جور ناکارآمدی میراث فرهنگی بر دوش بناهای تاریخی خوزستان

به گزارش هورنیوز خوزستان، قلب تپنده کشور است که هرگوشه آن دارای ظرفیت های بسیاری است؛ از نفت، گاز، آب های روان، دسترسی به دریای آزاد، صنایع سنگین و جاده های ترانزیتی که بگذریم خوزستان بهشتی بکر برای توریستان داخل و خارج کشور است.

استان خوزستان با قدمتی چند هزار ساله و دارا بودن اماکن تاریخی مانند معبد  چغازنبیل، سنگ نگاره های ایلامی ایذه، سازه های آبی تاریخی شوشتر، محوطه باستانی جندی شاپور بعنوان تنها دانشگاه ایران باستان، منطقه “بریم” و “بوارده” در آبادان قدیمی‌ترین تلمبه خانه نفت خاورمیانه در دارخوین، وجود چهار رودخانه بزرگ و سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس، چهار تالاب بزرگ، دشت “شیمبار” در مسجدسلیمان، دریاچه سد “دز” در اندیمشک و آبشار شوی در دزفول و صدها آثار باستانی دیگر به عنوان یک موزه طبیعی شناخته می شود.

با این وجود هر روز تصاویر تازه ای از تخریب آثار باستانی، ورود احشام به محوطه های تاریخی و دستبرد سودجویان به این بناها منتشر می شود که بی شک در کاهش ورود گردشگر تأثیر بسزایی دارد.

 یک اثر ملی و تاریخی قربانی اختلاف دو ارگان شد

طبق اخبار به دست آمده روز گذشته بخشی از  کوشک نورآباد از توابع ایذه عصر امروز بر اثر بارندگی فرو ریخت. فرماندار شهرستان ایذه در این ارتباط اظهار کرد: به دلیل نفوذ آب‌ بین لایه‌های عمارت‌ کوشک ‌نورآباد و عدم نگهداری این بنای تاریخی‌ توسط اداره میراث فرهنگی به دلیل اختلاف مالکیت با شبکه بهداشت و درمان قسمتی از این بنا تخریب شد.

محسن بیرانوند ادامه داد: در سال۸۷ این‌ بنا به صورت ۱۰۰ درصد مرمت شد، اما چون مالکیت این عمارت در‌ اختیار شبکه بهداشت و ‌درمان‌ بوده حفاظت از آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام نشده است.

وی اضافه کرد: جلسه مشترکی اخیراً با حضور مسؤولان شبکه بهداشت و‌ در‌مان و‌ میراث فرهنگی در‌ محل فرمانداری برگزار و قرار بر این شد شرایط واگذاری این عمارت به میراث فرهنگی فراهم شود‌ و ‌بهداشت و درمان اقدامات لازم ‌را در این باره انجام‌ دهد که‌ متاسفانه‌ کم‌کاری‌ها موجب صدمه بر‌ پیکره این بنا شده است.

فرماندار ایذه متذکر شد: این موضوع را به صورت جدی هم از شبکه بهداشت و ‌هم اداره‌ میراث فرهنگی تا به نتیجه رسیدن آن پیگری خواهم کرد و ‌با عاملان و مسببان آن برخورد خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی در برابر تخریب آثار باستانی دزفول بی‌تفاوت است

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در انتقادی خطاب به سازمان میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی نسبت به برخی آثار باستانی دزفول که در حال تخریب هستند، بی‌تفاوت است بافت قدیم دزفول با معماری منحصر به فرد به عنوان بخشی از تاریخ این سرزمین دارای ظرفیت‌های بی‌شماری در زمینه گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و نیازهای آن رفع شود.

این وضعیت تنها به دزفول و ایذه ختم نمی شود بلکه جای جای استان خوزستان امروز درگیر سوء مدیریتی است تاریخ استان را نشانه گرفته است. اگرچه امروز نام اهواز را با با پل های زیبا و متنوع ساخته شده بر روی رودخانه کارون  می شناسند اما این شهر با قدمتی چند هزار ساله دارای آثار تاریخی و باستانی بی شماری است که در پسِ کوچه های شهر مهجور مانده اند.

در بررسی عملکرد یکساله مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نخستین سؤالی که در ذهن مخاطبان، رسانه ها و کارشناسان شکل می گیرد آنست که جزء برگزاری جُنگ شادی، جشنواره اقوام، تعیین سفیران گردشگری خوزستان تاکنون چه اقدام شاخصی برای حفظ آثار باستانی خوزستان از جمله معبد چغازنبیل، خانه های تاریخی اهواز و بافت زیبای شوشتر صورت گرفته است؟

به گزارش هورنیوز تهدیدهای استاندار خوزستان مبنی بر برکنازی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، انتقادات نمایندگان خوزسان در مجلس شورای اسلامی و نارضایتی های انجمن های دوستدار میراث فرهنگی همگی بیانگر آنست که این اداره کل تاکنون عملکرد مطلوبی ارائه نداده که همین امر ضربه به تاریخ چندهزار ساله استان خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/647547کپی شد!
571
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.