علت باران اسیدی در اهواز فاش شد

ناخوش خر خورده

در زمان های قدیم طبیبی بود که یک پسر داشت آرزوی وی طبیب شدن او بود تا پسر همچون پدر طبابت کرده و ادامه دهنده شغل پدری باشد ، به همین دلیل پسر را برای تلمیذ طبابت و فراگیری علم و فوت وفن آن به همراه خود به بالین مریض ها می برد.

روزی که برای نوبت دوم جهت نتیجه تجویز داروی قبلی  به همراه پسر رفته بود ، مشاهده نمود که مریض رو به موت بوده و دارو نتیجه عکس داشته ، لذا با ناراحتی رو به بستگان مریض کرد و گفت مریض چه ناپرهیزی کرده است؟ همه بستگان اظهار بی اطلاعی نموده و دوباره پزشک با تندی بیشتری عنوان نمود که حتما به مریض بیچاره هندوانه داده اید که به این روز افتاده و حاضرین با ناراحتی و تعجب گفتند درست است.

طبیب با عصبانیت گفت چرا مریض ناپرهیزی کرده؟ و نسخه سومی برای بیمار نوشت و رفت ، در بین راه برای یادآوری به پسر گفت متوجه فن آن شدی؟ فرزند گفت نه  پدر! طبیب کهنه کار در جواب گفت ، هر وقت به بالین بیماری می روی به اطراف او گشت و نظری بیفکن تا اگر مریض حالش ناخوش ترشد ، بهانه ای برای بدحالی وی داشته باشی!

بدان زمانی که به بالین این مریض می رفتیم ، پوست هندوانه ها را در سطل کنار اتاق بیمار دیدم و این را بهانه ای مناسب برای بدحالی اش قرار دادم.

طبیب روزی بیمار شد ، پسر را به بالین مریض خود فرستاد ، وقتی پسر وارد شد دید بیمار پدر بد حال تر شده و رو به موت است ، با فریاد بلند گفت مگر پدرم نگفت بیمار ناپرهیزی نکند به او چه داده اید خورده،همه گفتند هیچ نداده ایم بجزغذای همیشگی او ، پسر با ناراحتی گفت بیمار خر خورده ، اطرافیان پس از تمسخر طبیبک ، او را بیرون کرده و به خانه پدر فرستادند.

پزشک که از موضوع باخبر شد ، پسررا سئوال نمود ، از کجا به ذهن تو خر خوردن بیمار رسید ، پسرگفت پدر وقتی به بالین مریض می رفتم پالان خری دم درب اتاق او بود.

چند نوع اظهار نظرمسئولین را درباره باران اسیدی برای افزایش دانسته های دوستان مناسب دیده و به ثبت کاغذ درآمده به شرح ذیل می باشند:

۱ – دکترمحمد حسین سرمست رییس اسبق دانشگاه ، عوامل محیطی را در بروز این  عارضه موثر دانست اما ازبین این عوامل ، آتش زدن لاستیک های فرسوده را که اخیرا در حوالی شهر اهواز رخ داد ، در بروز این بیماری بیشتر دخیل دانست.

۲ – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز اعلام داشت نیترات موجود در هوای شهر اهواز موجب اسیدی شدن بارندگی ها شده است.

۳ – دکتر مهدی نجمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا ، درباره بروز سندروم تنفسی در استان اهواز، گفت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده‌اند که باران را اندازه‌گیری نموده که خوشبختانه علت بروز مشکلات تنفسی بارش   ph باران اسیدی نبوده است.

۴ – به گزارش ایسنا ، دکتر غلامرضا شریعتی  در هفتمین نشست ستاد مقابله با ریزگردها که ۱۲ مهرماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اکنون نقش گیاه کنوکارپوس در مسائل تنفسی ایجاد شده به دنبال اولین بارش های پاییزی ،  به صورت کامل مشخص نشده اما طبق گفته‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به علل مختلف در حال حاضر مهم ترین متهم این مساله گرده افشانی گیاه کنوکارپوس است.

در آخرین اظهار نظرها این گیاه بی زبان که گلی برای گرد افشانی ندارد متهم اصلی به شمار آمده و متهم به چیزی(گرده و گل)که ندارد شده و باید سر آن قطع گردد.

باران اسیدی که منشاء آن در جایگاه های مختلف علمی و نظارتی متفاوت اعلام می شود و هرکس از مسئولین ذیربط به فراخور حال خود بدون در نظر گرفتن واقعیت به ابراز نظرهایی(کلی گویی و دادن آدرس غلط) که به جایگاه مدیریت آنان صدمه نزند پرداخته و مردم صدمه دیده از این معضل دست ساز مدیریتی غلط  در این جغرافیا را از پی بردن به این واقعیت دور می کنند.

در آخر اظهارنظر اینجانب:

به نظر من آلودگی اهواز بخاطر آب کارون است و آن را باید به جایی دیگر انتقال دهیم  یا شاید آلودگی بخاطر منابع  نفت ، این ماده سیاه نجس و یا میدان های  گازی بدبو باشد ، انشاالله روزی که انسان های دلسوز باعث اتمام آنها می شوند ما دیگر آلودگی نخواهیم داشت.

https://hoorkhabar.ir/630813کپی شد!
117