برای اجرای چارت سازمانی شهرداری با چالشهایی مواجه خواهم شد/ اداره کردن شهری با این ترکیب جمعیتی خیلی کار دشواری است/ باید نقش دستگاه های مختلف در توسعه شهری تعریف شود

هورنیوز – سیدخلف موسوی شهردار اهواز در نشست بررسی ظرفیت های توسعه پایدار شهر اهواز که با حضور نخبگان علمی و فرهنگی استان برگزار شد گفت:بخشی نگری یکی از آفات های توسعه شهری است.شهرداری یک نهاد عمومی است و متعلق به همه مردم است.همه شهروندان از بدو حیات تا لحظه ممات با شهرداری سروکار دارند.بنابراین بدون ارتباط با نخبگان و مشورت با اساتید و فرهیختگان به توسعه شهر اهواز نمی رسیم.
شهردار اهواز بیان داشت: یکی از مولفه های توسعه، اصلاح ساختار سازمانی است. که پیش از این شهرداری فاقد ساختار سازمانی مصوب بود که با تلاش معاونت برنامه ریزی شهرداری اهواز توانستیم به این مهم برسیم.
۲۰۱۶-۱۰-۱۷_۱۱-۱۹-۱۶

موسوی تصریح کرد: اولین شهرداری در میان کلانشهرها هستیم که صاحب چارت سازمانی جدید شدیم. البته اجرای آن با چالش هایی برای من همراه خواهد بود اما مصمم هستیم که این مهم را در شهرداری اهواز عملیاتی کنیم.

دکتر مرتضی افقه نیز گفت: اداره کردن شهری با این ترکیب جمعیتی خیلی کار دشواری است. ایجاد یک درآمد پایدار عمده دغدغه شهرداری است. شاخص های اقتصادی اهواز این شهر را در زمره کلانشهرهای کم برخودار قرار داده است. نخست باید در خصوص توسعه پایدار به درک مشترک برسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: اگر خواهان همکاری نخبگان با روند توسعه شهری هستیم باید روی نقاط مشترک تکیه کنیم. باید نخبگان را در کمیسیون های تخصصی مشارکت دهیم. صرف برگزاری جلسات اینگونه به اهداف خود نمی رسیم.

معاون اسبق سیاسی و امنیتی استاندار خوزستان با اشاره به سرمایه اجتماعی افزود: باید مردم را همسو کرد و موجبات اعتماد آنان به شهرداری را فراهم کرد.

دکتر افقه تصریح کرد: شوراهای شهر در استان بی ثباتی در مدیریت شهری را رقم زده است. این تغییر و بی ثباتی لطماتی را به شهر وارد کرده است.

دکتر مهدی قمشی استاد نمونه دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: عدم استفاده از ظرفیت های خدادادی و طبیعی و امکانات توسعه ای یکی از آفت های توسعه شهری است. باید بر  بر ظرفیت های مغفول مانده توسعه ای شهر اهواز تمرکز کنیم.

دکتر قمشی بیان داشت: کارون یک پتانسیل بالقوه برای توسعه شهری است. اما نتوانستیم در این زمینه از قابلیت های آن بدرستی و شایستگی استفاده کتیم. به نظر می رسد باید از این ظرفیت بهینه تر استفاده کرد. حریم کارون بدرستی رعایت شده است و برای ایجاد فضای سبز و جاده هیچگونه محدودیتی ندارد.

این استاد دانشگاه با موافقت در خصوص استفاده از ساحل کارون در خصوص افزایش سرانه فضای سبز و گردشگری گفت: باید در این زمینه کار کارشناسی کرد.

دکتر درستان قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز در امور مشارکت های مردمی به معضل ریزگردها اشاره کرد و گفت: در خصوص جذب سرمایه گذار در احداث هتل دیگر به دیگر کلانشهرها نخواهیم رسید. کارون به دلایل خاصی نادیده گرفته شده است. باید موانع را در این زمینه رفع کنیم. باید در زمینه ساحل سازی به طور متوازن رفتار کرد. در حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمادگی جذب سرمایه گذار را دارد و باید در حوزه سلامت سرمایه گذاری شود.

دکتر جهانمیر پیش بین مشاور سابق استاندار خوزستان نیز در این جلسه گفت: باید به مانند اصفهان نخبگان شهرسازی را شناسایی کرد. باید کمیته های تخصصی را تشکیل و افراد متخصص را دعوت کنیم. چرا باید وضعیت قطارشهری در این کلانشهر اینگونه باشد. لازمه توسعه پایدار شناسایی سرمایه های انسانی در سراسر دنیا است. من اطمینان دارم علاقمندان به توسعه شهر اهواز کم نیستند. باید اولویت را جذب متخصص دلسوز گذاشت تا مولفه های توسعه شهر را رقم بزنیم. در چین محلی به نام کاشان زده است و فرش تولید می کند.

دکتر علیرضا مسرور رییس سازمان دانش آموزی استان خوزستان نیز در این جلسه گفت: باید نقش دستگاه های مختلف در توسعه شهری تعریف شود. اما در این خصوص که تربیت شهروند نمونه را برعهده داریم از ما دعوت نمی شود که امیدوارم در این زمینه تجدیدنظر شود. شهر را باید با شهروند آن دید و در خصوص سرمایه های انسانی آن سرمایه گذاری کرد.

دکتر اکبر ظریفی نیز در این جلسه گفت: شهرداری اهواز باید در حوزه های کلان صاحب برنامه باشد. طرح جامع شهری به چه دلیل تاکنون اجرایی نشده است. چگونه است که انتظار داریم سازمان آب و برق خوزستان حریم کارون را در اختیار شهرداری اهواز قرار دارد در حالی که در طرح جامع دیده نشده است. چرا اینقدر پل روی رودخانه کارون احداث می کنیم چون ۵۰۰ اتوبوس کم داریم. چون خانواده ها با حمل و نقل شهری تردد نمی کنند. سفر اعضای شورای شهر به کشورهای اروپایی چه تناسبی با کلانشهر اهواز دارد. به جای آن باید فکری به حال دفع آب های سطحی در زمان بارندگی کرد. باید از دستگاه های متمول در توسعه شهری کمک خواست. باید ارتباط با سایر بخش ها و نهاد ها را تعریف کرد.

ظریفی بیان داشت: شهرداری اهواز باید در زمینه استفاده بهینه از آب و زمین برنامه ریزی کند. باید در زمینه کاهش تولید زباله و بازیافت آن نیز برنامه ریزی کرد. باید از گسترش شعاع شهری جلوگیری کنیم.

نداشفیعی استاد ارتباطات دانشگاه نیز گفت: باید برای توسعه شهری اهواز هزینه کنیم. باید شهروندان را به مشارکت در توسعه شهر اقناع کرد. توسعه شهری باید به یک دغدغه برای تک تک شهروندان تبدیل شود. باید در این زمینه برنامه ریزی مداوم و مستمر را انجام داد.

جباری از فعالان رسانه ای و تبلیغاتی نیز گفت: باید از امکانات موجود در جهت افزایش درآمد استفاده کنیم، به نظر می رسد در حوزه بازیافت زباله در ده سال گذشته کار موثری انجام نشده است. هزینه جمع آوری زباله در اهواز پنج برابر اصفهان بوده است. در حوزه درآمدی نیز قبض عوارض به منازل ضعیف عمل شده است.

مجتبی گهستونی فعال گردشگری نیز گفت: در تبریز هر شش ماه یکبار در حوزه گردشگری همایش برگزار شده است و در این زمینه به موفقیت های دست پیدا کردند. سهم شهرداری اهواز در طول اقامت گردشگران به اهواز چقدر بوده است؟ میراث فرهنگی در اهواز قربانی توسعه ناپایدار شده است. باید سرمایه گذاران را به نوسازی بافت فرسوده شهری ترغیب کرد. در اهواز موزه تاریخی نداریم که مردم در این زمینه احساس بی هویتی تاریخی می کنند. پیشنهاد می دهم منطقه هفت به دلیل وجود دو محوطه باستانی و قبرستان لهستانی و دوتا محله نیوساید و کارون منطقه ویژه گردشگری شود.

دکتر مختاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: باید برای مردم و بوسیله مردم کار کرد.

رییس پارک علم و فناوری استان خوزستان به خیابان شهید انوشه نهضت آباد و استقبال گردشگران از این خیابان اشاره کرد و گفت: باید دید چه عواملی باعث شده است یکی از مناطق محروم و مستضعف نشین در اهواز به یک منطقه امن و محلی برای رجوع گردشگران تبدیل شده است.

حسین محمدزاده فعال رسانه ای استان خوزستان نیز در این جلسه گفت: روزانه شاهد بروز اشتباهات تاریخی و بیان جملات بی‌معنی هستیم.در چنین شرایطی کار کردن در شهرداری اهواز و سخن گفتن از توسعه پایدار مفهومی ندارد. نفس مدرنیته با توسعه پایدار منافات دارد و اصل ناپایداری باید به یک عنصر لازم تبدیل شود.

کلانشهر باید دارای حیات ذهنی با ادبیات مشترکی در میان شهروندان تبدیل شود. باید نخبگان به درک مشترک و مفاهیم مشترک در توسعه شهری برسیم. اصلا در خوزستان جامعه نخبگان نداریم. شهروندان باید به داشتن مسئولیت مدنی ترغیب کرد، چرا شهروندان نسبت به توسعه شهری بی تفاوت هستند.

دکتر سیدخلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز در میان جلسه گفت: باید ظرفیت گفتگو میان نخبگان را فراهم کنیم. همگرایی میان نخبگان استان خوزستان لازمه توسعه شهری است. برنامه جامع توسعه شهری اهواز توسط دانشگاه شهید چمران اهواز درحال تدوین است. مقایسه اهواز و اقلیم اهواز با شهرهای مانند اصفهان قیاس مع الفارق است. اداره اهواز با ۵۰۰ هزار حاشیه نشین که یک ریال عوارض نمی دهد پیچد گی های خاص خود را دارد. با استفاده از مکانیسم های اقتصادی و بدون فشار اقتصادی به شهروندان درآمد شهرداری اهواز را به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم. سرانه فضای سبز، احداث فرهنگسراها و سرای محله و احداث زمین های ورزشی و احداث تقاطع های غیرهمسطح با ادوار گذشته قابل مقایسه نیست. شهرداری یک نهاد عمومی است که بوسیله مردم اداره میشود. حدود دویست میلیارد تومان هزینه های جاری شهرداری شده است. کسانی که پروژه های کوچک اجرا می کردند و الان منافع شان قطع شده است به این دلیل که شهرداری دست به کارهای بزرگ عمرانی زده است. پروژه های عمرانی صدمیلیونی را قطع کردم. منافع بعضی ها قطع کرده است بنابراین دست به تخریب شهرداری اهواز رسیده است.

دکترسیدخلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز نیز بیان داشت: کنوکارپوس ده سال است در اهواز کاشت شده است در حالی که بحث باران های اسیدی و تنگی نفس سه سال است که بوجود آمده است، آماده بستن قرارداد با مراکز دانشگاهی در خصوص مشخص شدن علت آلودگی ها و مشکلات تنفسی در اهواز هستیم. چگونه است که این درخت در سایر کشورهای همجوار مشکل تنفسی ایجاد نکرده است، البته ما مجری شورای سلامت استان هستیم.

دکتر زراسوندی رییس انجمن نخبگان استان خوزستان نیز بیان داشت: کنوکارپوس بی مطالعه وارد شهر اهواز شده است اما تقاضا داریم بدون مطالعه دست به قطع آن نزنیم. در این زمینه مطالعات در حال انجام است. تاکنون آنچه بیان شده است حدس و گمان است.۲۲ آیتم آلودگی زیست محیطی اهواز شناسایی شده است و متهم های بسیاری در این زمینه وجود دارد و تنها نباید یقه کونوکارپوس را گرفت.

خانم دکتر مریم ابریشمکار عضو شورای شهر اهواز بیان داشت: شعار همیشگی ارتباط صنعت و دانشگاه در حد شعار باقی مانده است. شهرداری اهواز تنها ارگانی است که ۲۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی دارد. طرح های پژوهشی باید از سوی متخصصین در همه حوزه ها عمرانی و فرهنگی به شهرداری اهواز ارایه شود. در شرایطی هستیم که طرح هایی که کاربردی و اقتصادی و فراگیر باشد. باید کمیته های تحقیقاتی در دانشگاه ها برای ارایه طرح پژوهشی به شهرداری اهواز جهت عملیاتی کردن آن به شهرداری اهواز ارایه داد.
https://hoorkhabar.ir/630763کپی شد!
171
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.