنوات و افزایش آب‌های زیرزمینی را فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: برنامه امسال در خوزستان بیابان‌زدایی شش هزار هکتار است و در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری اعلام آمادگی کردیم که اگر مقدمات انجام شود ۵۰۰ هزار هکتار را انجام دهیم.

غلامی در پایان تأکید کرد: باید به سمتی پیش برویم که بخش‌های قابل اجرا توسط مردم باید توسط مردم انجام شود.

https://hoorkhabar.ir/649999کپی شد!
153