بیمه ها بدنبال تقویت جیب متخصصان

هورنیوز – سولماز حیدری پزشک درمانگر دیابت گفت: بیمه سلامت دوازدهم آبان ماه سال جاری طی بخشنامه ای تشکیل پرونده برای انسولین های قلمی و ویزیت اجباری متخصص برای تحویل داروی انسولین را به درمانگران دیابت ابلاغ نمودکه اگر چه در نگاه اول صرفاً یک اقدام در جهت ساماندهی بیمه می باشد اما این اقدام را می توان از چند جنبه مهم قابل بررسی و تامل می باشد.

حیدری ضمن تاکید براینکه طبق آخرین آمار حدود ۵ میلیون نفر در ایران دیابت دارند گفت: متاسفانه آمار ابتلا در ایران و جهان در حال افزایش می باشد بطوریکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۲ برابر برسد.

ضمن اینکه طبق آمار وزارت بهداشت در سال گذشته (۹۴) حدود ۸/۳ میلیارد دلار هزینه سالانه درمان دیابت در ایران است و ۱۲ درصد بودجه سلامت کشور صرف بیماران دیابتی و عوارض آنها می شود.

این پزشک درمانگر دیابت ادامه داد: با این حجم بیماران دیابتی و با توجه به تعداد متخصصان داخلی و غدد در حال حاضر و پراکندگی آنها، مطمئنا متخصصان پاسخگوی این تعداد بیمار در کشور نمی باشند لذا پزشکان عمومی به عنوان خط مقدم در پیشگیری و درمان این بیماری نقش اصلی را ایفا می کنند .

حیدری با تاکید بر اینکه در کشور های پیشرفته مثل کانادا، استرالیا و … درمان بیمار دیابتی به عهده پزشک عمومی می باشد و شروع و ادامه درمان با انسولین نیز توسط پزشک عمومی انجام می گیرد گفت: بنظر می رسد این دستورالعمل های غیر کارشناسی و خلق الساعه نتیجه ای جز سرگردانی بیماران و هزینه کرد غیر منصفانه از جیب بیماران نخواهد داشت.

سولماز حیدری در ادامه و درباره ساختار انسولین های آنالوگ و حساسیت غیر کارشناسی بیمه ها درباره واگذاری تجویز آن به متخصصین گفت: این انسولین ها نسل جدیدی از انسولین ها هستند و به صورتی طراحی شده است که آموزش نحوه تزریق، تنظیم دوز درمانی در هر سن و فرهنگ و سطح سوادی به راحتی صورت می پذیرد.ضمن اینکه به راحتی قابل حمل است و نیاز به زنجیره سرما ندارد. حیدری اضافه کرد:ساختار این قلم به صورتی است که افراد نابینا یا کم بینا به دنبال عارضه چشمی دیابت به راحتی می توانند از آن استفاده کنند و بالطبع میزان خطای انسانی به طور قابل توجهی در این انسولین ها کاهش یافته است.

این پزشک درمانگر دیابت افزود: از سوی دیگر به علت کاهش ریسک افت قند،کاهش نیاز به بستری بیمار دیابتی و کنترل بهتر قند خون انسولین های آنالوگ نسبت به نسل قدیمی ارجح تر هستند و با توجه به اینکه

اغلب این بیماران سالها تحت پوشش درمان پزشک عمومی بوده اند و صرفا جهت شروع انسولین و حتی در ادامه،به فواصل ۶ ماه،باید جهت تمدید پرونده به متخصص مراجعه نمایند بنابراین به نظر می رسد این بخشنامه نتیجه ای جز سرگردانی و بی اعتمادی بیمار در مسیر رفت و آمد، بین پزشک عمومی و متخصص نخواهد داشت.

حیدری با تاکید بر اینکه دسترسی به متخصصین در همه جای کشور برای بیماران فراهم نیست و تحمل هزینه ویزیت متخصص صرفا جهت تایید شروع و فواصل ۶ ماهه کمی غیرمنصفانه است گفت:سئوال من از کارشناسان صادر کننده این دستورالعمل این است که صرفا یک ویزیت جهت شروع انسولین و نوشتن یک نسخه تایید توسط متخصص چه مشکلی از بیمار حل خواهد کرد؟اساساً فواصل ۶ ماهه تمدید از چه منطقی پیروی می کند؟آیا احتمال بهبود بیمار دیابتی تحت درمان با انسولین میرود ؟ آیا بر خلاف منابع علمی نیاز به انسولین در طول مدت کاهش می یابد !؟ آیا نگرانی بیمه از احتمال سوء مصرف انسولین و اعتیاد به این دارو است؟

حیدری در پایان با اشاره به اینکه پس از گذشت مدت زمانی کوتاه بطور حتم شاهد مراجعات مکرر بیمار دیابتی در این بازی اداری تمدید و تجویز و متخصص خواهیم بود و عملا این موضوع منجر به اختلال در روند درمان و پیگیری بیمار می گردد گفت: سال گذشته سند بیماری های مزمن در کشور تدوین شده است که در موارد متعهد شده می توان به دسترسی ۱۰۰ درصدی جمعیت به داروهای مناسب و فناوری های پایه و ضروری برای درمان بیماری های غیر واگیردار اشاره نمود، حال مشخص نیست بخشنامه تصویب شده براساس کدامیک از منابع علمی تحقیقاتی یا سند ملی بوده است!

https://hoorkhabar.ir/649175کپی شد!
104