کالای قاچاق در سربالایی ورود، تولید استان در سراشیبی سقوط

به گزارش هورنیوز قاچاق، پدیده شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر پیکر اقتصاد ملی کشور وارد کرده و فعالیت اقتصاد رسمی، برنامه‏ ها و سیاست‏ های کشور ما را تحت‏ الشعاع قرار داده و دچار اختلال نموده است.

از سویی دیگر نقاط ضعف موجود در اقتصاد کشور از نظر وابستگی به درآمدهای نفتی، اتکاء مصرف به واردات و وابستگی بسیاری از صنایع از نظر قطعات و فناوری، این امید را برای سودجویان و برخی کشورهای استعمارگر ایجاد کرده تا با تحریم ها اقتصاد کشور را فلج کنند از همین رو مقام معظم رهبری در راستای یک سیاست اصولی جهت مقابله با این توطئه، گفتمان «اقتصاد مقاومتی» را مطرح نموده ‏اند که تحقق آن، مستلزم برنامه‏ ریزی در رفع نقیصه‏ های موجود در اقتصاد و اصلاح و بهبود آن‏ها است.

۱۷۶۲۹۳۲_۴۶۷

با این وجود قاچاق کالا در بسیاری موارد، با ایجاد و تشدید رویه‏ های اقتصادیِ مغایر با اقتصاد مقاومتی ارتباط دارد و از این‏ رو، مبارزه با قاچاق یکی از شیوه‏ ها و ابزارهای اصلاح نقاط ضعف اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مناطق آزاد به عنوان یکی از متهمان اصلی گذرگاه ورود کالای قاچاق شناخته می شوند. استان خوزستان نیز به دلیل داشتن منطقه آزاد و هم مرز بودن با همسایگاه غربی همواره در معرض ورود کالاهای قاچاق قرار دارد.

اما نکته قابل توجه آنجاست که مسئولان استان درخصوص میزان و حجم کالای قاچاق اتفاق نظر ندارند از همین رو تاکنون اقدام مؤثری نیز پیرامون آن صورت نگرفته است.

کالای قاچاق در استان به صفر رسید

مقتدایی استاندار سابق خوزستان فروردین ماه امسال مدعی به صفر رسیدن کالای قاچاق در خوزستان شد و اظهار کرد: در خوزستان با فعالیت‌هایی که صورت گرفته می‌توان گفت در مرزهای آبی و خاکی شلمچه تا هندیجان قاچاق کالا به صفر رسیده است.

وی افزود: می‌توان گفت میزان قاچاق کالا در استان به صفر رسیده است آمار دقیق را باید کارشناسان متولی امر اعلام کنند اما آنچه کشف‌شده مربوط به ورود از مرزهای استان خوزستان با ۷بندر، بازارچه و پایانه‌های مرزی آن نیست.

کشف مقدار زیادی کالای قاچاق در استان

این درحالیست که فرمانده مرزبانی استان مهرماه امسال از کشف ۷۸۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان خبر داد و یادآور شد: مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق در جهت حمایت از تولیدات ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی از برنامه های جدی استان خوزستان است.

وی با اشاره به شناسایی و دستگیری دو هزار و ۱۰۰ مجرم اقتصادی در نیمه نخست امسال گفت: طی این مدت ۵۳۵ دستگاه خودرو و شناور توسط مرزبانان استان خوزستان شناسایی و توقیف شدند.

سردار نظرپور با اشاره به شناسایی چند گروه فعال در قاچاق سوخت، گفت: طی این مدت، ۴۶۶ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و به چرخه اقتصاد ملی بازگشت.

وی آبانماه امسال نیز از کشف مقادیر زیادی کالای خارجی قاچاق شامل ۳۴۴ دستگاه ماشین لباسشویی، ۶۶۲ دستگاه یخچال، ۲۸۶ دستگاه تلویزیون «ال ای دی»، ۸۳۴ دستگاه سرخ کن،مایکروفر و فرگاز، ۸۶ دستگاه جاروبرقی، ۱۴ هزار ثوب انواع پوشاک، ۸۹۲ جفت کفش، ۱۰۳ دستگاه کولر گازی و بیش از ۱۷۰۰ دستگاه انواع لوازم خانگی دیگر خبر داد.

کالای قاچاق تیر زهرآلود به قلب کارگر است

آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه نیز با انتقاد از ورود بی رویه کالای قاچاق خاطر نشان کرد: اگرچه تحقق اقتصاد مقاومتی به تولید بیشتر وابسته است اما نمی توان نقش مخرب قاچاق کالاهای بی کیفیت و ارزان را نادیده گرفت؛ قاچاق کالا به منزله تیری زهرآلود در قلب کارگران می نشیند و اثرات مخرب آن مانند قاچاق مواد مخدر است.

به گزارش هورنیوز مقام معظم رهبری در چند سال گذشته به طور مداوم درخصوص لزوم توجه به بحث اقتصاد مقاومتی به مسئولان و مردم گوشزد کرده اند که بی شک یکی از موانع تحقق این امر، ورود کالاهای قاچاق است.

گفته می شود به ازای هر ١۵ تا ٣٠ دلار قاچاق کالا، یک شغل از دست می‌رود، درحالی‌که برای ایجاد هر شغل حدود ١٠هزار دلار سرمایه‌گذاری لازم است که همین امر لزوم توجه مسئولان استان به ورود کالای قاچاق در استانی که آمار بالای بیکاری را دارد، نشان می دهد.

https://hoorkhabar.ir/636615کپی شد!
56
۲
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • رضا به نظر من تنها راه حل مشکل کالای قاچاق حمایت از تولیدات داخلی برای کاهش قیمت تمام شده محصولاتشون و افزایش کیفیفت اونه تا مردم به جای کالای قاچاق از محصولات داخلی استفاده کنن
  • شادگانی چه طور میشه یک کشتی از اون طرف دنیا بیاد و بار قاچاق رو راحت وارد کنه!؟ غیر ازاینکه یه نفر از اینجا سفارششو کرده که راحت ردش کنن!
منتشر شده۲